Redovisning Regionförbundet i Kalmar län Förstudie samverkan biologiskt avfall 2011-04-13
Syfte och mål Var ska biogas produceras om maximalt utfall av förnyelsebar energi till låg kostnad och låg miljöpåverkan eftersträvas utifrån nedanstående faktorer: Tillgång på substrat för rötning Transporter Kvittblivning av restprodukter Befintliga produktionsanläggningar och kommunernas egna planer Mål med uppdraget: Ta fram ett underlag för kommunerna i regionen som kan ligga till grund för bedömningen av om och hur de ska samarbeta gällande behandling av biologiskt matavfall
Förutsättningar Det matavfall som kommunerna själva har rådighet över Här förutsatts endast samtlig mängd matavfall från hushåll – ej verksamheter Uppskattat till ca 16 000 ton per år Framförallt besvara frågan var i länet anläggning/ar ska lokaliseras Grundläggande tekniska förutsättningar har studerats Transportanalys har genomförts
Vad är biogas egentligen? Biogas = 65 % metan, CH4 35 % koldioxid, CO2 10-12 oC 23-25 oC 35-37 oC 52-57 oC 10-14 oC (A) (B) (C) (D) RÖTNING
Övergripande system - exempel Uppvärmning Kraftproduktion Matavfall Industriellt avfall Biogas Uppgradering till fordonsbränsle; 1 Nm3 metan ~ 1 liter diesel Råvaror från jordbruket Näringsrik rötrest till lantbruk Rötning Mottagning & förbehandling
Från matavfall till tankstation Matavfall från kommun Tankstation Förbehandling Rötning Uppgradering av gas Förbrännings-anläggning Rötrest
Förbehandling av källsorterat matavfall Foto: Jeanette Hägglund
Hur ska man välja? Materialhanteringen är svår Små, enkla, ”billiga” system opålitliga => ej realistiskt för matavfall Bygg robust! Dimensioner Motoreffekter Kapacitet Ton/h (inte bara ton/år) En viss minimi-investering krävs för ett bra resultat! Framför allt avskiljningen av rejektmaterial avgör investeringen SUBSTRAT Hur ser substratet ut? Förpackat? Hur? Plast, papper, biopåse? Renhet? Kan detta garanteras? Mängder? Anläggningens kapacitet? RÖTREST Vad ska rötresten användas till? Krav på renhet? SYFTE Maximal biogasproduktion? Boost för existerande system? Uppfylla miljömålen avseende avfallsbehandling?
Dispergering
Uppsala Biogas Foto: Jeanette Hägglund
Uppsala Mottagning i tippfickor Skruvtransportör Utsorterat oönskat material
Rötkammare Foto: Jeanette Hägglund Foto: Jeanette Hägglund
Uppsala Rötkammare Luftrening Uppgradering
Investeringsuppskattning Helt ny komplett anläggning Mottagning, förbehandling, rötning, uppgradering och flakning till 4 tankstationer, markarbeten och markinköp ej inkuderat Investeringsuppskattning ca 90-100 Mkr Endast förbehandlingsanläggning Investeringsuppskattning ca 50 Mkr
Förutsättningar i utredningen Varje kommun samlar in och omlastar sitt matavfall själva – matavfallet transporteras sedan på lastbil till förbehandling Med Avfall Sveriges nyckeltal 70 kg/person blir mängden matavfall i regionen ca 16 000 ton/år Dispergeringsteknik väljs som förbehandlingsteknik Endast en förbehandlingsanläggning byggs
Transportanalys av olika scenarier Scenario 1 – Samlokalisering av en ny anläggning för förbehandling och en (befintlig eller ny) anläggning för rötning och uppgradering Scenario 2 – en ny anläggning för förbehandling, rötning vid flera rötkammare och uppgraderingsanläggningar 6 steg för varje studie studeras: Transport av matavfall till förbehandlingsanläggning Transport av rejekt till förbränningsanläggning Transport av slurry till rötkammare Transport av rötrest till satellitlager Transport av uppgraderad gas till tankstationer
Scenario 1 – samlokalisering av en ny anläggning för förbehandling och en ny anläggning för rötning och uppgradering Matavfall från kommun Tankstation Kalmar Oskarshamn Västervik Vimmerby Förbehandling Kalmar/Västervik Rötning Kalmar/Västervik Uppgradering av gas Kalmar/Västervik Förbrännings-anläggning i Västervik Rötrest Satellitlager
Sammanställning transporter i scenario 1 - tonkilometer Typ av transport Ny anläggning i Kalmar Ny anläggning i Västervik Matavfall till förbehandlingsanläggning 902 601 1 738 363 Rejekt till förbränningsanläggning 80 080 Slurry till rötkammare Rötrest till satellitlager 1 517 880 338 052 Rågas till uppgraderingsanläggning - Uppgraderad gas till tankställen 149 214 113 066 Summa transporter inklusive rötrest 2 649 775 2 189 481 Summa transporter exklusive rötrest 1 131 895 1 851 429
