GRUNDPRINCIPER FÖR TRANSPORTER OCH ENERGI
Genomsnittlig bränsleförbrukning: liter per person och år 1480 Wim från Groningen Urs från Zürich Barbara från Bochum Helen från Perth 1010 3 - 4 resor 1 - 2 aktiviteter 1h restid 3 - 4 resor 1 - 2 aktiviteter 1h restid 3 - 4 resor 1 - 2 aktiviteter 1h restid 3 - 4 resor 1 - 2 aktiviteter 1h restid 440 410 Genomsnittlig bränsleförbrukning: liter per person och år
MOBILITET KAN KONTROLLERAS PROCENT
5 GRUNDLÄGGANDE FUNKTIONER FÖR EXISTENS Boende Arbete Fritid Utbildning Inköp
FÖRFLYTTNINGSMÖNSTER – RESOR I GRAZ; ÖSTERRIKE Andel (%) R = Residential (hemmet) L = Leisure (fritidsaktivitet) Sh = Shopping E = Education (utbildning) W = Work (arbete) S = Service (tjänster)
FÖRDELNING AV OLIKA TRANSPORTMEDEL I NÅGRA EUROPEISKA LÄNDER
FÖRDELNING PÅ TRANSPORTMEDEL PERSONER 45 ÅR OCH UPPÅT
FÖRDELNING TRANSPORTMEDEL SKOLBARN
TRANSPORTMEDEL PER ÅLDER OCH KÖN GRAZ, ÖSTERRIKE 2004 PROCENT
FÖRDELNING AV FÄRDSÄTT BEROENDE PÅ ORSAK TILL RESAN PROCENT www.transportlearning.net
PÅVERKAN CO2-UTSLÄPP FRÅN OLIKA SAMHÄLLS-SEKTORER
ANTAL RESANDE miljarder passagerare 1970 - 2002 Personbilar ANTAL RESANDE miljarder passagerare 1970 - 2002 Buss Järnväg Flyg Spårv.&tunnelb.
BILÄGANDE
Global oljeproduktion Colin Campbell, 2004, scenario Miljarder fat/år Global efterfrågen
FÖRDELNING AV FÄRDSÄTT ANNONSERING LEKSAKER Icke motoriserad FÖRDELNING AV FÄRDSÄTT ANNONSERING LEKSAKER Bil Kollektiv- Trafik Resor Budget för annonsering leksaker i ett barns rum
PARTIKELEMISSIONER I ÖSTERRIKE
KLIMATPÅVERKAN FRÅN OLIKA TRANSPORTMEDEL Sammantagna emissioner (=emissioner/km sammanlagt och vägt baserat på toxicitet
CYKLING ÄVENTYRAR INTE HÄLSAN
Körsätt för minskat buller Exempel En bil som kör med 4000 varv/min orsakar lika mycket buller som 32 bilar som kör vid 2000 varv/min Source: GOAL, 2003
VÄGKAPACITET VID OLIKA TRANSPORTMEDEL Personer / timma / transportmedel Källa: CULTURA 2005 3,5 meter bred gata
MARKUTRYMME 75 personer kan åka i 60 bilar … eller i en enda buss
MARKUTRYMME
PARKERING ÄR UTRYMMESKRÄVANDE
SÄKERHET
Kollisionshastighet (km/h) SÄKER-HET Risk för att dö (%) Kollisionshastighet (km/h) Källa: Steirisches Gesamtverkehrsprogramm
Bromssträcka vid hastighet 30 / 50 / 70 km/h Källa: SAVE project Impact
EFFEKTER: SOCIALA KONTAKTER Antal kontakter Vänner Grannar Trafikvolym låg medel hög
CO2-EMISSIONER per samhällssektor indextal Transporter CO2-EMISSIONER per samhällssektor indextal Totalt El och värme Hushåll Service, etc. Industri
ENERGIANVÄNDNINGEN I ETT HUSHÅLL *i MWh/år Energioptimerat hushåll = optimerad isolering, varmvattenberedning med solvärme Källa: FGM-AMOR; Energy-efficient mobility SAVE Project IMPACT
ENERGIÅTGÅNG I OLIKA HUSHÅLL
ENERGIFÖRBRUKNING KOPPLAT TILL BEBYGGDA OMRÅDEN
ACCEPTANS FÖR OLIKA MEDEL ATT EFFEKTIVISERA RESANDET Fuel saving vs. Public acceptability of measures 5 10 15 20 25 30 35 40 60 80 100 Acceptability (% of acceptance, citizens) Bränslebesparing vs. allmänhetens acceptans för åtgärder Vägavgifter range Parkeringsavgifter Bränslepris +50% Fartsänkande åtgärder Cykel- och gångbanor Sänkning av pris på kollektivtrafik samt ny kollektivtrafik Bussprioritet i trafiken Bränslebesparing (% jämfört med referens) Acceptans (% acceptans bland medborgarna) Källa. PORTAL 2003
POTENTIAL FÖR KOLLEKTIVTRAFIK (PT) Tyska städer Brist på information/ acceptans Ingen tillgång ”objektiv” bindning Brist på information/ acceptans Negativ subjektiv uppfattning Subjektiv bindning tie Fritt val
PROFILER Komfortabel apply Praktisk Snabb Lämplig för stadstrafik Källa: Socialdata Stämmer helt stämmer inte alls Positiv Negativ Komfortabel apply Praktisk Snabb Lämplig för stadstrafik Lindrar trafikproblem i stadskärnor Miljövänlig Totalt Personlig nytta Total nytta
CYKEL ÄR DET SNABBASTE TRANSPORTMEDLET I EUROPEISKA STÄDER Dörr-till-dörr restid i stadstrafik Källa: Seiffert
INVERKAN PÅ RESKULTUREN Index figurer Skillnaden mellan uppfattad restid dörr t. dörr bil och kollektivtrafik Uppfattad restid med kollektivtr. 134 Verklig restid med bil 100 Source: FGM-AMOR; 2003 Verklig restid med Kollektivtr. 100 Uppfattad restid med bil 80
BILRESOR I GRAZ FÖRDELAT PÅ AVSTÅND Source: Mobility behaviour Graz, 2004
UTVECKLINGEN AV TRANSPORTSÄTT I GRAZ GÅNG CYKEL BIL KOLLEKTIV- TRAFIK Källa: Socialdata + Sammer
ANDEL CYKLANDE EFTER GENOMFÖRD CYKELKAMPANJ Source: Socialdata