Objektorientering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Insamling och gallring
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Aktör / Struktur.
Golv, väggar, tak. fönster och en dörr
Semiotik SIGN - tecken, består av en fysisk komponent som vi kan uppfatta med våra sinnen, hänvisar till något annat än sig själv CODE - kod, tecken organiseras.
Klasser och objekt.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Programmeringsteknik
Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Programmeringsteknik Föreläsning 6 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Satsdelar Predikat Subjekt Direkt objekt Indirekt objekt Adverbial
P-uppgiften: regler, planering och specifikation
Datamodellering med E/R-diagram
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
OOP Objekt-orienterad programmering
Föreläsning 1.
Stereotyper, fördomar & diskriminering
Föreläsning 4 Python: mera om funktioner och parametrar
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 4 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Arv.
Inkapsling.
Objektorienterad tänkande
Polymorfism.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Alice in Action with Java
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Sid period2CD5250 OOP med C++ Mats Medin MDH/IDT Objektbaserad programmering –Grundläggande om klasser och objekt – (Arv får vänta)  Iden med klasser.
PP.
Föreläsning 11 Arrayer.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Programmering i C# 3. Klasser.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Föreläsning 4 Kö Implementerad med array Implementerad med länkad lista Djup kontra bredd Bredden först mha kö.
Livets former Djur.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Vektorer (klassen Vector) Sortering
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) Innehåll: Trådprogrammering i Java - Avbrott (”interrupts”) - Metoden join() -
Programmeringsteknik för Media1 & K1
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Berätta spännande.
Efterfrågemodeller R. D. Jonsson, Transportmodellkurs Trafikverket
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) INNEHÅLL:Klasser: -Konstruktorer -Klassvariabler -Instansmetoder -Privata.
MV500B: Introduktion till interaktiv ljuddesign David Yanagisawa, Anders-Petter Andersson 4.5 högskolepoängLektion 3.
Linné delade in djuren och växterna
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Introduktion till klasser, objekt och BlueJ Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Läsbar prolog CM 8.1. allmäna principer correctness user-friendliness efficiency readability modifiability robustness documentation.
Föreläsning 1. Innehåll Introduktion till objektorientering –OOP (objektorienterad programmering) –Objekt, instanser, klasser C++ –OO i C++ –Standardbibliotek.
INFORMATIONSSYSTEM Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning VERKSAMHET avbildar Definitionen alltför.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Bedömning Matriser Tillfälle 3 1. Till idag Läst Pettersson Konstruerat matris, 2.
Föreläsning 7 Programmeringsteknik och Matlab DD1315 Kommandotolk parametrar Klass Instans Metod konstruktor.
Access 1 ITDA 2 Kurs Namn Klass Betyg En elev (namn) kommer att läsa många kurser och få ett betyg i varje kurs. Försök modellera om till funktionella.
Föreläsning 3, Kapitel 3 Objektinteraktion - Skapa objekt som samarbetar Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 4 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
OOP - teori1 OOP del II– Föreläsning 5 vecka 6. OOP - teori2 Klasser Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle.
1 Föreläsning 6 Repetition på metoder Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Dokumentation Workshop Stockholm | Målsättning Gå igenom en students väg från programmets start till examen via Byte av program Byte av programtillfälle.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Biologi - Livets former.
Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.
STARTA KURSEN: RESULTATNOTERINGAR Klicka på skärmen eller piltangenten för att stega dig igenom kursen Du kan göra inställningar i spelaren nedtill t.ex.
Presentationens avskrift:

Objektorientering

Abstraktion Process som bygger på att känna igen och fokusera på viktiga karakteristika hos objekt eller i en situation. Förmågan att kunna filtrera bort eller bortse från oviktiga detaljer. Inte belasta informationsprocessande system, lägre kognitiv belastning (work load)

Kartor Topografisk, ekonomisk, klimatkarta, bilkarta, orienteringskarta,…. Verkligheten

