John Bauer antogs redan vid 18 års ålder till konstakademin efter två års förberedande studier på olika konstskolor i Stockholm. Han illustrerade sagosamlingen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Bildspel om konstnären
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
BETYG I ÅRSKURS 6.
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
DITT BOENDE.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Jenny Nyström.
Mål och betygskriterier
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Lokal pedagogisk planering
Syftet med en personlig handlingsplan
Bedömningskriterier för åk 6
Betyg och förmågor.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Av Jan Sandström Av Gunilla Bergström Av Jan Sandström.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
KULTUREN I FOKUS Eleverna i årskurs 4-6 har under våren 2014 arbetat med kulturtema. Vi har under hela terminen haft en konstnär på skolan för att tillsammans.
Kunskapskrav SLÖJD.
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
En bild ljuger mer än tusen ord
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Teckna din seriefigur.
Mervärden och aha-upplevelser
Mjukt, hårt och blandat -formgivning för din vardag
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Stumfilm åk 7.
ÅRSKURS 5.
ÅRSKURS 4.
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Betyg årskurs 6.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Teknik på Ä L G E N S Förskola 2010.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
John bauer Av: Anton Grennborg, VT-08.
Fritt Broderi.
Att skriva vetenskapligt
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Cindy Sherman nu på Moderna museet Cindy Sherman är en av de viktigaste konstnärerna idag. Hennes fotografi är omedelbart tillgängligt, men också.
Picasso. Guernica Kvinna med gul hatt The kiss  1969.
Vår meny på eget Slöjd och hemkunskap.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Rädda klassrummet.
Djuren möter ungdomskulturen
Staffan Thorström, Slestadskolan, Linköping –
Förskolan 2.0.
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
LPP – rörelse Lekar och spel
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Montage - konstverks mening Är sambandet mellan bilder eller texter
Två konstnär Rembrandt van Rijn och Jonas Åkesson
Djuren möter ungdomskulturen
Rädda klassrummet SLÖJD.
Identitet Sömnadsprojekt
KOMMUNICERA MED BILDER
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

John Bauer antogs redan vid 18 års ålder till konstakademin efter två års förberedande studier på olika konstskolor i Stockholm. Han illustrerade sagosamlingen Bland tomtar och troll och var en av Sveriges främste sagotecknare. John Bauer 1882-1918

John Bauer omkom tragiskt tillsammans med sin fru och sin treåriga son när ångaren Per Brahe förliste under en höststorm på Vättern. Det skulle senare visa sig att de symaskiner från Husqvarna som fanns ombord var fellastade och inte tillräckligt fastsurrade vilket fick förödande konsekvenser i den hårda stormen. Ombord fanns 16 besättningsmän och åtta passagerare. Ingen av dem överlevde. Fyra år senare bärgades Per Brahe och familjen Bauer begravdes på Östra kyrkogården i Jönköping

Bland tomtar och troll

Beskrivning av uppgiftens moment Nu är det er tur att måla som John Bauer. Er uppgift blir att måla om en av John Bauers målningar. Om du väljer exempelvis ”Prinsessan Tuvstarr vid tjärnen” ska man förstå från vilken målning som man är inspirerad av. Du får alltså ändra och lägga till ganska mycket. Det kan vara föremål, ändra årstiden, kläder, bakgrunden, hon kanske sitter någon annanstans i en helt annan miljö. Börja med en skiss och gör en plan över vad du tänker ha med i bilden, på ett A4 skisspapper, endast i blyerts. Tag ett A4 ritpapper och skissa upp tunt med din penna, din målning ska täcka hela pappret. Färglägg med färgpennor, akvarellfärg eller vattenfärg.

Nyckelord för bedömning 1. Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt/utvecklat/väl-utvecklat bildspråk och delvis/relativt/väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. 2. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande relativt väl fungerande/väl fungerande, varierat och idérikt sätt och prövar/prövar och omprövar/prövar och omprövar då systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. 3. Eleven kombinerar former, färger och bildkompositioner på ett i huvudsak/relativt väl/väl fungerande sätt. 4. Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla/utveckla delvis egna/utveckla egna idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. 5. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. 6. Eleven kan presentera sina bilder med viss/relativt god/god anpassning till syfte och sammanhang. 7. Eleven kan också ge enkla/utvecklade/välutvecklade omdömen om arbetsprocessen och visa på enkla/förhållandevis komplexa/komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.