Värdering av anslutningstid och turtäthet – Vad säger de nya resultaten och hur kan de tillämpas? Pia Sundbergh, WSP 22 september 2010
Tillämpningsområden Trafikplaneraren: Vad vinner/förlorar vi om vi kör pendeltågen i kvartstrafik istället för halvtimmestrafik?
Tillämpningsområden Trafikplaneraren: Ska vi satsa på en buss som går ofta eller två busslinjer som ger kortare gångavstånd till busshållplatsen?
Studiens genomförande Studerade färdsätt och resor (antal observationer) Långväga tåg(561) Långväga buss (699) Regionaltåg (931) Lokal/Regional buss (950) Stated Choice frågor med 3 faktorer Restid Anslutningstid Turtäthet/Frekvens
Studiens genomförande Exempel på Stated Choice fråga Vilken resa föredrar du? Alternativ 1Alternativ 2Parametrar Åktid20 min15 min Åktid Turintervallvar 20:e minvarje kvart Turinterval Anslutningstid5 min 10 min Anslutningstid Jag väljer:
Värdering av turtäthet
Resultat och jmf med ASEK 4 Värdering av turtäthet - långväga kollektiva resor ASEK [kr/h] ASEK07/08ASEK [kr/h] Tåg 07/08 [kr/h] Buss 07/08 [kr/h] Åktid Turintervall < 60 min420,410, Turintervall min220,220, Turintervall min100,10, Turintervall 480- min100,10,210158
Hur stor uppoffring är en turtäthet på 3 timmar? Tåg 07/08: 0,52*60+0,27*60+0,27*60 = 64 åktidsminuter eller 64/60*74 = 78 kr Resultat och jmf med ASEK 4 Värdering av turtäthet - långväga kollektiva resor ASEK [kr/h] ASEK07/08Tåg 07/08 [kr/h] Buss 07/08 [kr/h] Viktad buss/tåg Åktid Turintervall <60 min420,410, Turintervall min220,220, Turintervall min100,10, Turintervall 480- min100,10, Buss 07/08: 64 åktidsminuter eller 64/60*39 = 41 kr ASEK: 0,41*60+0,22*60+0,1*60 = 44 åktidsminuter eller 44/60*102 = 75 kr
Resultat och jmf med ASEK 4 Värdering av turtäthet - långväga kollektiva resor ASEK [kr/h] ASEK07/08Tåg 07/08 [kr/h] Buss 07/08 [kr/h] Viktad buss/tåg? Åktid Turintervall <60 min420,410, Turintervall min220,220, Turintervall min100,10, Turintervall 480- min100,10,215811
Resultat och jmf med ASEK 4 Värdering av turtäthet - regionala kollektiva resor ASEK [kr/h]ASEK07/08Tåg 07/08 [kr/h] Buss 07/08 [kr/h] arb.övr.arb.övr. Åktid Turintervall <10 min871,711, Turintervall min280,550, Turintervall min240,470, Turintervall min150,290, Turintervall min80,160, Turintervall 480- min80,160, Från var 30:e till var 15:e min Från var 10:e till var 5:e min ASEK8,3 åktidsmin8,6 åktidsmin 07/0814 åktidsmin6 åktidsmin Exempel på turtäthetsförbättring:
Resultat och jmf med ASEK 4 Värdering av turtäthet - regionala kollektiva resor ASEK [kr/h]ASEK07/08Tåg 07/08 [kr/h] Buss 07/08 [kr/h] Åktid5111 Turintervall <10 min871,711,15 Turintervall min280,550,94 Turintervall min240,470,46 Turintervall min150,290,28 Turintervall min80,160,14 Turintervall 480- min80,160,14 En, två eller fyra kategorier?
Resultat och jmf med ASEK 4 Värdering av turtäthet - regionala kollektiva resor ASEK [kr/h]ASEK07/08Tåg 07/08 [kr/h] Buss 07/08 [kr/h] Åktid5111 Turintervall <10 min871,711,15 Turintervall min280,550,94 Turintervall min240,470,46 Turintervall min150,290,28 Turintervall min80,160,14 Turintervall 480- min80,160,14 En, två eller fyra kategorier?
Resultat och jmf med ASEK 4 Värdering av turtäthet - regionala kollektiva resor ASEK [kr/h]ASEK07/08Tåg 07/08 [kr/h] Buss 07/08 [kr/h] arb.övr.arb.övr. Åktid Turintervall <10 min871,711,15 Turintervall min280,550,94 Turintervall min240,470,46 Turintervall min150,290,28 Turintervall min80,160,14 Turintervall 480- min80,160,14 En, två eller fyra kategorier?
Värdering av anslutningstid
Långväga resor - vikter för anslutningstid Uppdelad anslutningstid Uppdelat turintervall Åktid min1,00 Turintervall min0,27 Anslutningstid min1,36 Ansl.tid gång/cykel min1,50 Ansl.tid bil min1,07 Ansl.tid koll min1,38 Ansl.tid övrigt min1,07 Turintervall – 60 min0,52 Turintervall 61 – 480 min0,27 Turintervall 481- min0,20 Värre med anslutningsrestid än restid på huvudfärdmedel
Värdering av anslutningstid Långväga resor - vikter för anslutningstid Uppdelad anslutningstid Uppdelat turintervall Åktid min1,00 Turintervall min0,27 Anslutningstid min1,36 Ansl.tid gång/cykel min1,50 Ansl.tid bil min1,07 Ansl.tid koll min1,38 Ansl.tid övrigt min1,07 Turintervall – 60 min0,52 Turintervall 61 – 480 min0,27 Turintervall 481- min0,20
Värdering av anslutningstid Regionala resor - vikter för anslutningstid Uppdelad anslutnings- tid och turintervall Åktid min1,00 Ansl.tid gång0,90 Ansl.tid cykel0,59 Ansl.tid buss/tåg0,77 Ansl.tid spårv/Tbana0,58 Ansl.tid övrigt1,29
Så gör vi analyser av anslutningstid idag och hur gör vi imorgon? Värdering av anslutningstid 1. Prognos2. Nätutläggning3. Samhällsekonomisk kalkyl Beräknar: Antal resor Destination Färdsätt Ruttval Nyttor Kostnader Värdering bygger på: RP-data (RES) Kalibrering - > Vikter i Emme/2 Vikter i Emme/2
Värdering av anslutningstid 1. Prognos2. Nätutläggning3. Samhällsekonomisk kalkyl Beräknar: Antal resor Destination Färdsätt Ruttval Nyttor Kostnader Värdering bygger på: RP-data (RES) Kalibrering - > Vikter i Emme/2 Vikter i Emme/2 SP-resultat från 07/08? Så gör vi analyser av anslutningstid idag och hur gör vi imorgon?
Slutsatser Turtäthet - mycket lika tidigare värderingar Ska vi ha olika eller samma värderingar för tåg och buss, samt ärenden? Ex. som talar för samma värderingar: Om skillnader beror på bekvämlighet hos färdmedlen Ex. som talar för olika värderingar: Om väljer det snabbaste färdmedlet vid tidspress Värdering av turtäthet och anslutningstid