Hus Drag - detaljer

Generalisering Vid en viss abstraktionsnivå får vi ett slags generiskt objekt Cell (cellkropp, nucleus, membran)

Klassifikation Taxonomi, perspektivberoende Trädstruktur

Klassifikation Träd kan uppdelas i t.ex. Lövträd och Barrträd Lövträd kan delas upp i t.ex. Björk och Ek Björkar kan delas upp i t.ex. Glasbjörk, Vårtbjörk, Hängbjörk och Fjällbjörk

Klassifikation Vetenskaplig uppdelning i djur-, växt- och mineralrike Djur – Levande, spontan rörelse, snabb motorisk reaktion på stimuli Växt – Levande, saknar nervsystem, cellulosa i cellväggar

Abstraktionshierarki I sin helhet eller en del

Definition av fågel Har fjädrar Har vingar Lägger ägg Kan flyga

Kategorisering Rätt mängd regler Inte för generell Inte för restriktiv Inga överflödiga saker

Kontext Abstraktion och kategorisering beror på situation Olika lösningar beroende på detta

Reuse Precis som vi har återanvändning på låg nivå där vi återanvänder en stack eller en kö så kan vi ha detta på högre abstraktionsnivåer också. Algoritmer

Objekt Objekt är miniatyrabstraktioner av objekt i den riktiga världen. En definition: Något materiellt som kan uppfattas av våra sinnen. Något mentalt eller fysiskt som tankar, känslor och handlingar kan riktas mot.

Fysiska objekt, exempel Studenter (ni) Lärare (jag) Stolar Bord Tamburmajor Rummet Huset

Konceptuella objekt TSB, den här kursen Institutionen för DV KV-programmet Betyg

Mjukvaruobjekt ”Ett objekt är en mjukvarukonstruktion som sammanfogar data (tillstånd) och funktioner (beteende) vilket sammantaget representerar en abstraktion av ett fysiskt eller konceptuellt objekt från den riktiga världen.”

Data Student namn personnummer adress vilka kurser studenten är inskriven på, har läst betyg

Data Kurs kurskod anmälningskod kursnamn förkunskapskrav lärare

Attribut Formellt kallas de data som används för att beskriva ett objekt för attribut (synonym till egenskap).

Tillstånd Ett objekts sammantagna attribut sägs beskriva objektets tillstånd.

Beteende En student kan: skriva in sig på en kurs hoppa av en kurs välja en inriktning välja en handledare tala om vilka kurser han/hon läst

Beteende En kurs kan: tillåta en student att bli antagen avgöra om en student är registrerad säga vilka förkunskapskrav som finns

Beteende är Ett objekts operationer (beteende) är vad det gör för att komma åt sina attribut och vad det gör för att modifiera och underhålla sina attribut.

Attribut - operationer Vi kan se att attribut och operationer hänger ihop. Operationerna används för att kontrollera eller förändra attribut.

Operationer - Metoder I OOP används benämningen metoder. De är uppdelade i: konstruktor som skapar instanser selektor som returnerar information om objektets tillstånd mutator som ändrar objektets tillstånd iterator går igenom en kollektion av element, returnerar ett objekt och fortsätter med nästa övriga gör något

Metoder Skall bara tillhöra en kategori

Metoder Kan ses som en uppsättning tjänster som ett objekt tillhandahåller.

Klasser En klass är en abstraktion som beskriver gemensamma särdrag hos alla medlemmar i en grupp liknande objekt.

Klasser En klass definierar: datastrukturen (namn & typer av attribut) operationer (metoder)

Student - attribut namn – String personnummer – int[] adress – String inskrivningsdatum – Date antal poäng - int

Student - metoder registrera på kurs – registerForCourse hoppa av kurs - dropCourse

Klass Definition av klassen kan ses som en mall för att skapa objekt. Pepparkakor Shapes (exempel från Javaboken)

Instans Man instansierar objekt utifrån en klass. Instans = förekomst