Efterbehandlingsjuridik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
LSO på skadeplatsen.
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Allmänna hänsynsregler
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
1 Rutin hantering av bostadsärenden (reviderat ) Ada och Maria.
Lag om skydd mot olyckor
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Varuinformationsblad
Tillståndsprocessen enligt miljöbalken
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
22 maj – val av åtgärd  Åtgärdsmetoder  Åtgärdsutredning  Riskvärdering 12 september - ärendets handläggning   Granskning av åtgärdsutredning  
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Strandskydd och miljöpolitik
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
F.d. Värnamotvätten Efterbehandling av förorenade områden – möte m. workshop om klorerade lösningsmedel den 6-7 september 2012 i Stockholm (Pär Nilsson.
Handläggning enligt SoL
Hygienrutiner i förskolan
Samråd Vad en Tävlingsledare bör känna till Fråga: Vad är samråd.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Ny strandskyddslagstiftning
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Vem ansvarar för miljön?
På säker grund för hållbar utveckling Vem gör vad, hur och varför? Informations- och diskussionsdag om förorenade områden.
Delfinansiering vid begränsat ansvar Staten kan gå in med finansiering när: Verksamhetsutövaren eller fastighetsägaren enligt skälighetsbedömning (10 kap)
EBH-rättsfall Vad har hänt sen sist? 2009/ /09
Advokat Anders Linnerborg
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Nedlagda kommunala deponier
Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Länsstyrelsens uppgift Länsstyrelsen utövar tillsyn över att kommunerna fullgör sina skyldigheter enligt.
Ansvarsutredningar Samling med fika Inledning
Efterbehandlingens ABC En översiktlig introduktion till efterbehandling av förorenade områden.
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Tillsyn efterbehandling -
Offentlighet och sekretess
Tillsyn efterbehandling en introduktion till tillsyn över efterbehandling av förorenade områden.
Delfinansiering Utredning Efterbehandlingsåtgärder Uppföljning & utvärdering.
På säker grund för hållbar utveckling Ansvarsutrednings- workshop del III 12 januari 2011.
Krav på mäklare att vidarebefordra bud till uppdragsgivaren :5 Förutsättningar för spekulanter vid budgivning :5 Krav på mäklaren att.
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Förbifarten.
Workshop 7 okt Samling Välkommen Hur ska man agera som inspektör? Frukt Handläggning Egen lunch på stan Förelägganden.
Tillsynshandboken ”Sanering och efterbehandling av förorenade områden genom tillsyn och prövning”
Kulturminneslagen - KML FREDRIK BERG kap 1 § KML Hänsyn Vi har alla ett delat ansvar för att skydda och vårda vår kulturmiljö ”Den som planerar.
Risker med förorenade områden i länet
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Ansvarskoll -Ett andra steg i det fortsatta arbetet med förorenade områden eller -Ett sätt att enkelt kolla upp ansvar.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Att välja efterbehandlingsåtgärd Från övergripande till mätbara åtgärdsmål Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/5.
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Deponier, utfyllnadsområden, förorenade områden Vad är vad och spelar det någon roll ? - Pågående arbete i juristsamverkans- gruppen - Avses bli PM på.
Förorenade områden Miljöbalken, 10 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Bidrag för sanering av förorenade områden för att bygga bostäder
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Presentationens avskrift:

Efterbehandlingsjuridik Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Detta kommer jag att ta upp … Allmänt om regler kring efterbehandling 10 kap. miljöbalken – tillämpningsområde, nytt kapitel Verksamhetsutövarens ansvar Fastighetsägarens ansvar Ansvar för förebyggande åtgärder Rättsfall gällande efterbehandling Miljöriskområden Frågor Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

