Enkät – en introduktion Vt 2012 LAU 270/275

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Barnanpassad utredning
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Fornuddens skola Föräldrar år 2 - Våren svar, 65%
Mål och betygskriterier
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Jämställdhetsanalys för samhällsplanering Utbildning i analysmetoden Sjuan.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
732G22 Grunder i statistisk metodik
FL9 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Kapitel 5 Stickprovsteori Sid
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Fakta om undersökningen
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Ta ställning och handla!
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Tabeller.
Fakta om undersökningen
Tillämpad statistik Naprapathögskolan
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Samhällsvetenskapliga metoder
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Jonas Gustafsson LHS Examensarbete, vt 2006
Kvantitativ metod. 2 Vad är statistik? En massa siffror Beskrivning av staten Metodlära.
Deskription + enkät Mätnivån styr hur man kan analysera data Tabeller – frekvenstabeller Diagram – cirkeldiagram, stapeldiagram, histogram, boxplot Beskrivande.
Enkäter Strukturerat frågeformulär. Utgångspunkter A) Undersökningens syfte * Vad skall undersökas? * Vilka frågeställningar skall besvaras med hjälp.
Enkäter Strukturerat frågeformulär. Studentspegeln 2007 ”Studentspegeln är en undersökning om olika kvalitetsaspekter inom den grundutbildningen. Den.
UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar Val av frågeformat Uppgifter i prov och test Skal-/enkätfrågor.
Vad är Statistik? Inom statistik teorin studeras -Hur vi samlar in data. -Hur data analyseras och vilka slutsatser som kan dras från data. -Hur insamlad.
Kvantitativ metod (Intro) Vad är statistik? När kan man använda statistiska metoder? De olika stegen i en statistisk undersökning –Problemformulering (syfte.
Statistisk inferensteori. Inledning Den statistiska inferensteorin handlar i huvudsak om att dra slutsatser från ett slumpmässigt urval (sannolikhetsurval)
En sak i taget 1. Mata in data 2. Förbered data för beräkningar 3. Beräkna 1. Börja med att testa din hypotes 2. Därefter titta på ev bakomliggande faktorer.
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
UTVÄRDERING OCH KVALITET Metod för utvärderingen viktig för utvärderingens status. En utvärdering utifrån ett vetenskapligt arbetssätt ger andra möjlighet.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Kvantitativa forskningsmetoder Sociologi A VT 2015 Ilkka Henrik Mäkinen (momentansvarig)
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
DESKRIPTION Bearbeta, tolka och redovisa resultat. Vad ingår? Tabeller - Sammanfatta material Diagram - Åskådliggöra material Lägesmått - ”Genomsnitt”
STATISTISK METODIK 1. INLEDNING / VAD ÄR STATISTIK? 2. UNDERSÖKNINGSMETODIK 3. DESKRIPTION 4. SAMBAND.
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Marknadsundersökning Kap 12
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Presentationens avskrift:

Enkät – en introduktion Vt 2012 LAU 270/275

Enkät – innehåll Enkät – definitioner och avgränsningar Enkätens användningsområden Frågetyper och skalnivå Frågeformulering Att tänka på Exempel på enkät Bra att känna till: population och urval

Varför ha kunskap om enkäter Merparten av vår kunskap om samhällsförhållanden grundas på uppgifter från enkäter eller liknande Att arbeta i dagens samhälle kräver kunskap om och kritiskt tänkande kring hur sådan information skapas Många yrken idag kräver kunskap att kunna hantera enkäter och dess kunskapsinnehåll (detta gäller särskilt yrken som aktivt deltar i samhällsbyggandet som lärare) På många skolor idag förväntas lärare kunna göra kursvärderingar, uppföljningar m.m. som kräver enkäter www.torsby.se/gymnasieskola/omoss/utvarderingar.3857.html

Enkät – definition och avgränsningar Olika sätt att samla in data om och från människor Registerdata (medlemsregister, personallistor) Offentliga register (LINDA, RTB) Tillgänglig statistik från SCB (Gymnasielevers Studieintresse, data från 1992/1993 --) Intervjuer (en person som ställer frågor och får svar) Observationer (en person som iakttar och noterar) Frågeformulär (en person som skriver svaren själv)

Enkät - definition Enkät – franska enquête som betyder rundfråga Alla metoder där personer tillfrågas blir då enkäter Numera avses med enkät en undersökning där personer själva besvarar förutbestämda frågor På engelska – surveys som innebär alla kvantitativa typer av frågeundersökningar (svar omkodas till siffror) Questionnaire avser det vi kallar enkäter (förutbestämda frågor besvaras på papper, via nätet, telefon)

