Värdering av anslutningstid och turtäthet – Vad säger de nya resultaten och hur kan de tillämpas? Pia Sundbergh, WSP 22 september 2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KONJUNKTIONER.
Advertisements

Resultat av telefonundersökning maj 2008 om enskilt eller kommunalt huvudmannaskap för vägar och parkmark Bilaga till tjänsteskrivelse Sammanställning.
Hur arbetar vi med passagerarprognoser för en Öresundsmetro? Karin Brundell-Freij, WSP Halvtidskonferens
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Hur ni sparar energi! Av Kevin,Ibrahim och Hevzi
Lync kommer till alla Beslut i Koncernledningen
Kundundersökning mars 2010
Nya mötestider - nya resemöjligheter!
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
27 november 2009, 1 Värdering av förseningstid i kollektivtrafiken Maria Börjesson, Jonas Eliasson, Joel Franklin.
TURISM I NORDEN TURISM I NORDEN
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Generationstävling Antingen en junior och en 20 år äldre eller enligt SoT med hcpregler Greensome 18 hål Flest genomförda tävlingsronder Anm avg.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
Reduceringsplan Göteborg T14
Resenärsperspektivet inom kollektivtrafiken Transportforum 2011 Linköping Gunnel Färm ordförande Resenärsforum.
Bilparksprognoser och bilinnehav
Sandra Karlsson – studentmedarbetare Lync Elin Eriksson – studentmedarbetare Lync Oskar Brändmark – funktionsspecialist Lync Tove Zellman - miljöledningsstrateg.
Goda kommunikationer med omvärlden
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Mer om tidsvärden… Staffan Algers / Jonas Eliasson CTS Stockholm 27 november 2009, 1.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Arlanda - Arvidsjaur.
VAD ÄR BRÅK? täljare bråkstreck nämnare täljare = kvot nämnare.
Jag ska åka till Göteborg i två dagar, den 9/6 - 10/6.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Sveaplans Aula (merparten bokas endast av en institution) Nya lokalerna i Frescati.
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Vad kan man vinna? Hälsoekonomi med samverkansperspektiv
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Procent.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Möte inför upphandling,
Tidsvärden – result och tolkning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Där hittar man all info som man behöver till resan.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Cytbussen Projekttid: april-maj samt september- oktober 2012 Deltagande enheter: Kvinnohälsan i centrala Östergötland och Barnmorskemottagningarna i östra.
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Föreläsning 1 Procent Matematik. Olika sätt att tänka 5 % av 900? 900/100 = 9 5 ∙ 9 = 45 5% av % = 90 5% = 45.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Götalandsbanan Borås-Göteborg inv Norge/Vänerbanan Vänersborg- Göteborg inv Västra Stambanan Alingsås-Göteborg inv Västkustbanan.
Zenit Reseguide. Webbaserat system för planering av resor Föreslår bästa transportsättet med hänsyn till miljö och avstånd Guide hjälper användaren att.
Presentationens avskrift:

Värdering av anslutningstid och turtäthet – Vad säger de nya resultaten och hur kan de tillämpas? Pia Sundbergh, WSP 22 september 2010

Tillämpningsområden Trafikplaneraren: Vad vinner/förlorar vi om vi kör pendeltågen i kvartstrafik istället för halvtimmestrafik?

Tillämpningsområden Trafikplaneraren: Ska vi satsa på en buss som går ofta eller två busslinjer som ger kortare gångavstånd till busshållplatsen?

Studiens genomförande Studerade färdsätt och resor (antal observationer) Långväga tåg(561) Långväga buss (699) Regionaltåg (931) Lokal/Regional buss (950) Stated Choice frågor med 3 faktorer Restid Anslutningstid Turtäthet/Frekvens

Studiens genomförande Exempel på Stated Choice fråga Vilken resa föredrar du? Alternativ 1Alternativ 2Parametrar Åktid20 min15 min  Åktid Turintervallvar 20:e minvarje kvart  Turinterval Anslutningstid5 min 10 min  Anslutningstid Jag väljer:

Värdering av turtäthet

Resultat och jmf med ASEK 4 Värdering av turtäthet - långväga kollektiva resor ASEK [kr/h] ASEK07/08ASEK [kr/h] Tåg 07/08 [kr/h] Buss 07/08 [kr/h] Åktid Turintervall < 60 min420,410, Turintervall min220,220, Turintervall min100,10, Turintervall 480- min100,10,210158

Hur stor uppoffring är en turtäthet på 3 timmar? Tåg 07/08: 0,52*60+0,27*60+0,27*60 = 64 åktidsminuter eller 64/60*74 = 78 kr Resultat och jmf med ASEK 4 Värdering av turtäthet - långväga kollektiva resor ASEK [kr/h] ASEK07/08Tåg 07/08 [kr/h] Buss 07/08 [kr/h] Viktad buss/tåg Åktid Turintervall <60 min420,410, Turintervall min220,220, Turintervall min100,10, Turintervall 480- min100,10, Buss 07/08: 64 åktidsminuter eller 64/60*39 = 41 kr ASEK: 0,41*60+0,22*60+0,1*60 = 44 åktidsminuter eller 44/60*102 = 75 kr

