GRUNDPRINCIPER FÖR TRANSPORTER OCH ENERGI

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bidrag till universiteten direkt eller via externa finansiärer? Utvecklingen i Sverige och i vissa andra europeiska länder Carl Jacobsson Analysenheten,
Advertisements

Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Europaparlamentariker
Parkerings-prissättning och Parkingshantering
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster Ulrich Olofsson och Charlotte Alm Linköpings universitet.
Kort om miljön och vår konsumtion
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Norrtälje med utblick mot 2020 Demografikonsulten Åke Nilsson Edsvägen 2C Upplands.
Hur anpassar sig hushållen till ändrade kostnader för bilanvändning?
Resvaneundersökning Syd 2007
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Fragmentering av landskap Andreas Seiler Inst. för ekologi, SLU
Kostnadsfri och opartisk kommunal service
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
Lennart Abramsson.
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Analys av gång- och cykelåtgärder Lena Smidfelt Rosqvist Trivector Traffic AB.
Mobility Management och Hälsa.
Möjligheten att röra sig i grannskapet
Mobilitetskontor Ingrid Briesner DET FÖRSTA ÖSTERRIKISKA MOBILITETSKONTORET MOBILITETSKONTOR EXEMPLET.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Klimat och transporter
HÅLLBART RESANDE I UMEÅREGIONEN. Finansiering Länstrafiken i Västerbotten Volvo GE Liljaskolan i Vännäs.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Kollektivtrafikbarometern 2013
Problemlösning, andragradare och kubikrötter Sid 75-85
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Robert Ljung. Elfordon – möjlighet och utmaning Laddning – Erfarenheter från ShoppingCircle Infrastruktur – Vilken form kommer att efterfrågas Säkerhet.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Icke motoriserade transporter Thomas Krag Mobility Advice.
KLIMATBOKSLUT 2011 Leif Holmberg U&We Landstinget Sörmland Moderata kansliet.
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Resultat från resvaneundersökningen Våren 2014.
Bilens roll för människors aktiviteter och subjektiva välbefinnande Cecilia Jakobsson Bergstad Göteborgs Universitet.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Val av transport till resmålet.
Kampanj – „fit on the way“ FIT ON THE WAY – DEN HÄLSOSAMMA HÅLLPLATSEN „BLI FRISK PÅ VÄGEN“ God design och ökad tillgänglighet.
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & TRAVEL AWARENESS (RESEMEDVETENHET) INTRODUKTION.
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Energi ur ett genusperspektiv Ulrika Lundberg. Det övergripande målet är att kvinnor och män skall ha samma makt att forma samhället och sina egna liv.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Minskat transportbehov Hämta barnen! Träna! Handla mat Till jobbet.
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Umeå 2016.
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Presentationens avskrift:

GRUNDPRINCIPER FÖR TRANSPORTER OCH ENERGI

Genomsnittlig bränsleförbrukning: liter per person och år 1480 Wim från Groningen Urs från Zürich Barbara från Bochum Helen från Perth 1010 3 - 4 resor 1 - 2 aktiviteter 1h restid 3 - 4 resor 1 - 2 aktiviteter 1h restid 3 - 4 resor 1 - 2 aktiviteter 1h restid 3 - 4 resor 1 - 2 aktiviteter 1h restid 440 410 Genomsnittlig bränsleförbrukning: liter per person och år

MOBILITET KAN KONTROLLERAS PROCENT

5 GRUNDLÄGGANDE FUNKTIONER FÖR EXISTENS Boende Arbete Fritid Utbildning Inköp

FÖRFLYTTNINGSMÖNSTER – RESOR I GRAZ; ÖSTERRIKE Andel (%) R = Residential (hemmet) L = Leisure (fritidsaktivitet) Sh = Shopping E = Education (utbildning) W = Work (arbete) S = Service (tjänster)

FÖRDELNING AV OLIKA TRANSPORTMEDEL I NÅGRA EUROPEISKA LÄNDER

FÖRDELNING PÅ TRANSPORTMEDEL PERSONER 45 ÅR OCH UPPÅT

FÖRDELNING TRANSPORTMEDEL SKOLBARN

TRANSPORTMEDEL PER ÅLDER OCH KÖN GRAZ, ÖSTERRIKE 2004 PROCENT

FÖRDELNING AV FÄRDSÄTT BEROENDE PÅ ORSAK TILL RESAN PROCENT www.transportlearning.net

PÅVERKAN CO2-UTSLÄPP FRÅN OLIKA SAMHÄLLS-SEKTORER

ANTAL RESANDE miljarder passagerare 1970 - 2002 Personbilar ANTAL RESANDE miljarder passagerare 1970 - 2002 Buss Järnväg Flyg Spårv.&tunnelb.