Enkät – avgränsningar Används om problemställningen är lämplig Man vill Få svar på samma frågor från många Jämföra svar mellan grupper av svaranden Visa på resultat som andel/antal som svarat si eller så Kartlägga variationer och mönster i svar Analysera svarsgruppen i relation till andra

Enkät – användningsområde Ett problem där undersökaren kan ställa frågorna så att merparten av de möjliga svaren kan tänkas ut och formuleras på förhand Enkät kräver därför noggrann förberedelse Provenkäter är nödvändiga Testa frågorna – intervjua testpersonerna Kontrollera att frågor och svar kopplas till problemet Grundkrav – att problemet operationaliseras på rätt sätt

Enkäter – kräver operationalisering All vetenskaplig undersökning innebär operationalisering av teori och problem Olika metoder innebär olika typ av operationalisering Vid enkät - i huvudsak skall svaren omvandlas till siffror Frågan - kan och bör vårt problem omsättas i siffror? Ingen huvudsortering i siffror - ingen enkät

Operationalisering i variabler Man arbetar alltid med variabler (som är frågorna) Variabler ”mäter” det vi vill komma åt – problemet Variabler antar olika värden (varierar) Bygger på ett antal grundantaganden som formar olika frågetyper (variabler) Fortsättningsvis talas om frågetyper – men minns att det viktiga begreppet är variabel

Frågetyper Man kan urskilja åtminstone åtta olika frågetyper Öppna frågor Alternativfrågor Kategorifrågor Rangordning Skala Kvantitet Tabell Men först - frågetyp hänger samman med skalnivå

Skalnivå Nominalskala Ordinalskala Intervallskala Kvotskala

Nominalskala Kommer från latinska ordet nomen = namn Urskiljer enbart olika kvaliteter Variabler som ja eller nej, civilstånd, bostad, födelseort, kön. Man kan bara registrera i uteslutande kategorier. Jämförs värden på nominal/kategorivariabel kan man bara säga om de är lika eller olika

Ordinalskala Kommer från latinska ordet ordo = ordning Skalan uttrycker en gradering och rangordning som inte är godtycklig, t.ex. utbildningsnivå, ålder De är därmed också rangordnade Nominalvariabler kan ordnas i en ordinalskala Skalan säger något om vad som är högst och lägst Men inte hur mycket högre eller lägre

Intervall skala Kan översättas med avstånd Kontinuerlig variabel Uttrycker likvärdiga avstånd mellan enheterna. Lika stor avstånd mellan 1 och 2 som mellan 4 och 5 Temperatur med celsiustermometer har ingen absolut utan variabel nollpunkt Avståndet mellan siffrorna är meningsfulla. Lika långt mellan varje mätning men inte dubbelt mellan 2 och 4 som mellan 1 och 2 (pga av variabel nollpunkt)

Kvotskala Kan översättas med förhållanden Denna skala ger mest information Kräver en nollpunkt mot vilken alla relationer kan relateras, 2 eller mitt emellan 0 och 4, att 1 är hälften av 2 osv Man kan rangordna, alla avstånd i skalan i lika långa Ålder och inkomst exempel på detta

Frågetyper Olika frågetyper lämnar olika mycket frihet åt den svarandes egna ord Öppna frågor – svarande kan komma ihåg något Fasta alternativ – svarande känner igen något Sakfrågor – t ex kön, ålder, längd, vikt m.m. Attityd/åsiktsfråga – alltid, ofta, aldrig, ja eller nej dvs alla typer av frågor där svarande tar ställning

Öppna frågor Fasta frågor öppnar för oväntade svar och visar på kunskap blir mindre styrande inga påtvingade och främmande formuleringar Fasta frågor underlättar kodning klara och tydliga frågor större möjlighet att jämföra svaren hjälper de svarande att minnas

Öppna frågor Svar: Ord, fraser eller längre kommentarer Krav: Innehållsanalys av något slag Ex: Fars yrke:…………………… Mors yrke:………………….. Annat:……………………… Kan kodas efter givna yrkeskoder (SEI) eller skapa egna koder Öppen fråga ställs om man vet att svarsalternativen är många Frågan ställs om man vill ha frågepersonernas egna ord Kan användas i pilotstudier där svarsvariationen är okänd

Alternativ frågor Svar: Lista med möjliga alternativ. Man får välja ett eller flera alternativ (observera kodningsproblemet) Krav: Preciserade alternativ som bör vara uteslutande Ex: Medlem i följande typer av föreningar: O Fredsorganisation O Politisk organisation O Dataförening O Religiös organisation O Kulturförening O Fackförening, vilken…………. O Musikförening O Solidaritetsförening O Miljöorganisation O Annan, vilken….……………..

