John Bauer antogs redan vid 18 års ålder till konstakademin efter två års förberedande studier på olika konstskolor i Stockholm. Han illustrerade sagosamlingen Bland tomtar och troll och var en av Sveriges främste sagotecknare. John Bauer 1882-1918
John Bauer omkom tragiskt tillsammans med sin fru och sin treåriga son när ångaren Per Brahe förliste under en höststorm på Vättern. Det skulle senare visa sig att de symaskiner från Husqvarna som fanns ombord var fellastade och inte tillräckligt fastsurrade vilket fick förödande konsekvenser i den hårda stormen. Ombord fanns 16 besättningsmän och åtta passagerare. Ingen av dem överlevde. Fyra år senare bärgades Per Brahe och familjen Bauer begravdes på Östra kyrkogården i Jönköping
Bland tomtar och troll
Beskrivning av uppgiftens moment Nu är det er tur att måla som John Bauer. Er uppgift blir att måla om en av John Bauers målningar. Om du väljer exempelvis ”Prinsessan Tuvstarr vid tjärnen” ska man förstå från vilken målning som man är inspirerad av. Du får alltså ändra och lägga till ganska mycket. Det kan vara föremål, ändra årstiden, kläder, bakgrunden, hon kanske sitter någon annanstans i en helt annan miljö. Börja med en skiss och gör en plan över vad du tänker ha med i bilden, på ett A4 skisspapper, endast i blyerts. Tag ett A4 ritpapper och skissa upp tunt med din penna, din målning ska täcka hela pappret. Färglägg med färgpennor, akvarellfärg eller vattenfärg.
Nyckelord för bedömning 1. Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt/utvecklat/väl-utvecklat bildspråk och delvis/relativt/väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. 2. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande relativt väl fungerande/väl fungerande, varierat och idérikt sätt och prövar/prövar och omprövar/prövar och omprövar då systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. 3. Eleven kombinerar former, färger och bildkompositioner på ett i huvudsak/relativt väl/väl fungerande sätt. 4. Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla/utveckla delvis egna/utveckla egna idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. 5. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. 6. Eleven kan presentera sina bilder med viss/relativt god/god anpassning till syfte och sammanhang. 7. Eleven kan också ge enkla/utvecklade/välutvecklade omdömen om arbetsprocessen och visa på enkla/förhållandevis komplexa/komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.