En professionell serviceinriktad stödverksamhet för LU

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Det lönar sig!.
Stöd för analys och förbättring
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
Göteborgs universitet förnyas
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Samordning och effektivisering av administrativa stödfunktioner
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
”En förnyad administration”
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Mål- och resultatstyrning
En förnyad administration Behovsanalys
Ramverk för patientmedverkan
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Helene Kastemyr, hälsovalschef, LD
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
Tidplan omställningsarbete 2014
Tillgänglighet och telefoni Förstudie Ökad tillgänglighet och lägre kostnader.
Gemensam Folktandvård i Norrland?
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Hemtjänst och hemsjukvård blir hemvård Projektledningsgruppens beslutspunkter.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Strategiska perspektiv på verksamheten
1 L U N D S U N I V E R S I T E T NetInfo Karl Ageberg Utvecklingsstrateg / CIO Karl Ageberg.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Juni 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet.
Kartläggning av inköpsprocessen
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
På väg mot Linnéuniversitetet
Ramverk för patientmedverkan
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Kvalitet i stödverksamheten Lunds universitet
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
– med fokus på uppdrag och mål
Omställningen av hälso- och sjukvården
Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Verktyget Utmärkelsen….
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Program för effektivare ekonomiadministration
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

En professionell serviceinriktad stödverksamhet för LU Marianne Granfelt

Need clarity for aspiration – world class not national university Lunds universitet ska tillhöra de absolut främsta bland Europas universitet Need clarity for aspiration – world class not national university Verksamhet 2009: ca 6 miljarder SEK ca 1/3 utbildning och 2/3 forskning Sveriges starkaste forskningsuniversitet Utbildning – Forskning - Innovation

Vi gör det möjligt tillsammans! VISION - VÄRDEGRUND Vi gör det möjligt tillsammans! Administrationen gör det möjligt för universitetet att nå målet högsta kvalitet i utbildning och forskning Samverkande Utvecklande Professionella Engagerade Återkoppling till förnyad adm

Administrativ utveckling BEHOV Administrativa processer KRAV Ändamålsenligt stöd Effektiv stödverksamhet Administrativa stödsystem Återkoppling till förnyad adm – modell för processutveckling, BEHOV; BEHOV, BEHOV + övergång till hur vi ser på administrativ utveckling

Administrativ utveckling Dialog om krav och behov Prioriteringar (begränsade resurser) Arbeta med helheten Samverkan och samordning Viktigt i administrativ utveckling

Hur arbetar vi idag med detta: Processutveckling Diskussion med processens mottagare, behov, mål osv Kartläggning av dagsläge Problem och möjligheter Förslag till hur processen bör se ut Förslag till hur processen ska förvaltas Processägare/processledare Nätverk för ständiga förbättringar Arbete sker i samverkan med personal från institutioner, områden och gemensam förvaltning Återkoppling till Förnyad adm

Processer Verktyg/stödsystem Personalområdet Processer Verktyg/stödsystem Strategi Introduktion Medicinska hälsokontroller Blanketter/skyddsronder Rekrytering TA Elektronisk rekrytering Personalstatistik KUBEN PRIMULA Bisysslor exempel Anställningar Lön, ersättningar PRIMULA

Effekter Personalområdet Ökad dialog mellan de som arbetar i processerna Många förbättringsförslag Prioriterade åtgärder – implementering Samordna åtgärder i cykliskt tänkt t ex genom skyddsronder t ex medicinsk kontroll Förenklad och effektiviserad hantering genom att öppna system mot slutanvändare (tex omkontering i Primula) Mer gemensamma rutiner – upplevs mindre splittrat (t ex introduktion)

Alla ekonomiprocesser Att ekonomiskt planera - BUDGETERA Ekonomiområdet Processer Verktyg/stödsystem Alla ekonomiprocesser KUBEN ORFI Inköp Att ekonomiskt planera - BUDGETERA NYTT BUDGETSYSTEM En konkurrensfråga – att ge god verksamhetsnytta men till ett lägre pris

Processer Verktyg/stödsystem Utbildningsområdet Processer Verktyg/stödsystem Studentrekrytering Stöd till studenter Studentportaler Integrerad studentdesk Webb (sv/eng) In-och utresande studenter Interbas Stöd till lärare, utb adm Utbildningsplanering Information Statisitkutdrag LUBAS - kursplaner Studentportaler Stöd med översättning KUBEN Utvärdera utbildningar VETA