Alternativfrågor En nominalskala Kan göras till ordinalskala om man teoretiskt tänker sig en ordning av föreningstyper Kan användas för att beskriva t ex Föreningsaktivitet (medlem i en eller flera) Typ av aktivitet (kombinationen av medlemskap) Vem är med i vilken föreningstyp i kombination t ex kön, ålder, inkomst m.m.

Svar: Bara ange ett svar, t ex kön Kategorisering Svar: Bara ange ett svar, t ex kön Krav: Svaren måste vara uteslutande Ex Kön O Man O Kvinna Nominalskala Används för ange t ex gruppers storlek Frågor med många alternativ, t ex ålder, kan på förhand ordnas i kategorier (- 20 år, 21-30 år, 31 – 40 år, 51år -)

Rangordning Svar: Man skall ange högsta/lägsta eller själv rangordna från lägsta till högsta, bäst till sämst Krav: Att svaren verkligen går att rangordna på ett rimligt sätt Ex: Rangordna vilka av följande alternativ som du i första hand (1), andra hand (2) samt tredje hand (3) skulle välja att dra in på om du hade ont om pengar: O Mat O Kläder O Boende O Dans O Öl, vin, sprit O Bio O Bil O Tobak O CD-skivor Ordinalskala Kan användas för att utläsa människors prioriteringar Ger uttryck för åsikter

Skala Svar: Personen skall ange en värdering/åsikt Krav: Kräver en genomtänkt strategi, t ex med skalnivåer, nollpunkter Ex: Hur pass intresserad är du av: Inte Lite Varken Ganska Väldigt Ingen Alls gran eller mycket mycket åsikt Idrott O O O O O O Friluftsliv O O O O O O Musik O O O O O O Teater O O O O O O Konst O O O O O O Bilar O O O O O O Politik O O O O O O Annat……… O O O O O O

Skala Ordinalskala, kan göras till nominalskala Används för att analysera åsikter och attityder Kräver noggranna analyser och förarbeten Kan analyseras som medelvärden, de som helt delar en åsikt (väldigt mycket), tar avstånd (inte alls), hur åsikterna grupperas m.m. Mycket användbar frågekonstruktion Varje alternativ måste kodas som en enskilda variabel

Kvantitet Svar: En sifferuppgift (öppen fråga) Krav: Kräver viss siffra som svar som kan användas på ett sådant sätt, t ex inkomst Ex: Vilken var din bruttoinkomst förra månaden……………kr Kvotskala, men kan förenklas ned till nominalskala Kräver att människor känner till uppgiften Kan kodas med sifferuppgifter som sedan ordnas på olika sätt

Tabell Svar: Två eller fler svar kombineras i en och samma tabell Krav: Kräver uteslutande kategorier och en noggrann planering Ex: Hur använder du din tid under en normal vecka? Försök att grovt uppskatta hur mycket tid Du lägger ner på följande aktiviteter: Ingen < 1 1-3 4-7 8-14 > 14 tid alls timme timmar timmar timmar tim Arbete O O O O O O Studier O O O O O O Barnpassning O O O O O O Hemarbete O O O O O O Motion O O O O O O Bio/teater O O O O O O Läsa böcker O O O O O O Annat……… O O O O O O

Tabell Ordinalskala, kan göras till nominalskala Ger mycket information i en och samma tabell Kräver noggranna provstudier Kan analyseras på motsvarande sätt som skala, dock ej medelvärden men väl typvärden eller modal (mest förekommande) Varje alternativ måste kodas som en variabel

Frågetyper som bör undvikas Värderande frågor Hypotetiska frågor Stötande och känsliga frågor Mångtydighet och vaghet Minne Kunskapsfrågor Två frågor i en Ledande frågor

Värderande frågor Gör din arbetsgivare tillräckligt mycket för att de anställda (som också är föräldrar) ska kunna utnyttja föräldraförsäkringen? Värdering - ledigheten är något som är bra och som bör uppmuntras!

Hypotetiska frågor Om du inte hade ansvar för familjen och gott om pengar, vad skulle du då göra med ditt liv? De som har familjeansvar, inte har gott om pengar och förmodligen aldrig kommer att få det heller, vill de svara på frågan?

Stötande och känsliga frågor Svårt att avgöra vad som är känsligt, varierar från kultur till kultur, man och kvinna, från land och stad m.m. Frågor som brukar vara känsliga är, ålder, inkomst, skattefusk, våldsbrott, (miss)bruk av narkotika och alkohol, otrohet, ”äktenskapslycka”, sexualitet.

Mångtydighet och vaghet Klarhet i frågans avsikt. I vilken utsträckning är du inbegripen i arbetet med studieplanerna på skolan? Ganska mkt, i viss utsträckning och inte alls? Vad betyder ganska mycket, studieplan, inbegripen?

