Eivor Bryngelson och Lars Wallrup Bilden av Norrbotten Eivor Bryngelson och Lars Wallrup eivor.bryngelson@norrbotten.se lars.wallrup@norrbotten.se
Mål Målgrupper • Norrbotten ska vara känt som en dynamisk tillväxtregion • Norrbotten ska präglas av en positiv självbild • Nyckelpersoner • Ledare i länet • Unga människor
Vad kommer du att tänka på när du hör Norrbotten? Natur, landskap Hem, hemma Skog Snö Fint, vackert Fjäll Kallt, kyla Lugnt Frihet Frisk luft (Norrbotten) Kallt, kyla Renar Snö Luleå Fjäll Vackert Långt norrut Vinter Naturen Kiruna Norrland Mygg (Sverige)
Vad är det bästa med att bo i Norrbotten? Naturen, närheten till vacker natur Lugnet, ingen stress Människorna, folket, gemenskapen Vintern, riktig vinter med snö Frisk luft Ljuset, den ljusa sommaren Friheten Tydliga årstider Trygghet (Norrbotten) Naturen Stillheten, lägre tempo Årstiderna, vintern, kylan, ljuset Friluftsliv, fritidssysselsättningar Ren miljö, ren luft Det geografiska läget Människorna 1% (Sverige)
Vad är det sämsta med att bo i Norrbotten? Avstånden, ”långt till allt”, lokalt och till övriga Sverige, världen Kylan, kallt För lång vinter Bristen på arbetstillfällen Dåliga kommunikationer, kollektivtrafik För litet utbud av kultur och shopping Dyrt att åka/resa bil, tåg och på semester Dåliga vägar Mygg (Norrbotten) Avståndet, långt till Stockholm och övriga viktiga centra i Europa (vanligaste svaret) Kallt och mörkt Jägarkultur och jantelag Svag arbetsmarknad Bristande entreprenörskap (Sverige)
Attraktionsfaktorer Sverige procent 2007 Norrbotten 2008 Norrbotten har ett rikt utbud för upplevelser och turister 82 85 I Norrbotten finns tillgång till bra högskoleutbildning 70 Norrbotten har ett starkt näringsliv 64 71 I Norrbotten finns ett rikt utbud av musik, konst och teater 62 I Norrbotten är människor öppna för förändring och utveckling 63 I Norrbotten lever män och kvinnor jämställt 60 61 Det finns gott om arbetstillfällen i Norrbotten 44 56
Attraktionsfaktorer Sverige procent 2007 Norrbotten 2008 2011 2008 2011 Norrbotten har ett rikt utbud för upplevelser och turister 82 85 88 I Norrbotten finns tillgång till bra högskoleutbildning 70 70 75 Norrbotten har ett starkt näringsliv 64 71 77 I Norrbotten finns ett rikt utbud av musik, konst och teater 62 66 I Norrbotten är människor öppna för förändring och utveckling 63 62 67 I Norrbotten lever män och kvinnor jämställt 60 61 65 Det finns gott om arbetstillfällen i Norrbotten 44 56 63
Framtidstro:
Betraktaren bestämmer Vare sig du tycker om det eller inte, är det allt någon känner till, tycker, säger eller tänker om dig – sant eller falskt, bra eller dåligt.
Hur byggs bilden? Hur man väljer att uppträda såväl internt som extern, från personliga möten till masskommunikation.
Alla bygger bilden av Norrbotten Natur Kraft Förnyelse Norrbotten
Naturligt Kraft Förnyelse Norrbotten
Vad är scenen? Alla kommunikationstillfällen som finns för varje aktör dvs: allt du säger och gör vid varje tillfälle Allt som sker på scenen bidrar till en dynamisk bild av regionen dvs: du ger bilden av Norrbotten På scenen syns man – scenen är ett sätt att bli hörd och samtala med andra - dvs: du kan förklara, fördjupa och nyansera
Samsyn - en förutsättning för samhandling Hur ska det göras och av vilka? Samverkan Vilka behövs för att göra? Samsyn Vad bör göras? Samsyn Vad bör göras? Samtal Vem vill och varför?
Mål Kommunikation Vision/ Verksamhetsidé Aktiviteter Strategi Taktik
Aktiviteter Vision Verksamhetsidé Kommunikation Mål ? Taktik Strategi
Slv Clo
Fungerande samhandling Partitur!
Positioneringsmetoden Utmaningar Historia Kompetens- område Sär- skiljnings- förmåga Nyckel- kund Person- lighet Mission Värde Position
Genomförda positioneringar Acusticum – Piteå kommun – LTU-inkubator-fastighetsbolag Aurorum Science Park, pågår Boden – näringslivsenheten – kommunens position Bodens skolor - position Bottenvikens skärgård - EU-projekt ( Skellefteå-Haparanda) Coompanion – vision- socialt företagande Entreprenörsgymnasiet- strategisk verksamhetsplan/vision Norrbottens Internationella Grupp Innovationssluss Övre Norrland – samarbetsprojekt Norrbotten – Västerbotten Kalix Centrumutveckling- handeln Kalix Destination- kommersiell verksamhet Kalix kommunorganisation Luleå Näringsliv AB – näringslivsutveckling NLL externa kommunikation Regionala enheten, NLL – regional utveckling North Sweden- Brysselkontoret för Norrbotten/Västerbotten Näringslivets Pris Luleå Råneå Älvdal utveckling AB- projekt ”Företagande- en förutsättning för landsbygdsutveckling” Teknikens Hus – science center- ny vision Upplevelseindustrin i Piteå- mötesplats turism och musik Älvsbyns kommun – kommunens position Övertorneå kommun
Mål Målgrupper • Norrbotten ska vara känt som en dynamisk tillväxtregion • Norrbotten ska präglas av en positiv självbild • Nyckelpersoner • Ledare i länet • Unga människor
Initiativ till regional strategi: Jämställdhet, Mångfald, Kultur
Initiativ till regional strategi: Unga
Tack Eivor Bryngelson 070 601 60 94 Lars Wallrup 070 688 69 68 eivor.bryngelson@norrbotten.se lars.wallrup@norrbotten.se www.norrbotten.se Kyrkogatan 13, Luleå