Tittarsiffror, är de tillförlitliga? Tv4-redovisning, Grupp 2C Linnea Amedé, Anahita Ebrahim, Maria Hede, Dunja Horvatovic
Hur får tv4 tittarsiffror och vad de används de till? Använder sig av MMS (Mediamätning i Skandinavien) Abonnerar på tjänsten men är även delägare med 24% Stora tittarsiffror innebär ett högre pris på annonering under/kring detta program = mer pengar till tv4. Mer pengar till tv4 innebär möjlighet till dyrare (populärare) program bland annat. ”Mest attraktivt (dyrast) är det mellan klockan 20.00 och 22.30 då flest människor tittar på TV och därför visas de populäraste programmen då.” (www.tv4.se)
- Så funkar det Ägs av SVT, MTG AB, TV4 och Kanal 5 (Sveriges mediebyråer och SverigesAnnonsörer äger 2 % var). Samarbetar med företaget AGB Nielsen Media Research som står för fältarbete och datainsamling. MMS kunder är till störst del tv-kanaler, men till viss del även mediebolag och mediebyråer.
People Meters Använder sig av s.k. People Meters, finns i 1300 hushåll, ca 2600 individer (varav 1200 rapporterar dagligen) People Meter-panelen skall vara ett representativt urval så likt den faktiskt svenska befolkningen som möjligt. Ett mini-Sverige. Tittarsiffror mäts på samma vis internationellt. Enligt MMS har de större tillförlitlighet än liknande företag. T.ex. räknar de siffror under 75 tittare som otillförlitliga mot de 50 man har som undre gräns internationellt. MMS skräddarsyr undersökningar genom ”telefonintervjuer, webb-undersökningar, postenkäter och kvalitativa mätningar genom gruppdiskussioner och fokusgrupper.” (mms.se)
Kritik mot MMS tittarsiffror Två studenter vid Lunds universitet har gjort en undersökning där de kommit fram till att MMS metoder är otillförlitliga. Metrokrönikören Claes Runheim är också kritisk mot tittarsiffror. Dock utan tillförlitliga fakta. Mest att han inte känner någon som någonsin hört talas om någon som har en People Meter-box.
MMS mot Nordicom Båda mäter medievanor hos svenska folket MMS end. Tv-tittande Nordicom mer omfattande medievanor, specifikt Mediebarometern Olika syften med verksamheten Karin Hellingwerf på Nordicom tycker att MMS gör ett bra jobb och att de är tillförlitliga. Nordicom anlitar ett telefonundersökningsföretag för sina undersökningar för Mediebarometern. Går ut till 4000 slumpvis utvalda personer som får svara på frågor. “MMS genomför tittarmätningar och övriga undersökningar åt mediebranschen i Sverige. Våra uppdragsgivare är framför allt tv-kanaler, mediebyråer annonsörer, produktionsbolag och tidningsredaktioner.” (www.mms.se /om MMS/kunder) ”Målgrupper: Forskare, studenter, politiska beslutsfattare, myndigheter, medieföretag, journalister, lärare, utbildningsväsende och den intresserade allmänheten i Norden, Europa och den övriga världen.” (www.nordicom.gu.se årsrapporten 2006)
Slutdiskussion Det kan vara svårt med tillförlitligheten till dessa siffror om minsta marginalen är 75 tittare. MMS har haft lika många paneldeltagare under samma period som tv-kanalsfloran har ökat och publiken splittrats. Speciellt borde detta drabba mindre kanaler med färre tittare. Man kanske borde öka antalet paneldeltagare? Anledningen till så lite kritik kan vara de olika tv-koncernernas behov av en rådande konsensus vad gäller dessa siffror. Om tvivel börjar uppstå faller ”valutan” som populära tv-program innebär. Kanske tillförlitligheten är mindre viktig än att alla gått med på att följa den? MMS menar att representativiteten är viktigare än antal. Bland annat går det att göra andra typer av undersökningar på mindre kanaler eller program än endast tittande för stunden.