Minne Undvik eller var sparsam Något som har hänt idag – igår – förra året. Vilka ämnen läste du i grundskolan? Utnyttja ledtrådar, minnespunkter, tablåer etc.

Undvik eller var sparsam Kunskapsfrågor Undvik eller var sparsam Frågor om faktakunskap. Skäl - Man vill och behöver kontrollera kunskap. Hur många kommuner finns det i Sverige 2011?

Två frågor i en Undvik Tillbringade du semestern utomlands eller i Sverige? Vanligt fel!

Ledande frågor Undvik Håller du inte med om att alla föräldrar borde ha rätt att påverka sina egna barns utbildning? Vem vill svara nej?

Saker att tänka på Prova enkäten – tala med de som provat, fanns det problem, svåra frågor m.m. Testa olika ordningsföljd på frågorna Testa layout Provkoda testenkäterna – alla frågor som skall göras om till variabler med värden testas Hur skall materialet kodas och beräknas Finns program för detta t ex Excel (kalkylprogram) och SPSS (statistikprogram, att föredra)

Exempel på kodning Varje enkät ges ett löpnummer (V1=Löpnummer) Varje fråga får därefter ett variabelnummer, t ex Fråga 1 Kön (V2) som har två värden Kvinna = 1 och Man = 2 Fråga 2 Ålder (V3) Öppen fråga, mata in t ex 34 (man har anget 34 år) Alternativ O - 20 år, får värde 1 O 21-30 år, får värde 2 O 31 – 40 år, får värde 3 osv

Fråga 4 Föreningstillhörighet Om varje föreningstyp får ett eget variabelvärde kan bara en förening kodas in, dvs bara ett svarsalternativ kan användas Varje förening görs till en variabel, som har värde 0 =inget kryss och 1=kryss Dvs fråga 4 blir istället 10 olika variabler O Fredsorganisation O Politisk organisation O Dataförening O Religiös organisation O Kulturförening O Fackförening, vilken…………. O Musikförening O Solidaritetsförening O Miljöorganisation O Annan, vilken….……………..

Mer att tänka på Söka tillstånd om personer under 18 år skall tillfrågas Att formulera ett korrekt följebrev Missivbrev Göra realistisk bedömning av tidsplanen (göra enkäten, dela ut enkäten, få tillbaka enkäten, koda enkäten, mata in enkäten och analysera enkäten) Ofta görs orealistiska tidsplaner – för dålig planering och för lite tid för analys

Bra att känna till: Urval och population

Population Den grupp som undersökningen handlar om. Exempel: - samtliga skolor i landet med minst 50 elever - samtliga friskolor i Göteborg - samtliga elever på IP i Askim

Urval Populationen är för stor - urval görs Endast de utvalda kommer att undersökas Undersökningen handlar bara om urvalet Statistiskt representativa urval - urvalet skall säga något om hela populationen – man ”skattar” vad som gäller för populationen’ Sannolikheten för att komma med i urvalet beräknas och urvalet görs slumpmässigt

Tre huvudprinciper för urval A: slumpmässigt och sannolikhetsurval B: systematiskt urval C: icke slumpmässigt och icke sannolikhetsurval

Sannolikhetsurval Obundet slumpmässigt urval (OSU) Grundläggande princip: Sannolikheten för att komma med i ett urval skall vara känd men behöver inte vara lika för alla enheter (urvalsfraktionen, t ex 100/234=43%) Alla kombinationer skall ha lika stor chans att komma med. Chansen får inte vara 0 eller 1.

Stratifierat urval Urvalet grupperas i olika kategorier med avseenden på en eller flera variabler. t.ex kön, därefter osu. Har man samma proportioner som i populationen kallas det för ett proportionellt urval, annars helt enkelt för ett icke-proportionellt urval

Klusterurval Enheterna grupper i klustertex geografiska områden Ett visst antal kluster väljs ut Detta kan göras i flera steg Varje urval sker med OSU

Systematiskt urval Urvalet görs med ett visst system, tex: - löpnummer, jämna eller udda - sifferserie och därefter väljs var 5:e, 10:e etc Känsligt för listans utformning. Alla har lika stor chans men inte alla typer av kombinationer (de som förekommer mkt sällan)

- subjektivt urval: forskaren bestämmer själv Icke sannolikhetsurval - subjektivt urval: forskaren bestämmer själv - självselektion: enheten gör urvalet själv - tillfällighetsurval: ta nån på gatan

populationen kan inte avgränsas Varför ett icke sannolikhetsurval populationen kan inte avgränsas en populationslista kan inte ställas upp hög kostnad för uso uso ger konflikt med andra värden populationslistan svarar dåligt mot populationen man vill generalisera mot