Eivor Bryngelson och Lars Wallrup

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Välkomna till Malung-Sälens kommun. Malung-Sälens kommun med drygt invånare ligger i det natursköna Dalarna. Kommunen är en av Sveriges största.
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Norrbotten Norrbottens landskapsvapen är ett renhuvud. Dom har tagit renhuvudet från Västerbottens landskapsvapen.
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Styrkor Flen Centrum- och näringslivsutveckling
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Att möta demografiska förändringar Initiativ för hantering av demografiska utmaningar Workshop 27 mars 2012.
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Workshop Besöksnäringen
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
FoU-strategi för Mittsverige Forskningen skall vara av hög internationell kvalitet till nytta för regionen I FoU-strategin prioriteras vissa forskningsområden.
G A S Tillgången till och utformningen av den gymnasiala utbildningen är en strategisk fråga som har betydelse för både tillväxtfrågor.
Landstingsdirektör Sekretariat Stab Division Opererande specialiteter
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Lars Wallrup, Attraktiv region Eivor Bryngelson Lars Wallrup,
Landstingsdirektör Sekretariat Stab
Förväntad medellivslängd vid födseln för pojkar födda per län Källa: SCB.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Det regionala och lokala självstyret
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
1 Linnea Grundström, projektledare.
Oavsett inställning, oavsett position påverkas vi av globaliseringen! Gränser rivs, länder blir regioner, tekniken skapar nya möjligheter, ungdomar har.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Mare Boreale - för samverkan i Bottenvikens kust- och skärgårdsområde
Vi blir Region Jönköpings län
Världsklass 2015 ”Tillsammans utvecklar vi Örnsköldsvik”
Tilläggsfrågor och jämförelser med andra Stockholmskommuner Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Tankens Trädgård - från idé till PrAkademi! Ordförande Ingrid Thuresson –29 VÄLKOMMEN!
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Arbetsförmedlingen Lars Roth.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
LEADER VÄXTLUST VÄRMLAND KARLSTAD 7 FEBRUARI 2013
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
DIVISION Landstingsdirektörens stab Landstingets uppdrag.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Kerstin Lundin-Segerlund Miljömålsarbete i Norrbotten Jörgen Naalisvaara ”Norrlandsmöte”, Umeå 19 oktober 2011.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Över flyg- avgångar varje år. Enkelt och nära. Som livet ska va’. 40 mil havskust. 175 mil vinterleder. Runt midsommar är solen uppe 22 timmar per.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Arvidsjaur Anmälda våldsbrott per invånare Källa: Folkhälsodatabas.
Integration Gävleborg 2.0
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
ACANALYS KOMPETENS FÖR ANALYS AV HÅLLBAR TILLVÄXT I VÄSTERBOTTEN.
Attraktiv region Lars Wallrup Eivor Bryngelsson
Vårdkontakter i slutenvård Beroendeavdelningen Psykiatrin Sunderbyn KommunJanFebMarAprMajJunJulAugSepOktNovDec Arjeplog Arvidsjaur Boden1415.
Kontrakt Norrbotten. Försäkran Norrbotten.
Vision 2030 Resultat från medborgardialog. En vision i sitt sammanhang (schematisk) Vision 2030 Prioriterat område 1 Prioriterat område 3 Prioriterat.
Globala hållbarhetsmålen med koppling till Umeås strategier
Skövde! välkommen till.
Säker och trygg kommun 13 september 2017
Vad innebär regionbildningen?
Källa: Folkhälsodatabas
Arvidsjaur Tonårsaborter (15-19 år) per 1000 kvinnor.
Kontrakt Norrbotten.
Arvidsjaur Utveckling av tonårsaborter årsvis 2000 – 2011
Presentationens avskrift:

Eivor Bryngelson och Lars Wallrup Bilden av Norrbotten Eivor Bryngelson och Lars Wallrup eivor.bryngelson@norrbotten.se lars.wallrup@norrbotten.se

Mål Målgrupper • Norrbotten ska vara känt som en dynamisk tillväxtregion • Norrbotten ska präglas av en positiv självbild • Nyckelpersoner • Ledare i länet • Unga människor

Vad kommer du att tänka på när du hör Norrbotten? Natur, landskap Hem, hemma Skog Snö Fint, vackert Fjäll Kallt, kyla Lugnt Frihet Frisk luft (Norrbotten) Kallt, kyla Renar Snö Luleå Fjäll Vackert Långt norrut Vinter Naturen Kiruna Norrland Mygg (Sverige)

Vad är det bästa med att bo i Norrbotten? Naturen, närheten till vacker natur Lugnet, ingen stress Människorna, folket, gemenskapen Vintern, riktig vinter med snö Frisk luft Ljuset, den ljusa sommaren Friheten Tydliga årstider Trygghet (Norrbotten) Naturen Stillheten, lägre tempo Årstiderna, vintern, kylan, ljuset Friluftsliv, fritidssysselsättningar Ren miljö, ren luft Det geografiska läget Människorna 1% (Sverige)