Effekter Utbildningsområdet Samordnad mässhantering Förbättrat översättningsstöd Bättre information till studenter genom portaler och webb Mer likartade rutiner genom diskussioner i nätverk Lärande genom best practises Enklare för studenter att nå LU – genom integrerad desk Förenklad administration genom studentportaler

Biblioteksverksamhet Processer Verktyg/stödsystem Förvärv ELIN SAGA Cirkulation LIBRIS Fjärrlån

Lägesrapport pågående projekt/utveckling Erfarenheter Få bättre dialog om behov och krav Bli bättre på att mäta administration Volymer, hantering Kvalitet Processeffektivitet Mottagarnas nöjdhet Bli bättre på att kunna göra besparing

Lägesrapport pågående projekt/utveckling Vår omvärld Danmark, Norge och Finland arbetar med samordning inom hela eller delar av statsförvaltningen Shared services inom lönehantering, ekonomihantering, IT och Service Sverige Samverkan inom myndigheter t ex polisen, försäkringskassan…. Försöksverksamhet med samverkan inom hela staten – frivilligt Universitet och högskolor långt efter i detta effektiviseringstänk Arbete har gjorts/pågår inom Lulteå tekniska högskola, Umeå, Örebro och nu även Göteborgs universitet

Lägesrapport pågående projekt/utveckling Kommande arbete Fortsatt samverkan och samordning för en ändamålsenlig stödverksamhet för att möjliggöra besparingar för att möjliggöra att vi kan hantera nya uppgifter/framtida behov och krav

Dialog om krav och behov Dialog med ledning på olika nivåer Prefektmöten Enkät?

Mätning Sammanställa volymtal odyl för att visa på vår produktion – görs nu i gemensam förvaltning Mäta i processer – görs i pågående processarbeten och måste fortsätta i förvaltning av processerna – ett exempel löneprocessen. OBS mäta det som är viktigt i förhållande till processens mål. RÄTT LÖN – RÄTT PERSON – RÄTT TID Mäter bla antal felaktiga underlag, antal utbetalningar som kommer tillbaka …. Mottagarnas nöjdhet t ex genom enkät (SLU) Kvalitet – processmått + åtgärd förbättrar kvalitet i hantering Mottagarnas återkoppling + åtgärd förbättrar kvaliteten

Bli mer effektiva – möjliggöra besparing Se till helhet i processer Identifiera problem/möjligheter Förbättra systemstöd Ta bort spillaktiviteter Ensa rutiner Samverka Nätverk för ständiga förbättringar Tydligt processägarskap – vem man kan vända sig till Samordna Rutiner Organisation

Lunds universitet: En samordnad professionell administration DP 6 FRONESIS Öka samordning för att: Bibehållen/ökad verksamhetsnytta Möjliggöra effektivisering och besparing Genomföra besparing på ett för verksamheten klokt sätt

Öka verksamhetsnytta Samordna för att: Förenkla beslut/organisation Mer synkad stödverksamhet som servar helheten Underlättar tvärgående samarbeten Minska byråkrati/att ärenden studsar på många ställen Verksamheten bestämmer servicenivå/dimensionering En stödverksamhet med ett gemensamt mål

Möjliggöra effektivisering och besparing Varför arbeta mot ökad samordning Spara MINST 30 mnkr genom att Hitta stordriftsfördelar och implementera dem Implementera fler gemensamma rutiner Utveckla våra stödsystem så att de bättre stödjer arbetssätten Underlätta helhetssyn - processförståelse

En samordnad professionell administration DP 6 FRONESIS Inledande diskussioner om förslag till samordning/besparing Förankring Dekaner, prefekter, adm. chefer Utarbeta förslag Nov/Dec 2010 Jan 2011 Feb 2011 Remiss Förankring Dekaner, prefekter, adm. chefer Justera förslag Justera förslag Mars-Maj 2011 Juni Juni-Sep Sept Beslut Okt 2011 Implementera beslutade åtgärder (Okt 2011 – 2012)

En samordnad professionell administration DP 6 FRONESIS Projektledare: Marianne Granfelt Bitr Projektledare: Per-Göran Nilsson och Sofie Magnusson Styrgrupp: Dekanråd Referensgrupp: UFLG Interna rådgivare: Sanimir Resic, Susanne Iwarsson