Pablo Garcia Munos Stockholm-Göteborg Test konsulter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Coachande ledarskap som mentor
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Presentera mål och mätresultat
Barnanpassad utredning
Vad gör livet så värdefullt?
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Workshop för GIS samordnare tisdag 18 mars kl – 15.00
Test Center – en högre nivå
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
FORTUNA FF – P95 Spelarbarometer. Spelarbarometer – Fråga 1 1.Vilken 1.Vilken är din målsättning med fotboll? 1.Har ingen 2.Träffa kompisar 3.Hålla mig.
Intranät – inte för alla?
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Intervju inför ViV-projektet.
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Klok filosofi … ?.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Workshop inför Projektet
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Aktivt lyssnade.
Mål- och resultatstyrning
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
socionom och journalist kommunikatör
Debattera.

Källkritik.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Göteborgs universitet
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Argumenterande text.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Skriva noveller.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
7 1 Programmerare vs. Designers Sus Lundgren. 7 2 Programmerare vs. Designers Sus Lundgren.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Socialpsykologi.
Kommunikationsplan för ----
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Presentationens avskrift:

Pablo Garcia Munos Stockholm-Göteborg Test konsulter Testspecialist Stockholm-Göteborg Test konsulter Testprocesser (SPTM) Outsourcing av test

Testpsykologi i en testares vardag Testverktygslåda

Agenda Egenskaper hos en bra testare Kommunikation Testteam Flexibilitet

Vem vill vara testare? Elak budbärare, ”din baby är ful”

Vem vill vara testare? Elak budbärare, ”din baby är ful” Jobba under värsta tänkbara press Release om xx –min, timmar, sek Behöver ställa obehagliga frågor av typen: Om man gör så här vad händer då? Möter mycket ovilja. Trots att folk borde vara glada att felet hittats nu och inte senare

En testares vardag Ett kreativt arbete Lär sig system bättre än de flesta Mitt i händelsernas centrum Teknisk bredd Teknisk detaljkunskap Svårt, utmaning Får ibland ta på sig rollen som ”ställföreträdande kund”

En testare har rätt att ... Erhålla aktuell information om ändringar och releaser Veta hur programvaran är uppbyggd Granska specifikationer och testplaner Kräva att levererad programvara skall vara enhetstestad, och hålla en viss kvalitet Ta adekvat hjälp vid felsökning Hitta fel Kräva att felrapporter blir behandlade

En testare har ansvar för att ... Följa testplaner och testdokument Omedelbart rapportera fel Kontrollera att testfallet beter sig korrekt, innan fel rapporteras Komma ihåg att det är programvaran och inte programmeraren som testas Bedöma risker objektivt Säga sanningen Förbättra den egna testprocessen

Egenskaper hos en bra testare: Analytisk – uppmärksam på detaljer? Utmanande – inte alltid accepterande? God teknisk kunskap? Noggrann? Pålitlig? Trovärdig? Nyfiken? Ihärdig? Kommunikativ?

Kommunikation: Skriftligt Verbalt Kroppsligt

Skriftlig kommunikation: Planer Mätningar Statusrapporter Testrapporter Rekomendationer Felrapporter ...

Att informera om fel: Konkret – ringa in felet Gärna med hjälp av verktyg Kompletterande testfall Du kan bara kommunicera med någon om de låter dig göra så Några sätt att öka chanserna att de låter dig kommunicera: Låt dem veta att du bryr dig Ge en hjälpande hand

Att kommunicera skriftligt: Väck intresset! Användning av ord – rätt antal för olika befattningar Användning av grafer/tabeller rätt detaljnivå för olika befattningar Faktabaserad snarare än känsloladdad gäller speciellt testrapporter E-post-varning

Att kommunicera verbalt: En mun men två öron! Vad är målet med informationen? Testare måste säkerställa att de blivit förstådda Flödesschema, sekvensdiagram, grafer, Att undvika ”Du…” när det handlar om faktiska omständigheter

Att kommunicera kroppsligt: Underskatta inte kraften av kroppsspråket

Var medveten om din kommunikation och använd den på bästa sätt. Använd dina styrkor.

Låsningar i kommunikationen. Murar vs. Broar

Kommunikation - Murar: Potentiella orsaker till att murar uppkommit Politik Oberoendet har missförståtts Missförstånd om olika avdelningars mål Geografisk separation Utvecklarna testar inte överhuvudtaget Testarna beskriver problemen dåligt/felaktigt Tidspress medger ej nödvändig kommunikation Testarna är utelämnade i projektets tidiga stadie Brist på samarbete

Kommunikation - Broar: Hur man bygger dem: Gemensam förståelse för olika mål Både succéer och misslyckanden delas Öppen kommunikation Ändra från ”vi och dom” till ”vi” Ge lösningar – inte bara problem Få utvecklare att förstå: Test är till för att korta projekttiden Humor Förlora slaget. (men vinn kriget)

Att bygga testteam: Kompetens Personlighet

Att bygga testteam: Kompetens -Genom hela testkedjan: -Planering -Förankring -Kravgranskning -Testmiljö -Testdesign -Exekvering av testfall -Bearbetning av resultat -Presentation av resultatet

Att bygga testteam: Personligheter -Dooern -Tänkaren -Gnällspiken -Den tråkiga -Den annorlunda personen Olikheter är Styrkor

Är det viktigt att vara flexibel? ”Jag kan test” ”Ju mer jag lär mig om test desto mer inser jag att jag har mycket kvar att lära.” Var beredd att lära dig något nytt. (alla kan något du inte kan)

Tips 1 När tempoväxling behövs Le.

Tips 2 Vid låsningar Humor. (gärna torr)

Tips 3 Vid viktig förhandling. När inget annat hjälper. Tystnad.

Frågor?