Inte en webbdesign-kurs försöker få ett slags helhetsgrepp på hela medie- hypen/visionen fem inte helt oberoende spår: 1. cyberspace (vision) 2. multimedier.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
McLuhan: Understanding media
Advertisements

Framtidens trygghetsboende
HSS Medias digitala medier
Vs..
NÅ UT PÅ NÄTET. ”Massmedia, i första hand dessa nyhetsmedia (tidningar, radio och TV, red:s anm), är den dominerande förmedlaren av kunskaper och åsikter.
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Kommunikation och media Föreläsning 12
Mobilitet påverkar oss alla speciellt projektledare …
Kommunikation och media Föreläsning 1
Entreprenöriell personlighet “ There is no evidence to suggest that there is a single “entrepreneurial personality.” People of all personality types, attitudes.
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Lösningsfokuserat arbetssätt
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Medieteknik.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Wearable Computers. Innehåll Introduktion Vad är Wearable computers? Varför Wearable computers? Användningsområden Utmaningar Energi Värmeutveckling Nätverk.
2007 Microsoft Office System - Klienten Pontus Haglund Mid Market Solutions Specialist Microsoft AB.
ROLF BECKMAN 9/ INTEGRATION FN: The goal of social integration is to create “a more stable, safe and just society for all”, in which every individual,
En PowerPoint om PowerPoint
Vad är du för typ av person?
Projekt. Det körs liksom projekt överallt, det slösas med pengar men vad leder de egentligen till?
Nya medier + nät = Cyberspace. Cyberspace en vision om ett universum av information och kultur, en gemensam, global, datorgenererad virtuell värld, med.
Lektion 3 Mahmud Al Hakim
Everything you need to manage your digital media ImageVault is everything you need to securely and easily store, find and use all your digital media.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Design & Utvärdering, 5 poäng Informationsvisualisering Skellefteå, Ö-vik, Umeå, Informatik A.3.
IT för personligt arbete F4 Utvärdering, rapportering och presentation 7 februari 2005 Eva R Fåhræus.
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
Mathematics 1 /Matematik 1 Lesson 7 – complex numbers Lektion 7 – Komplexa tal.
Medieteknik forskning Dr. Peter Parnes. Bakgrund  Översyn av forskningsämnen  Tekniska fakultetsnämnden  Ca 10 ämnen bort och förslag på ett.
Digitalt referensarbete - att vara bibliotekarie i en social tidsålder Stockholms stadsbibliotek mars 2012.
EN SENSATIONS-, AKTIONS, OCH INTERAKTIONSTEKNIK. KUNSKAPEN OMORGANISERAS.
Det speciella med Cyberspace Cyberspace är (Janlert s80-) en total värld en gemensam värld en objektiv värld en aktiv och interaktiv värld en värld med.
Skriv en kort uppsats med rubriken
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
The information contained in this document is Volvo Aero Corporation Proprietary Information and it shall not – either in its original or in any modified.
Moderaternas Web och Web 2.0 Hanif Bali & Petter Larsson.
Agenda TechNet Klienten Sharepoint Sharepoint Exchange På ytan Säkerhet
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Windows Vista: Utrullning Maria Johansson Windows Imaging WIM-filer Flera images per WIM-fil Filbaserat Hårdvaruoberoende Komprimerade Fånga systemläget.
Virtuella karaktärer. Acceptans av digitala karaktärer Människan är en social varelse. Popularitet speglar social acceptans.
Välkommen till Sommarkollo Expression Studio, verktyg för designers Juli 2007 Robert Folkesson Developer Evangelist Microsoft Johan Lindfors.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
Vad blir bedömt? Läsa Läsa Visa läsförståelse, göra sammanfattningar, diskutera budskap och se kopplingar till samtid. Skriva Skriva Skriva olika texter.
KICKOFF 27 september 2006 Tillämpningsexpert i vetenskaplig visualisering Ingela Nyström
Appjakten 2015 Jakob Tholander
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Oroligt och riskfyllt 1. Hygglig tillväxt trots allt 2.
Från Webb 2:0 till Webb 3:0. WEBB 0 Webb 0 = ingen webb alls. Data kommunicerades med tal, skrift, tryckkonst samt analoga medier och så småningom elektroniska.
Digitization and Management Consulting
Annika Winsth April 2017.
Mathematics 1 /Matematik 1
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Design & Utvärdering, 5 poäng
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
User generated content
Vad är verklighet? En introduktion till filosofi och metafysik
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Migreringserfarenheter från fältet
Kommunikation och social förändring Ht 2010
Norrköping kommun medarbetarundersökning 2015
Vad gör jag om jag vill forska med SPORs data?
Geografi / samhällskunskap
Packaging that makes life easier!
Presentationens avskrift:

