Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Siemens eHighway Göran Persson, Siemens AB Göteborg
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
SKOGSINDUSTRIERNAS KLIMATMANIFEST
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Europaparlamentariker
Vilka mål har EU på miljö-, energi och transportområdet?
Sjukvårdens kostnader 2030
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Novus Group International AB ”Allmänhetens inställning till klimatmålen och bostadssektorn” Riksbyggen & HSB – 22 juni 2009.
EU 2020-strategi Smart tillväxt, hållbar tillväxt, tillväxt för alla
Jonas Lööf Projektledare GreenCharge
Analys av gång- och cykelåtgärder Lena Smidfelt Rosqvist Trivector Traffic AB.
Strategiskt Beslutsunderlag
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Skåne Arbetsmetoder och verktyg. 300 GWh år GWh år 2020.
Erik Langby Källa: watersecretsblog.com Utmaningar kring klimatfrågan i den regionala utvecklingsplaneringen Erik Langby Ordförande i Regionplane-
En resumé av seminarium
Infrastrukturplanerna
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
( ) Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Harry Robertsson, Teknisk Direktör, Stena Rederi AB
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 28 juni 2006.
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Energieffektivisering i EU SEEF 19 februari 2008 Edvard Sandberg Svensk Energi.
Ekonomirapporten. April 2014
Energi Klimat Värnamo Kommun. Övergripande klimatmål: Värnamo kommun som geografiskt område ska reducera utsläppen av växthusgaser med minst 40% till.
KLIMATBOKSLUT 2011 Leif Holmberg U&We Landstinget Sörmland Moderata kansliet.
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
1 Drivkrafter för energiinvesteringar – finns de? Strategier för investeringar i 16 bostadsföretag Lovisa Högberg
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Årsrapport Klimatneutrala godstransporter på väg KNEG.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Klimatet och tillväxten Fredrik Larsson Ekonomifakta.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Energi ur ett genusperspektiv Ulrika Lundberg. Det övergripande målet är att kvinnor och män skall ha samma makt att forma samhället och sina egna liv.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Färdplan 2050 Sverige utan klimatutsläpp år 2050 Stig Hammarsten Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation kunna lämna över.
Lokala miljövärden Resurseffektivitet: Snitt: 0,28 Viktat medelvärde: 0,
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Miljöutvecklingsdagar 2008 Klimat, miljö och energi Regionala enheten.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Utrikeshandelns effekter på koldioxidutsläppen ASTRID KANDER, MAGNUS JIBORN STOCKHOLM 30 SEPTEMBER 2015.
Klimatklivet – lokala klimatinvesteringar lokala investeringar för största möjliga klimatnytta Klimatklivet, lokala klimatinvesteringar – Möjligheten att.
Klimatväxling i Västra Götalandsregionen Internt system för kompensation av klimatbelastande tjänsteresor inom VGR.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Skogens upptag och utsläpp av kol över en livscykel Källa: SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) - Årlig tillväxt.
Transporterna och klimatutmaningen Jonas Åkerman Avd
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Nya mobilitetstjänster och digitalisering (Sveriges ingenjörer, ) Jonas Åkerman Strategiska hållbarhetsstudier, KTH
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
Energiförsörjningen och miljön
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Presentationens avskrift:

Minus en promille – Infrastrukturinvesteringar i relation till klimatmålen Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH E-post: jonas.akerman@abe.kth.se, Tel: 08-790 73 02

Systemperspektiv – Transportsektorns direkta och indirekta utsläpp

Utsläpp av växthusgaser från ”svenska” transporter år 2005 (CO2-ekvivalenter) Inrikes, direkta utsläpp (20 miljoner ton) Bil, kortväga Lastbil Bil, långv. Flyg, inrikes Övrigt

Utsläpp av växthusgaser från ”svenska” transporter år 2005 (CO2-ekvivalenter) Inrikes, direkta utsläpp (20 miljoner ton) Internationellt, direkta utsläpp (10.5 miljoner ton) Bil, kortväga Flyg, internationellt Lastbil Bil, långv. Sjötransport, internationellt Flyg, inrikes Övrigt Källa: Åkerman, J., 2011. Transport systems meeting climate targets – A backcasting approach including international aviation. Doctoral Thesis in Infrastructure. Environmental strategies research – fms. KTH, Stockholm.