10 kap. miljöbalken – tillämpningsområde, nytt kapitel 10 kap. miljöbalken gäller områden som har konstaterats vara så förorenade att de kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön (10 kap. 1 §). I 10 kap. miljöbalken återfinns grunderna för att utkräva ett ansvar för att utreda och åtgärda ett förorenat område. Lagen om ändring i miljöbalken (SFS 2007:660) – Nytt 10 kap. från och med den 1 augusti 2007. 10 kap. miljöbalken i sin lydelse från före den 1 augusti 2007 är oftast tillämpligt. Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Verksamhetsutövarens ansvar – primärt, förutsättningar Verksamhetsutövaren är den som i första hand ansvarig för att undersöka och utreda föroreningssituationen samt för att efterbehandla området (10 kap. 2 § och 8 § 1 st.). Verksamhetsutövaren är dock bara ansvarig under förutsättning att den faktiska driften av verksamheten som bidrog till föroreningen har pågått efter den 30 juni 1969, verkningarna av verksamheten alltjämt pågår den 1 januari 1999, och det föreligger behov av att avhjälpa skador eller olägenheter som orsakats av verksamheten (se 8 § lagen (1998:811) om införande av miljöbalken). Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Verksamhetsutövarens ansvar – verksamhetsöverlåtelse Vid fusion av ett företag tas ansvaret för föroreningsskador över av det övertagande bolaget, se rättsfallen ”Balticgruppen” (M 816-05) och ”Karlstad Renhållning” (KN B 156/96). Vid en inkråmsöverlåtelse tas i princip såväl rättigheter som skyldigheter över av det övertagande bolaget, se rättsfallet ”Arvamet” (M 9822-2002). Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Verksamhetsutövarens ansvar – skälighetsbedömning Skälighetsbedömning – den ansvarige verksamhetsutövaren ska utföra eller bekosta undersökningar, utredning och efterbehandling enligt 10 kap. miljöbalken i den omfattning som det kan bedömas som skäligt (10 kap. 4 § och 8 § 1 st.). Vid skälighetsbedömningen ska hänsyn tas till tidsaspekten följsamhet med dåtidens krav bidragit till föroreningen i en begränsad mån? omständigheter i övrigt Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Verksamhetsutövarens ansvar – solidariskt Om flera verksamhetsutövare är ansvariga enligt 10 kap. 2 § svarar de solidariskt (se 10 kap. 6 § och 8 § 1 st.) Att ansvaret är solidariskt innebär att tillsynsmyndigheten i princip kan vända sig mot vem som helst av de ansvariga för att utkräva hela det ansvar som omfattas av solidariteten Den som får stå för andras delar är hänvisad till att söka kostnadstäckning från de övriga genom att väcka särskild talan vid miljödomstolen (se 20 kap. 2 § 1 st. p7) Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Verksamhetsutövarens ansvar – ej konstaterat förorenat Om ett område inte är konstaterat förorenat (men detta kan befaras) är verksamhetsutövaren ändå skyldig att utföra undersökningar av området (se 26 kap. 22 §), dock inte att utföra efterbehandlingsåtgärder. En rimlighetsavvägning av ansvaret ska göras (se 2 kap. 7 §). Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Fastighetsägarens ansvar – sekundärt, förutsättningar Fastighetsägaren är i andra hand ansvarig för att undersöka och utreda föroreningssituationen samt för att efterbehandla området om inte verksamhetsutövaren till fullo kan utföra eller bekosta detta (komplementärt ansvar), förutsatt att fastigheten förvärvades från och med den 1 januari 1999 man vid förvärvet kände till föroreningarna eller då borde ha upptäckt dem, om förvärvet avser en privatbostadsfastighet ansvarar dock endast en förvärvare som känt till föroreningen (10 kap. 3 § 1 st., 10 kap. 8 § första stycket och 15 § lag (1998:811) om införande av miljöbalken) Fastighetsägarens ansvar är begränsat till den egna fastigheten Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Fastighetsägarens ansvar – forts. I det fall fastighetsägaren har ett ansvar enligt 10 kap. 3 § ska en skälighetsbedömning göras (se 10 kap. 4 § och 8 § 1 st.). Om flera fastighetsägare är ansvariga enligt 10 kap. 3 § svarar de solidariskt (se 10 kap. 7 § och 8 § 1 st.). Även om fastighetsägaren inte har ett ansvar enligt 10 kap. 2 eller 3 §§ kan denne i skälig utsträckning få svara för kostnader som motsvaras av den värdeökning på fastigheten som en efterbehandling medför (se 10 kap. 5 §) samt för utredningskostnader som rör fastigheten (se 10 kap. 8 § 2 st.). Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Ansvar för förebyggande åtgärder Oavsett om ett område har konstaterats vara förorenat eller inte kan krav ställas på verksamhetsutövaren att vidta de förebyggande åtgärder som behövs för att hindra eller motverka att den verksamhet eller åtgärd som bedrivs/vidtas medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön (se 2 kap. 3 §). Krav på förebyggande åtgärder kan endast ställas i den utsträckning det inte kan anses orimligt att uppfylla dem (se 2 kap. 7 §). Som verksamhetsutövare med ansvar för förebyggande åtgärder räknas även markägare i förvaringsfallen samt exploatörer där exploateringen innebär att föroreningarna kan sprida sig till omgivningen. Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Rättsfall gällande efterbehandling – MÖD Boliden Mineral, Hötjärnsmagasinet (MÖD 2008-11-24, M 617-08) – ekonomisk säkerhet Sjösa gård (MÖD 2009-03-03, M 7733-08) – ej solidariskt ansvar för förebyggande åtgärder Ronneby hamn (MÖD 2009-03-17, M 1397-08) – slutligt efterbehandlingsansvar; fråga av mindre betydelse som kan överlåtas till tillsynsmyndighetens avgörande? Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Rättsfall gällande efterbehandling – miljödomstolarna Södra Skogsägarna, Lidhult (Miljödomstolen i Växjö 2008-07-04, M 92-08) – skälighetsbedömning avseende åtgärder före 1969 Hjortsberga (Miljödomstolen i Växjö 2009-06-26, M 1864-08) – skälighetsbedömning avseende åtgärder före 1969 Tölö (Miljödomstolen i Vänersborg, 2009-06-23, M 2425-06) – skälighetsbedömning avseende åtgärder före 1969, efterlevande av tillstånd Borgstena (Miljödomstolen i Vänersborg 2008-12-15, M 71-08) – Skälighetsbedömning; hur beakta bolagets ekonomiska ställning och att verksamheten bedrivits med och inom meddelat tillstånd Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Rättsfall gällande efterbehandling – miljödomstolarna Täfteåmacken (Miljödomstolen i Umeå 2008-09-26, M 1099-06) – vem är att anse som verksamhetsutövare? F.d. Fagersta AB / Norra Industriområdet (Miljödomstolen i Nacka 2008-10-09, M 2857-07) – ansvar för undersökning av deponi Forsbacka bruk (Miljödomstolen i Östersund 2008-10-28, M 273-08) – konstaterat förorenat, tillträdesrätt m.m. Kemira (Miljödomstolen i Växjö 2009-01-27, M 1967-08) – krav på åtgärder innan den övergripande utredningen är klar Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Rättsfall gällande efterbehandling – miljödomstolarna Bodensågen (Miljödomstolen i Umeå, 2009-05-04, M 1574-08) – krav på mätbara åtgärdsmål Oxelösunds Fastighets AB (Miljödomstolen i Nacka, 2009-05-15, M 1928-07) – ansvar för tillfälligt ökad förorening orsakad av saneringsarbete Södervägs brädgård (Miljödomstolen i Nacka, 2009-05-28, M 5876-07) – kan man förelägga om att bekosta efterbehandlingsåtgärder? Ängsgärdet (Miljödomstolen i Nacka 2009-07-08, M 5444-07) – krav på samband mellan verksamhet och förorening Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Miljöriskområden – när?, varför?, vem beslutar? När ska ett område bli miljöriskområde? – ”… så allvarligt förorenat att det med hänsyn till riskerna för människors hälsa och miljön är nödvändigt att föreskriva om begränsningar i markanvändningen eller andra försiktighetsmått, …” Vad är syftet med att skapa ett miljöriskområde? – skydda människor och omgivningen från påverkan från det förorenade området Vad ska beaktas? – 1. föroreningarnas hälso- och miljöfarlighet, 2. föroreningsgraden, 3. förutsättningarna för spridning och 4. den omgivande miljöns känslighet Vem beslutar om att förklara ett område som miljöriskområde? – Länsstyrelsen, skyldighet att besluta om kriterier är uppfyllda Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Miljöriskområden – vad innebär det för markägaren? Begränsningar i markanvändningen kan innebära förbud, krav på anmälan och villkor Begränsningar i markanvändningen kan t.ex. avse grävning, schaktning, markarbeten, bebyggelseåtgärder, ledningsdragning och muddring i vatten Länsstyrelsen kan besluta om att åtgärder inte får vidtas eller att fastigheten inte får överlåtas förrän nödvändiga markundersökningar har gjorts Ingen ersättningsrätt för fastighetsägaren då begränsningarna görs av hälso- och miljöskäl Villkoren i förklaringen om miljöriskområde kan ständigt omprövas Beslut om miljöriskområde kan överklagas till miljödomstol Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Miljöriskområden – vägen till beslut om miljöriskområde Skicka ut informationsbrev Utreda hur miljöriskområdets utbredning bör avgränsas Utreda behovet av begränsningar i markanvändning m.m. Inhämta yttrande från berörda fastighetsägare m.fl. Genom kungörelse eller dylikt ge andra som kan beröras chansen att yttra sig Samråda med statliga och kommunala myndigheter Sammanträda med berörda och ha besiktning på platsen (vid behov) Göra förslag på beslut (inklusive föreskrifter) om miljöriskområde och kommunicera detta Besluta om miljöriskområde, eventuellt besluta om överlåtelseförbud, kungöra och registrera beslut, skicka ut kopior på beslut Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Miljöriskområden – första miljöriskområde?, vägledning Länsstyrelsen i Jönköpings län arbetar med att göra området kring en före detta deponi till ett miljöriskområde Naturvårdsverket skriver vägledning i samband med detta arbete – revidering av rapporten från 1997 Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson

Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson Frågor? Kontakta gärna Henrik Svensson, länsjurist inom förorenade områden, Länsstyrelsen i Jönköpings län Tfn: 036-39 50 11 E-post: henrik.svensson@lansstyrelsen.se Mälarlänsträff 30 september 2009 Henrik Svensson