Resultat och jmf med ASEK 4 Värdering av turtäthet - långväga kollektiva resor ASEK [kr/h] ASEK07/08Tåg 07/08 [kr/h] Buss 07/08 [kr/h] Viktad buss/tåg? Åktid Turintervall <60 min420,410, Turintervall min220,220, Turintervall min100,10, Turintervall 480- min100,10,215811

Resultat och jmf med ASEK 4 Värdering av turtäthet - regionala kollektiva resor ASEK [kr/h]ASEK07/08Tåg 07/08 [kr/h] Buss 07/08 [kr/h] arb.övr.arb.övr. Åktid Turintervall <10 min871,711, Turintervall min280,550, Turintervall min240,470, Turintervall min150,290, Turintervall min80,160, Turintervall 480- min80,160, Från var 30:e till var 15:e min Från var 10:e till var 5:e min ASEK8,3 åktidsmin8,6 åktidsmin 07/0814 åktidsmin6 åktidsmin Exempel på turtäthetsförbättring:

Resultat och jmf med ASEK 4 Värdering av turtäthet - regionala kollektiva resor ASEK [kr/h]ASEK07/08Tåg 07/08 [kr/h] Buss 07/08 [kr/h] Åktid5111 Turintervall <10 min871,711,15 Turintervall min280,550,94 Turintervall min240,470,46 Turintervall min150,290,28 Turintervall min80,160,14 Turintervall 480- min80,160,14 En, två eller fyra kategorier?

Resultat och jmf med ASEK 4 Värdering av turtäthet - regionala kollektiva resor ASEK [kr/h]ASEK07/08Tåg 07/08 [kr/h] Buss 07/08 [kr/h] Åktid5111 Turintervall <10 min871,711,15 Turintervall min280,550,94 Turintervall min240,470,46 Turintervall min150,290,28 Turintervall min80,160,14 Turintervall 480- min80,160,14 En, två eller fyra kategorier?

Resultat och jmf med ASEK 4 Värdering av turtäthet - regionala kollektiva resor ASEK [kr/h]ASEK07/08Tåg 07/08 [kr/h] Buss 07/08 [kr/h] arb.övr.arb.övr. Åktid Turintervall <10 min871,711,15 Turintervall min280,550,94 Turintervall min240,470,46 Turintervall min150,290,28 Turintervall min80,160,14 Turintervall 480- min80,160,14 En, två eller fyra kategorier?

Värdering av anslutningstid

Långväga resor - vikter för anslutningstid Uppdelad anslutningstid Uppdelat turintervall Åktid min1,00 Turintervall min0,27 Anslutningstid min1,36 Ansl.tid gång/cykel min1,50 Ansl.tid bil min1,07 Ansl.tid koll min1,38 Ansl.tid övrigt min1,07 Turintervall – 60 min0,52 Turintervall 61 – 480 min0,27 Turintervall 481- min0,20 Värre med anslutningsrestid än restid på huvudfärdmedel

Värdering av anslutningstid Långväga resor - vikter för anslutningstid Uppdelad anslutningstid Uppdelat turintervall Åktid min1,00 Turintervall min0,27 Anslutningstid min1,36 Ansl.tid gång/cykel min1,50 Ansl.tid bil min1,07 Ansl.tid koll min1,38 Ansl.tid övrigt min1,07 Turintervall – 60 min0,52 Turintervall 61 – 480 min0,27 Turintervall 481- min0,20

Värdering av anslutningstid Regionala resor - vikter för anslutningstid Uppdelad anslutnings- tid och turintervall Åktid min1,00 Ansl.tid gång0,90 Ansl.tid cykel0,59 Ansl.tid buss/tåg0,77 Ansl.tid spårv/Tbana0,58 Ansl.tid övrigt1,29

Så gör vi analyser av anslutningstid idag och hur gör vi imorgon? Värdering av anslutningstid 1. Prognos2. Nätutläggning3. Samhällsekonomisk kalkyl Beräknar: Antal resor Destination Färdsätt Ruttval Nyttor Kostnader Värdering bygger på: RP-data (RES) Kalibrering - > Vikter i Emme/2 Vikter i Emme/2

Värdering av anslutningstid 1. Prognos2. Nätutläggning3. Samhällsekonomisk kalkyl Beräknar: Antal resor Destination Färdsätt Ruttval Nyttor Kostnader Värdering bygger på: RP-data (RES) Kalibrering - > Vikter i Emme/2 Vikter i Emme/2 SP-resultat från 07/08? Så gör vi analyser av anslutningstid idag och hur gör vi imorgon?

Slutsatser Turtäthet - mycket lika tidigare värderingar Ska vi ha olika eller samma värderingar för tåg och buss, samt ärenden? Ex. som talar för samma värderingar: Om skillnader beror på bekvämlighet hos färdmedlen Ex. som talar för olika värderingar: Om väljer det snabbaste färdmedlet vid tidspress Värdering av turtäthet och anslutningstid