Tittarsiffror, är de tillförlitliga?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Riksdag och regering.
Advertisements

Utredande text - källkritik.
Hur kan jag vara viss om min tro?
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
Människorna i världen Var bor det flest människor?
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Demokrati.
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Fakta om social media i sverige Sammanställt av Hans Kullin, Juni 2011.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet.
KUND: Psoriasisförbundet/Pfizer Novus: Helena Björck Ida af Robson
MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Jämställdhet i hemmet! Pappan jobbar. Mamman är hemma med barnen.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Seniorbarometern Skandia Sv Informationsklass: Öppen 2 Bakgrund och metod Bakgrund Syfte Målgrupp Metod I Seniorbarometern har Skandia låtit intervjua.
Befolkningens syn på vården Vårdbarometern är en undersökning av den vuxna befolkningens attityder till, kunskaper om och förväntningar på svensk hälso-
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Mobillån i Sverige Myter och verklighet. Snap shot Grundades 20 mars anställda varav 7 timanställda Affärsidé: Att ge svenska folket möjlighet.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Key Findings - rekryteringstrender
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
Behovsanalys och brukardialog 2011
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Finns konst? Ja Nej. Är konst materia? JaNej Är allt konst? Ja Nej.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Anslutningspris för fiber till villa
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Några tidiga timeshiftbilder Rapportering av timeshift från AGB till MMS började Sedan dess växer antalet installerade UNITAM- hushåll vecka.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
Undersökning arbetslöshet/90- dagarsgarantin - SSU Representativt urval år
Novus Opinion för Röda Korset Norra Mellansverige om frivilligt arbete Dalarna, Värmland, Gävleborg 27 november 2009 David Ahlin.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
Novus Opinion för Röda Korset Inställning till frivilligt arbete Uppsala, Örebro, Västmanland, Södermanland, Östergötland 27 november 2009 David Ahlin.
1800-talet.
732G22 Grunder i statistisk metodik
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
© Landja Marknadsanalys ABSäkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2013 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Kriminalitet Anna-karin Gålnander.
Svenskar med funktionsnedsättning och internet
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Ersättnings kollen.se.
Presentationens avskrift:

Tittarsiffror, är de tillförlitliga? Tv4-redovisning, Grupp 2C Linnea Amedé, Anahita Ebrahim, Maria Hede, Dunja Horvatovic

Hur får tv4 tittarsiffror och vad de används de till? Använder sig av MMS (Mediamätning i Skandinavien) Abonnerar på tjänsten men är även delägare med 24% Stora tittarsiffror innebär ett högre pris på annonering under/kring detta program = mer pengar till tv4. Mer pengar till tv4 innebär möjlighet till dyrare (populärare) program bland annat. ”Mest attraktivt (dyrast) är det mellan klockan 20.00 och 22.30 då flest människor tittar på TV och därför visas de populäraste programmen då.” (www.tv4.se)

- Så funkar det Ägs av SVT, MTG AB, TV4 och Kanal 5 (Sveriges mediebyråer och SverigesAnnonsörer äger 2 % var). Samarbetar med företaget AGB Nielsen Media Research som står för fältarbete och datainsamling. MMS kunder är till störst del tv-kanaler, men till viss del även mediebolag och mediebyråer.

People Meters Använder sig av s.k. People Meters, finns i 1300 hushåll, ca 2600 individer (varav 1200 rapporterar dagligen) People Meter-panelen skall vara ett representativt urval så likt den faktiskt svenska befolkningen som möjligt. Ett mini-Sverige. Tittarsiffror mäts på samma vis internationellt. Enligt MMS har de större tillförlitlighet än liknande företag. T.ex. räknar de siffror under 75 tittare som otillförlitliga mot de 50 man har som undre gräns internationellt. MMS skräddarsyr undersökningar genom ”telefonintervjuer, webb-undersökningar, postenkäter och kvalitativa mätningar genom gruppdiskussioner och fokusgrupper.” (mms.se)

Kritik mot MMS tittarsiffror Två studenter vid Lunds universitet har gjort en undersökning där de kommit fram till att MMS metoder är otillförlitliga. Metrokrönikören Claes Runheim är också kritisk mot tittarsiffror. Dock utan tillförlitliga fakta. Mest att han inte känner någon som någonsin hört talas om någon som har en People Meter-box.

MMS mot Nordicom Båda mäter medievanor hos svenska folket MMS end. Tv-tittande Nordicom mer omfattande medievanor, specifikt Mediebarometern Olika syften med verksamheten Karin Hellingwerf på Nordicom tycker att MMS gör ett bra jobb och att de är tillförlitliga. Nordicom anlitar ett telefonundersökningsföretag för sina undersökningar för Mediebarometern. Går ut till 4000 slumpvis utvalda personer som får svara på frågor. “MMS genomför tittarmätningar och övriga undersökningar åt mediebranschen i Sverige. Våra uppdragsgivare är framför allt tv-kanaler, mediebyråer annonsörer, produktionsbolag och tidningsredaktioner.” (www.mms.se /om MMS/kunder) ”Målgrupper: Forskare, studenter, politiska beslutsfattare, myndigheter, medieföretag, journalister, lärare, utbildningsväsende och den intresserade allmänheten i Norden, Europa och den övriga världen.” (www.nordicom.gu.se årsrapporten 2006)

Slutdiskussion Det kan vara svårt med tillförlitligheten till dessa siffror om minsta marginalen är 75 tittare. MMS har haft lika många paneldeltagare under samma period som tv-kanalsfloran har ökat och publiken splittrats. Speciellt borde detta drabba mindre kanaler med färre tittare. Man kanske borde öka antalet paneldeltagare? Anledningen till så lite kritik kan vara de olika tv-koncernernas behov av en rådande konsensus vad gäller dessa siffror. Om tvivel börjar uppstå faller ”valutan” som populära tv-program innebär. Kanske tillförlitligheten är mindre viktig än att alla gått med på att följa den? MMS menar att representativiteten är viktigare än antal. Bland annat går det att göra andra typer av undersökningar på mindre kanaler eller program än endast tittande för stunden.