En arbetsdag på nya järnvägsbron i Södertälje
I dag är det en viktig dag I dag är det en viktig dag. Norra brotillfarten ska lanseras, dvs skjutas på plats.
300 ton tillfartsbro ska flyttas 300 ton tillfartsbro ska flyttas. Det sker med hjälp av ett vajerspel som drar tillfartsbron på plats.
Brotillfarten dras fram på rullboogies som tar bort friktionen mellan bron och lanseringsskenorna.
Rullboogien demonteras manuellt och flyttas bak allteftersom bron avancerar.
Alla rörelser kontrolleras noggrant.
Här lanseras brotillfarten på plats Här lanseras brotillfarten på plats. Det 300 ton tunga ekipaget kan flyttas ca 1 meter per minut.
Här lanseras brotillfarten på plats Här lanseras brotillfarten på plats. Det 300 ton tunga ekipaget kan flyttas ca 1 meter per minut.
Här lanseras brotillfarten på plats Här lanseras brotillfarten på plats. Det 300 ton tunga ekipaget kan flyttas ca 1 meter per minut.
Här lanseras brotillfarten på plats Här lanseras brotillfarten på plats. Det 300 ton tunga ekipaget kan flyttas ca 1 meter per minut.
Här lanseras brotillfarten på plats Här lanseras brotillfarten på plats. Det 300 ton tunga ekipaget kan flyttas ca 1 meter per minut.
Här lanseras brotillfarten på plats Här lanseras brotillfarten på plats. Det 300 ton tunga ekipaget kan flyttas ca 1 meter per minut.
Här lanseras brotillfarten på plats Här lanseras brotillfarten på plats. Det 300 ton tunga ekipaget kan flyttas ca 1 meter per minut.
Här lanseras brotillfarten på plats Här lanseras brotillfarten på plats. Det 300 ton tunga ekipaget kan flyttas ca 1 meter per minut.
Här lanseras brotillfarten på plats Här lanseras brotillfarten på plats. Det 300 ton tunga ekipaget kan flyttas ca 1 meter per minut.
Här lanseras brotillfarten på plats Här lanseras brotillfarten på plats. Det 300 ton tunga ekipaget kan flyttas ca 1 meter per minut.
Här lanseras brotillfarten på plats Här lanseras brotillfarten på plats. Det 300 ton tunga ekipaget kan flyttas ca 1 meter per minut.
Här lanseras brotillfarten på plats Här lanseras brotillfarten på plats. Det 300 ton tunga ekipaget kan flyttas ca 1 meter per minut.
20 timmar tog det att knuffa bron på plats.
En nöjd byggherre konstaterar att lanseringen gick enligt planen.
Här gjuts farbana på den nya bron över Viksängsvägen.
Bro över Viksängsvägen.
Det går åt c:a 7000 m3 betong till den nya lyftbron.
Det går åt c:a 7000 m3 betong till den nya lyftbron.
Det går åt c:a 7000 m3 betong till den nya lyftbron.
Det går åt c:a 7000 m3 betong till den nya lyftbron.
Det går åt c:a 7000 m3 betong till den nya lyftbron.
Ca 150 pendeltåg passerar dagligen i båda riktningarna på den befintliga bron.
Den nuvarande järnvägslyftbron över Södertälje kanal är närmare 90 år gammal. Den kräver mycket underhåll, vilket stör järnvägstrafiken och kostar mycket pengar. Banverket bygger därför en ny bro som ska ersätta den befintliga. I december kommer lyftbron att placeras på plats. Bron kommer att tas i bruk för trafik i maj 2010.
Kanske är du en av de 18000 resenärer som dagligen kommer att åka över bron?