Klimatpåverkan från svenska befolkningens bil- och flygresande (GWP-100)

Utsläpp av växthusgaser från ”svenska” transporter år 2005 (CO2-ekvivalenter) Inrikes, direkta utsläpp (20 miljoner ton) Indirekta utsläpp (4-10 miljoner ton) Internationellt, direkta utsläpp (10,5 miljoner ton) Bil, kortväga Flyg, internationellt Bränsleproduktion Emissions from air travel will exceed those from car travel within 10 years. Red sectors do not pay any CO2-tax at all and no VAT. Yellow pay 80% less CO2-tax than blue sectors. Lastbil Bil, långv. Fordon, tillverkning & uh Sjötransport, internationellt Flyg, inrikes Infrastruktur Övrigt

På vilka sätt kan en nationell infrastrukturplan bidra till att klimatmålen uppnås? Den kan genom ny infrastruktur för ett transportslag bidra till att just detta transportslag får lägre utsläpp av växthusgaser (ovanligt). Den kan genom ny infrastruktur för ett transportslag bidra till att detta transportslag tar resande/gods från ett annat mindre klimatsmart transportslag. På lång sikt kan den bidra till att bebyggelse, service mm, lokaliseras på ett kollektivtrafikvänligt sätt. Den kan genom förbättring av ett transportslag göra det politiskt acceptabelt att höja t ex CO2-skatt eller moms för ett konkurrerande mindre klimatsmart transportslag. Utsläpp för bygge, drift och underhåll av ny infrastruktur behöver räknas in i alla kalkyler.

Problem med Nationella infrastrukturplanen Planen uppges minska utsläppen med en promille, MEN Utsläpp för bygge av infrastrukturen är inte medräknade. Långsiktiga strukturerande effekter av ny infrastruktur är bara delvis medräknade. Mycket optimistiska antaganden om elbilar och förnybara drivmedel: 45% andel av nybilsförsäljningen antas vara laddhybrider 2020, med nollutsläpp vid eldrift (som det förefaller) 20% biodrivmedel antas 2020. Biodrivmedel antas ha nollutsläpp Dessa antaganden gör att det kan se ut som om utsläppen minskar tillräckligt utan hjälp av medvetna infrastrukturinvesteringar.

Direkta utsläpp vid körning för tre biltyper 2020

Livscykelutsläpp av CO2 från tre biltyper ca 2020 (vid 160 g CO2/kWh) Källa: Preliminära data från kommande rapport till Riksrevisionen

Livscykelutsläpp av CO2 från tre biltyper ca 2020 (vid 600 g CO2/kWh) Källa: Preliminära data från kommande rapport till Riksrevisionen

Prognoser för andel laddhybrider och batterielbilar i nybilsförsäljningen 2020

Slutsatser om elfordon Elfordon är en av flera viktiga komponenter för att nå klimatmålen. Enligt internationella studier kan elbilar år 2030 utgöra ca 15-35% av bilflottan. Detta skulle då ge 8-18% minskning av bilflottans utsläpp av CO2.

Fallstudie: Indirekta utsläpp för vägtunneln Norra Länken i Stockholm 7,5 km bergtunnel och 2,5 km betongtunnel Kostnad: ca 11 miljarder kr . Källa: Miliutenko, S., Åkerman, J., Björklund, A., 2012. Energy Use and Greenhouse Gas Emissions during the Life Cycle Stages of a Road Tunnel – the Swedish Case Norra Länken. EJTIR, Issue 12(1), 2012, pp. 39-62.

Resultat Norra länken

Stor känslighet med avseende på antagen CO2-intensitet för elproduktion: 0,25 -1,8 milj ton CO2

Slutsatser Sannolikt leder Nationella infrastrukturplanen till ökade utsläpp ur ett livscykelperspektiv. Om mer realistiska antaganden görs om elbilar och biodrivmedel, ser man att planen skulle ha behövt ge ett betydande bidrag till minskade utsläpp, speciellt på lång sikt (strukturerande effekter). Denna slutsats förstärks av att snabbt ökande utsläpp från internationella transporter kommer krympa utsläppsutrymmet för inrikes transporter. Infrastrukturens kapacitet behöver anpassas till de trafikvolymer för olika transportslag som är förenliga med klimatmålen 2050. Scenariostudier behöver användas. Klimatmålen kräver sannolikt att investeringar i infrastruktur fokuseras starkt mot IT-lösningar, cykel, kollektivtrafik och intermodala godstransporter.

Svenskars resande i 5 scenarier för 2050, som alla når -85% växthusgaser Källa: Naturvårdsverket/KTH (2007), Tvågradersmålet i sikte? - Scenarier för det svenska energi- och transportsystemet till år 2050. Naturvårdsverket rapport 5754.