BILÄGANDE

Global oljeproduktion Colin Campbell, 2004, scenario Miljarder fat/år Global efterfrågen

FÖRDELNING AV FÄRDSÄTT ANNONSERING LEKSAKER Icke motoriserad FÖRDELNING AV FÄRDSÄTT ANNONSERING LEKSAKER Bil Kollektiv- Trafik Resor Budget för annonsering leksaker i ett barns rum

PARTIKELEMISSIONER I ÖSTERRIKE

KLIMATPÅVERKAN FRÅN OLIKA TRANSPORTMEDEL Sammantagna emissioner (=emissioner/km sammanlagt och vägt baserat på toxicitet

CYKLING ÄVENTYRAR INTE HÄLSAN

Körsätt för minskat buller Exempel En bil som kör med 4000 varv/min orsakar lika mycket buller som 32 bilar som kör vid 2000 varv/min Source: GOAL, 2003

VÄGKAPACITET VID OLIKA TRANSPORTMEDEL Personer / timma / transportmedel Källa: CULTURA 2005 3,5 meter bred gata

MARKUTRYMME 75 personer kan åka i 60 bilar … eller i en enda buss

MARKUTRYMME

PARKERING ÄR UTRYMMESKRÄVANDE

SÄKERHET

Kollisionshastighet (km/h) SÄKER-HET Risk för att dö (%) Kollisionshastighet (km/h) Källa: Steirisches Gesamtverkehrsprogramm

Bromssträcka vid hastighet 30 / 50 / 70 km/h Källa: SAVE project Impact

EFFEKTER: SOCIALA KONTAKTER Antal kontakter Vänner Grannar Trafikvolym låg medel hög

CO2-EMISSIONER per samhällssektor indextal Transporter CO2-EMISSIONER per samhällssektor indextal Totalt El och värme Hushåll Service, etc. Industri

ENERGIANVÄNDNINGEN I ETT HUSHÅLL *i MWh/år Energioptimerat hushåll = optimerad isolering, varmvattenberedning med solvärme Källa: FGM-AMOR; Energy-efficient mobility SAVE Project IMPACT

ENERGIÅTGÅNG I OLIKA HUSHÅLL

ENERGIFÖRBRUKNING KOPPLAT TILL BEBYGGDA OMRÅDEN

ACCEPTANS FÖR OLIKA MEDEL ATT EFFEKTIVISERA RESANDET Fuel saving vs. Public acceptability of measures 5 10 15 20 25 30 35 40 60 80 100 Acceptability (% of acceptance, citizens) Bränslebesparing vs. allmänhetens acceptans för åtgärder Vägavgifter range Parkeringsavgifter Bränslepris +50% Fartsänkande åtgärder Cykel- och gångbanor Sänkning av pris på kollektivtrafik samt ny kollektivtrafik Bussprioritet i trafiken Bränslebesparing (% jämfört med referens) Acceptans (% acceptans bland medborgarna) Källa. PORTAL 2003

POTENTIAL FÖR KOLLEKTIVTRAFIK (PT) Tyska städer Brist på information/ acceptans Ingen tillgång ”objektiv” bindning Brist på information/ acceptans Negativ subjektiv uppfattning Subjektiv bindning tie Fritt val

PROFILER Komfortabel apply Praktisk Snabb Lämplig för stadstrafik Källa: Socialdata Stämmer helt stämmer inte alls Positiv Negativ Komfortabel apply Praktisk Snabb Lämplig för stadstrafik Lindrar trafikproblem i stadskärnor Miljövänlig Totalt Personlig nytta Total nytta

CYKEL ÄR DET SNABBASTE TRANSPORTMEDLET I EUROPEISKA STÄDER Dörr-till-dörr restid i stadstrafik Källa: Seiffert

INVERKAN PÅ RESKULTUREN Index figurer Skillnaden mellan uppfattad restid dörr t. dörr bil och kollektivtrafik Uppfattad restid med kollektivtr. 134 Verklig restid med bil 100 Source: FGM-AMOR; 2003 Verklig restid med Kollektivtr. 100 Uppfattad restid med bil 80

BILRESOR I GRAZ FÖRDELAT PÅ AVSTÅND Source: Mobility behaviour Graz, 2004

UTVECKLINGEN AV TRANSPORTSÄTT I GRAZ GÅNG CYKEL BIL KOLLEKTIV- TRAFIK Källa: Socialdata + Sammer

ANDEL CYKLANDE EFTER GENOMFÖRD CYKELKAMPANJ Source: Socialdata