inte en webbdesign-kurs försöker få ett slags helhetsgrepp på hela medie- hypen/visionen fem inte helt oberoende spår: 1. cyberspace (vision) 2. multimedier (teknikorienterad översikt), TW 3. hypermedier (sätter webben i ett sammanhang) 4. virtuella medier (virtual verklighet) 5. fysisk-virtuella medier (min forskning) Nya medier 5p

Lärarledda föreläsningar: 11 (top 8, tvw 3) *Gruppdiskussions-seminarier: 2 Elevföreläsningar: 6 x 1/2 Gästföreläsningar: 2-3 (ej klart) *Slutseminarium (projektpresentationer) *Uppsats/projekt *Tenta Viktiga kursmoment

 Tentamen  Uppsats/utvecklingsprojekt  Genomförandet av elevföreläsningen  Engagemang vid gruppdiskussionerna i den ordningen Betygsgrundande moment (3,4 eller 5)

nya medier + nät = Cyberspace

Cyberspace en vision om ett universum av information och kultur, en gemensam, global, datorgenererad virtuell värld, med kontinuerlig existens och historia, där människor kan agera och interagera med varandra och med världen.

Informationsteknologi? “teknologi” = vetenskap om teknik “teknik” = “ingenjörskonst; det att omsätta teoretiska kunskaper i praktiken; praktiskt tillvägagångssätt, färdighet” “techne” = konst, färdighet distinktionen teknik och konst

(Digitalt) Multimedium Digital multimedia is the field concerned with the computer- controlled integration of text, graphics, still and moving images, animation, sounds, and any other medium where every type of information can be represented, stored, transmitted, and processed digitally.

Hypertext / Hypermedium Hypertext is text with links. Hypertext documents are not strictly sequential. They may contain links, that is references to other parts of the document, or to other documents. [Hypermedium] is hypertext where the information can be not only textual but of any type.

Virtuell verklighet (eng. Virtual Reality, förk. VR, även Virtual World, Virtual Environment) betecknar en datorgenererad skenvärld i vilken användaren upplever sig vara och agera.

Förskjuten och transformerad verklighet “Fjärrnärvaro” (eng. telepresence) är förskjuten verklighet: användaren upplever sig närvarande på en annan plats. Till skillnad från VR är det en verklig plats, men delvis samma teknik kan utnyttjas. Det är också möjligt att med skalförändringar eller andra transformationer förvandla detta till en transformerad verklighet

Utökad verklighet Med utökad verklighet (eng. augmented reality) avses en blandning av verklig och virtuell värld. Användaren rör sig i och upplever den verkliga världen. Överlagrat på denna verklighetsupplevelse finns virtuella bilder (eventuellt ljud, etc).

dominerande problem Multimedier: lagring/komprimering/transport av skrymmande bilder och ljud, val av medium efter syfte och situation, val av transportmedel efter medium och mediumanvändning. Hypermedier: orientering, navigering, överblick VR: visuell presentation av acceptabel kvalitet, många andra tekniska nötter att knäcka. Cyberspace: att dra upp arkitekturen, att få en fungerande informationsekonomi, att utnyttja den utopiska möjligheten

generella problem och frågeställningar orientering, navigering, överblick kapacitetsbegränsningar, kvalitetsfrågor, utbytesförhållanden vad ska man ha det till? (krig, underhållning, nyttigt arbete?) säkerhet, integritet sociala frågor kunskapsfrågor

Informationsteknologiska revolutioner Skrivteknologin (c:a 5000 år sedan) Tryckteknologin (c:a 500 år sedan) Den moderna informationsteknologin (nu)

två konvergerande vägar mot framtiden den inre vägen: internet, virtuell verklighet, mm … den yttre vägen: datorisering och telematisering av tingen omkring oss

nya medier, 2 variabler grad av “virtualitet” grad av direkt avbildning/”metaforicitet”

nya medier gemensamma egenheter interaktivitet flexibilitet sinnlighet strukturering integration