Mass Communication with a Purpose (ZISVAW project for the Biennium)
Globalt engagemang för sociala förändringar
Varför använder vi dramer och historier? Människor har under alla år lärt genom dramer Dramer är populära – alla älskar en god historia Dramer ger levnadshistorierna „ett ansikte“ Människor identifierar sig med rollfigurer (parasocial interaktion) Formatet medger att tabun läggs på bordet De visar att det finns alternativa sociala normer
För mer information… 1) Breakthrough 2) Soul City e=player_embedded 3) Puentos de Encuentro
Har metoden visat sig framgångsrik? 1) Breakthrough -> nådde 35 milj människor med sin kampanj „is it justice?“ 2) Soul City -> „Doing something to stop VaW“ ökade väsentligt från 9% till 16% efter visningar av avsnitt av Soul City episodes 3) Puentos de Encuentro: 75% kvinnor och 50% män motiverades att söka information om HIV och sexuella övergrepp
Breakthrough Stöd för påståendet: “Om en man utsätter sin kvinna för (fysiska / verbala / känslomässiga) övergrepp måste samhället ingripa” KvinnorMänTotalt Signifikans- nivå Ja Före exponering Efter exponering
Framgångsrecept Kampanjer Massiv utbredning Advocacy Kommunal mobilisering Sociala aktiviteter
Zonta Projekt US$ Zonta (Oxfam Novib donerar US$ ) med UN Trust Fund Oxfam Novib samordnar utbildning för NGO‘s i berörda länder 12 länder: År 1: Nigeria och Bangladesh År 2: Afghanistan, Cambodia, Egypt, Mali, Pakistan, Rwanda, Somalia, Sudan, Vietnam
Hållbarhetsgaranti Dra fördel av andra, framgångsrika program Genomför utbildningar i Nigeria och Bangladesh Skapa ett online-forum för deltagarna Lansera edutainment-kampanjer Dra fördel av de goda erfarenheterna från Nigeria och Bangladesh Genomför utbildningar för partners i ytterligare 10 länder Planera uppföljningskampanjer
Förväntat utfall Ökad grad av medvetenhet Ökat antal individer som har ändrat attityd Ökat antal sociala samhällsorganisationer som organiserar framgångsrika kampanjer för att bekämpa våld mot kvinnor