Scenario 2 – en förbehandlingsanläggning och rötning på flera platser
Sammanställning transporter scenario 2 - tonkilometer Typ av transport Förbehandling Kalmar Förbehandlin g Mönsterås Förbehandling Oskarshamn Matavfall till förbehandlingsanläggning 902 601 979 039 1 084 145 Rejekt till förbränningsanläggning 80 080 54 880 39 200 Slurry till rötkammare 3 863 200 3 256 000 2 920 000 Rötrest till satellitlager 1 164 899 Rågas till uppgraderingsanläggning - Uppgraderad gas till tankställen 54 231 Summa transporter inklusive rötrest 5 984 931 5 454 169 5 223 275 Summa transporter exklusive rötrest 4 820 032 4 289 270 4 058 376
Sammanställning transporter i respektive scenario – tonkilometer Typ av transport Scenario 1 – Hela anl. i Kalmar Scenario 1 - Hela anl. i Västervik Scenario 2 – Förbehandl. i Kalmar Scenario 2 - Förbehandl. i Mönsterås Scenario 2 - Förbehandl. i Oskarshamn Matavfall till förbehandlingsanläggning 902 601 1 738 363 979 039 1 084 145 Rejekt till förbränningsanläggning 80 080 54 880 39 200 Slurry till rötkammare 3 863 200 3 256 000 2 920 000 (Rötrest till satellitlager) 1 517 880 338 052 1 164 899 Uppgraderad gas till tankställen 149 214 113 066 54 231 Summa transporter (inklusive rötrest) 1 131 895 (2 649 775) 1 851 429 (2 189 481) 4 820 032 (5 984 931) 4 289 270 (5 454 169) 4 058 376 (5 223 275)
Slutsatser transportanalys Ett samlokaliseringsalternativ är att föredra ur ett transportperspektiv skillnaden är relativt stor skillnaden i transportkostnader också blir relativt stor Men.. Samlokalisering kräver större kapacitet i anläggningar för rötning och uppgradering -> ofta lägre kostnader för att bygga ut än att bygga nytt Om rötning sker på ett ställe kan det vara svårare att få avsättning för rötresten -> kan leda till längre transporter av denna Gas från reningsverk utan egen gasuppgradering kan ej uppgraderas All verksamhet förläggs till en kommun
Transport av slurry Exempel; Förbehandling i Oskarshamn Rötning av hälften av slurryn i Västervik och hälften i Kalmar Total förbrukning av diesel för slurrytransporter Ca 80 000 – 100 000 liter per år Energiförbrukning diesel ca 800 -1 000 MWh/år Utgör ca 4-5 % av energiinnehållet i den biogas som kan produceras årligen För ett 5-årskontrakt med en åkare i regionen anges en kostnad på ca 7 Mkr per år för att hantera dessa slurrytransporter
Slutsatser Tillgång på substrat Hur mycket kan realistiskt samlas in? Finns annat tillgängligt substrat? Gödselrötning – utbyte med lantbruket? Förbehandlingsteknik – svåraste steget i produktionskedjan Dispergeringstekniken ger bäst utnyttjande av substrat Robust och driftsäker teknik Samlokalisering förbehandling och rötning Minst transporter Kalmar: tillstånd för biogasanläggningen för ytterligare 20 000 ton finns uppgraderingen behöver då byggas ut i Kalmar Västervik: har kapacitet i uppgraderingsanläggningen Tillstånd på avfallsanläggning finns Närmare till möjliga åkerarealer utanför länet Planer på ny RK som kan ta emot allt substrat
Slutsatser Ej samlokalisering – rötning på flera platser Mer transporter Minst transporter ger i sådant fall den lokalisering med kortast avstånd till de olika rötkamrarna (av de studerade är Oskarshamn bäst) Befintliga rötkammarvolymer kan nyttjas Andra samordningsvinster med befintliga verksamheter (personal, lokaler) Delvis kan befintliga tillstånd nyttjas Bättre möjligheter för spridning av rötrest då rötning sker på fler ställen, dock kan det vara svårt att hitta åkerarealer i länet Samarbete med lantbruket
Rekommendationer för vidare arbete Ytterligare inventering av substrat Finns andra tillgängliga substrat? Handel, storkök, industri Eventuellt samarbete med lantbrukare, rötning av lantbrukssubstrat Studiebesök vid befintliga anläggningar Rötrestfrågan Djupare studie Samordning med lantbruket? Köpa egen mark? Efter strategiska beslut om lokalisering bör en mer detaljerad förstudie där ett fåtal preciserade alternativ studeras vidare