Idag är det den sjätte november. Den sjätte november är en flaggdag.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Svenska trubadurer Trubadur: Kan översättas: den som hittar på.
Advertisements

Anne Frank Historia.
Tänk på vad du säger innan du uttalar orden!!!
Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Sagan om Piffy.
Partikelverb hälsa på eller hälsa på?
Om verb Olika former Introduktionsfilm Hanna Hägerland
Karlsson på taket av Kristine och Simon.
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Svenska som andraspråk
PACK Pack är ett elakt litet monster. Han är orange och har ett gult öga. Hans favoritsak att göra är att sno godis. Det är ingen mening att du gömmer.
Pronomen.
Schema – Shedule Grupp 2 Måndag 4/2 Hörsal 6 Torsdag 7/2 Hörsal 7
MITT PÅSKLOV 2012 JESPER ALLANSSON. Påskafton 7 april Mormor och morfar åkte hem till Karlstad dom hade varit här nåra dagar. När dom hade åkt hem cyklade.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
Det va en gång en katt och hund del 1
Sagan om björnen.
Det var en gång en igelkott.
Barnens sagor.
Dagens dikt Det är onsdag idag. Det är ganska fint väder:
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Vad har du gjort idag, Riitta?
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Pronomen Tryck på F5 på tangentbordet för att börja.
Lektion 7, fredag 22 februari, 2013
En vacker tjej bjuder hem en ung man för lite “mys”
DAGENS DIKT I dag är det torsdag och det är mulet - men inte så kallt.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
presens, preteritum och futurum
Futurum Framtid alltså
Luncha och lär! Tempussystemet.
Vad gjorde de igår? Jan: Jag pluggade. Riitta: Jag spelade innebandy.
Sista lektionen Idag är det tisdag den 13:e november 2012.
DAGENS DIKT I dag är det måndag och det är mulet - men inte så kallt.
Dagens dikt Idag är det måndag. Vi sitter i Hörsal 4. Det är februari.
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Det svenska kulturarvet: spår 1
Huvudsatser och bisatser
Flickors psykiska ohälsa
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Preteritum, perfecto simple
Mening eller fråga TRYCK F5.
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
HEJ!.
Undra när pappa kommer????. Jag blir så arg!!! För va då????? Äntligen kommer han!!!!
Min födelsedag. På min födelsedag var jag hemma hos pappa
Katedral skolan Amandas PRAO.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Hur du tar hand om din kunskap
Det va en gång en katt och hund del 1
Vem är jag, Vem är du?.
Huvudsatser och bisatser
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
ADJEKTIV VERB Äta Dricka Sova Skratta Gråta Skriva köpa Törstig Trött
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordföljd.
Fröken My. My Sara Ann Fagerstedt (Nordström) Lilla My föddes den 18 februari 1980 Halvirländska 2 barn (11 och 7) Bor i Spånga i villa Älskar att virka.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Meningar med bisats När vi skriver texter är det bra att använda bisatser. Det är bra att använda bisatser i meningar av många olika anledningar. Dels.
Presens Verb i presens beskriver något som händer nu men vi: använder också verb i presens när vi pratar om något allmänt. Det regnar på hösten eller Många.
Träna svenska A och B Häfte 5 Siffror och verb.
Verb (Något man gör) Verb beskriver något som man gör. Verbet kan böjas i olika tempus. Tempus = tid. Verb kan beskrivas på olika sätt. Imperativ Infinitiv Presens.
Verb Texterna 1.2, 1.3.
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Presentationens avskrift:

Idag är det den sjätte november. Den sjätte november är en flaggdag. Den 6 november Idag är det den sjätte november. Den sjätte november är en flaggdag. Vi firar Gustav II Adolf. Han dog den sjätte november 1632 i slaget vid Lützen. Många äter en Gustav Adolfsbakelse den här dagen.

Vad ska jag göra? Kom på lektionerna! Läs texterna på webben! Läraren i svenska träffade en student igår som frågade: Vad ska jag göra för att lära mig svenska? Läraren sade till studenten: Kom på lektionerna! Läs texterna på webben! Gör övningarna! Försök tala med svenskarna i din korridor! Repetera vad ni lärde er förra lektionen! Koncentrera dig på uppgifterna! Sov inte på lektionerna! Lyssna på radio! Titta på svenska program på teve! Läs gratistidningarna Metro och mitt i!