Vad är det sämsta med att bo i Norrbotten? Avstånden, ”långt till allt”, lokalt och till övriga Sverige, världen Kylan, kallt För lång vinter Bristen på arbetstillfällen Dåliga kommunikationer, kollektivtrafik För litet utbud av kultur och shopping Dyrt att åka/resa bil, tåg och på semester Dåliga vägar Mygg (Norrbotten) Avståndet, långt till Stockholm och övriga viktiga centra i Europa (vanligaste svaret) Kallt och mörkt Jägarkultur och jantelag Svag arbetsmarknad Bristande entreprenörskap (Sverige)

Attraktionsfaktorer Sverige procent 2007 Norrbotten 2008 Norrbotten har ett rikt utbud för upplevelser och turister 82 85 I Norrbotten finns tillgång till bra högskoleutbildning 70 Norrbotten har ett starkt näringsliv 64 71 I Norrbotten finns ett rikt utbud av musik, konst och teater 62 I Norrbotten är människor öppna för förändring och utveckling 63 I Norrbotten lever män och kvinnor jämställt 60 61 Det finns gott om arbetstillfällen i Norrbotten 44 56

Attraktionsfaktorer Sverige procent 2007 Norrbotten 2008 2011 2008 2011 Norrbotten har ett rikt utbud för upplevelser och turister 82 85 88 I Norrbotten finns tillgång till bra högskoleutbildning 70 70 75 Norrbotten har ett starkt näringsliv 64 71 77 I Norrbotten finns ett rikt utbud av musik, konst och teater 62 66 I Norrbotten är människor öppna för förändring och utveckling 63 62 67 I Norrbotten lever män och kvinnor jämställt 60 61 65 Det finns gott om arbetstillfällen i Norrbotten 44 56 63

Framtidstro:

Betraktaren bestämmer Vare sig du tycker om det eller inte, är det allt någon känner till, tycker, säger eller tänker om dig – sant eller falskt, bra eller dåligt.

Hur byggs bilden? Hur man väljer att uppträda såväl internt som extern, från personliga möten till masskommunikation.

Alla bygger bilden av Norrbotten Natur Kraft Förnyelse Norrbotten

Naturligt Kraft Förnyelse Norrbotten

Vad är scenen? Alla kommunikationstillfällen som finns för varje aktör dvs: allt du säger och gör vid varje tillfälle Allt som sker på scenen bidrar till en dynamisk bild av regionen dvs: du ger bilden av Norrbotten På scenen syns man – scenen är ett sätt att bli hörd och samtala med andra - dvs: du kan förklara, fördjupa och nyansera

Samsyn - en förutsättning för samhandling Hur ska det göras och av vilka? Samverkan Vilka behövs för att göra? Samsyn Vad bör göras? Samsyn Vad bör göras? Samtal Vem vill och varför?

Mål Kommunikation Vision/ Verksamhetsidé Aktiviteter Strategi Taktik

Aktiviteter Vision Verksamhetsidé Kommunikation Mål ? Taktik Strategi

Slv Clo

Fungerande samhandling Partitur!

Positioneringsmetoden Utmaningar Historia Kompetens- område Sär- skiljnings- förmåga Nyckel- kund Person- lighet Mission Värde Position

Genomförda positioneringar Acusticum – Piteå kommun – LTU-inkubator-fastighetsbolag Aurorum Science Park, pågår Boden – näringslivsenheten – kommunens position Bodens skolor - position Bottenvikens skärgård - EU-projekt ( Skellefteå-Haparanda) Coompanion – vision- socialt företagande Entreprenörsgymnasiet- strategisk verksamhetsplan/vision Norrbottens Internationella Grupp Innovationssluss Övre Norrland – samarbetsprojekt Norrbotten – Västerbotten Kalix Centrumutveckling- handeln Kalix Destination- kommersiell verksamhet Kalix kommunorganisation Luleå Näringsliv AB – näringslivsutveckling NLL externa kommunikation Regionala enheten, NLL – regional utveckling North Sweden- Brysselkontoret för Norrbotten/Västerbotten Näringslivets Pris Luleå Råneå Älvdal utveckling AB- projekt ”Företagande- en förutsättning för landsbygdsutveckling” Teknikens Hus – science center- ny vision Upplevelseindustrin i Piteå- mötesplats turism och musik Älvsbyns kommun – kommunens position Övertorneå kommun

Mål Målgrupper • Norrbotten ska vara känt som en dynamisk tillväxtregion • Norrbotten ska präglas av en positiv självbild • Nyckelpersoner • Ledare i länet • Unga människor

Initiativ till regional strategi: Jämställdhet, Mångfald, Kultur

Initiativ till regional strategi: Unga

Tack Eivor Bryngelson 070 601 60 94 Lars Wallrup 070 688 69 68 eivor.bryngelson@norrbotten.se lars.wallrup@norrbotten.se www.norrbotten.se Kyrkogatan 13, Luleå