VERB PRESENS - IMPERATIV T A L A ! R I N G ! F Ö R S Ö K ! L Ä S ! T R O ! R E R E R E R R

VERB I PRESENS OCH PRETERITUM -DE -R TALA! RING! FÖRSÖK! LÄS! TRO! TALA RING FÖRSÖK LÄS TRO R TALA RING FÖRSÖK LÄS TRO DE ER DE ER TE ER TE R DDE

PRETERITUM NU DÅ___ arbetar arbetade talar talade studerar studerade tittar tittade lyssnar lyssnade väntar väntade spelar spelade behöver behövde ringer ringde stänger stängde

NU DÅ___ köper köpte röker rökte läser läste möter mötte bor bodde mår mådde syr sydde

Preteritum, oregelbundna verb NU DÅ__________________ dricker drack i a sitter satt vinner vann Springer sprang skriver skrev i e rider red blir blev flyger flög y ö fryser frös bjuder bjöd u ö sjunger sjöng äter åt ä å kommer kom sover sov ------------------------------------------------------------------------------ går gick ser såg

Vad gjorde de igår? Jan: Jag pluggade. Riitta: Jag spelade innebandy. Peter: Jag övade på gitarren. Sara: Jag var på gymmet och tränade. Luigi: Jag lagade pasta till några vänner. Anna: Jag läste en ny roman, Natt i Rom. Sven: Jag köpte en ny mp3-spelare. Dimitra: Jag ringde till mina föräldrar.

Anna möter Peter i korridoren. A: Hej, vad du ser trött ut! Vad gjorde du igår? P: Jag var på en fest och träffade några gamla vänner. A: Mmm. Och ni åt och drack? P: Jo, det stämmer. Vi köpte mat på Hötorgshallen och handlade lite vin på Systemet där. A: Lite? P: OK, då. Det blev ganska mycket. A: Jag förstår. Vad gjorde ni mera? Satt ni bara och pratade? P: Nja, vi lyssnade på musik, tittade på foton och spelade kort. A: När kom du hem då? P: Jag kommer inte ihåg… A: Du, gå och lägg dig tidigt ikväll! P: Ja, jag ska!

Transportmedel Man kan åka … bil buss tåg (train) tunnelbana båt (boat) moped motorcykel Man kan… cykla flyga (flyga) gå

Listen! Translation? Grammar comments Exercise? Text 9B Vad gör man på universitetet? Studenter studerar. De går på biblioteket. De läser böcker. De lyssnar på föreläsningar. De antecknar. De skriver uppsatser. De diskuterar på seminarier. De skriver tentor. De grupparbetar. Forskare forskar. De skriver artiklar. De går på seminarier. De åker på konferenser. De presenterar sina resultat. Lärare undervisar. De förbereder lektioner. De rättar skrivningar. De ställer frågor. De svarar på frågor. De skriver på tavlan. Listen!   Translation?    Grammar comments    Exercise?   

Hur är de? Studenterna är Lärarna är Lektionerna är Läxorna är Övningarna är Frågorna är Svaren är Ämnena är duktiga snälla intressanta jobbiga svåra roliga klara många

Gubben Noak Carl – Michael Bellman Gubben Noak, gubben Noak, var en hedersman: När han gick ur arken, planterade han på marken mycket vin, ja — mycket vin, ja detta gjorde han.

Gumman Noak, gumman Noak var en hedersfru: Hon gav man sin dricka. Fick jag sådan flicka, gifte jag mig, gifte jag mig just på stunden nu.

Gubben Noak, gubben Noak, var en hedersman: När han gick ur arken, planterade han på marken mycket vin, ja — mycket vin, ja detta gjorde han. Gumman Noak, gumman Noak var en hedersfru: Hon gav man sin dricka. Fick jag sådan flicka, gifte jag mig, gifte jag mig just på stunden nu.

Förtydligande (clarification) Förlåt mig!? Ursäkta mig!? Vad sa du? Kan du upprepa det? Jag förstår inte! Jag hörde inte! Hur sa? Va? Kan du säga det en gång till? Vad betyder det? Vad menar du? Hur säger man (…) på svenska? Vad heter det på svenska?