"Inter- och intraprofessionell utveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt
Välkomna till Blåa Skor!
för sjuksköterskeexamen ©
Framgångsfaktorer Ramhöjning av budgeten Inte projekt utan verksamhet
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Familjehem och föräldraskap
Kompletterande utbildning för läkare med utländsk examen, HU, 60 hp
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
En återupptäckt … ” Svensk kristenhets största behov är inte i första hand mer pengar, fler anställda och bättre metoder – utan en återupptäckt av evangelium.
Syftet med Idrottskonferensen •Mötesplats •Delge varandra goda exempel •Träffas och diskutera den idrottsliga golfutvecklingen.
Sjukhusbiblioteken SUS
Bil. 1. Grafisk presentation av händelsekedjan
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Förbättringsarbete AVA-H. A-TUR vardagar Läsrapport Avstämning med nattpersonal Sitting utgår Dagdriften lägger ut placeringslistor på varje.
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
Hur Solo-group konceptet kan effektivisera teamtandvården
17 december Dolda kunskaper 17 december
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Säkerhet och Trygghet för Framtidens Äldre september 2010.
Förbättrad BB-rond Syfte
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Länsgemensam ledning i samverkan
Offensiv orientering »Vi ska erbjuda en idrott där alla kan vara med på sina egna villkor »Vi ska utveckla vår idrott i en offensiv anda som tar hänsyn.
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
Workshop vägledning Välkomna. Dagens upplägg 9:00-9:30 Kaffe 9:30:-10:15 Introduktion 10:15-10:55 Ramverkets delar 10:55-11:15 E-delegationens vägledning.
PROEFF ”Projekt för energieffektivisering i skånska företag genom tillsyn och rådgivning” GRUNDUTBILDNING -Energieffektivisering och energitillsyn 20 mars.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Agneta Törnquist Äldreforskardagen den 21 mars 2012
SCHEMAREGISTRERING. SCHEMAREGISTRERING FÖR FÖRSKOLEBARN OCH FRITIDSHEMSBARN Klicka på figuren med barnets namn.
Välkommen!!. Dagens Program Välkomnande Funktionärshäftet Fika Allmän info Avslutande.
FFI Energi o Miljö inbjuder till samverkansforum inom forskningsområdet aerodynamik 21/ Chalmers, Göteborg.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Behovsanalys och brukardialog 2011
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
Föräldramöte U13 inför Leksand Youngstars Cup 20-22/ Agenda Boende / stugindelning / ansvariga Utrustning / transport till Leksand Spelaravgift Mat.
Bra mottagning Team barn och ungdomsmottagning, Sunderby sjukhus
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
VÄLKOMNA Huvudtränare Peter Håkansson Tränare Joakim ”Jojje” Nilsson
1 Anneli Juhlin FP
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Välkommen! Till Lunds universitet och Medicinska fakulteten
Välkomna till Arbetslivsförvaltningen, Borås Stad
Brådskande Internmedicin HT 2010
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Kognitiv sjukdom i klinisk vardag Onsdag B63/3Torsdag B63/3Fredag B63/ INFO och allmänt (O) Vaskulär kognitiv störning
Onödiga återinläggningar – nej tack!
Varmt Välkomna! Geriatriken hörnstenar!.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
KUA Västerås. Bakgrund Start hösten 2010 Pedagogisk grundidé Från projekt till fast verksamhet Ca 550 studenter på 6 år.
Vetlanda Kommun Vård och omsorgsförvaltning Funktionshinderomsorgen
Region Västmanland Regionalt utvecklingsansvar
Aleris Bollnäs sjukhus avdelning 5
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
Tips för bättre kommunikation
Närsjukvårdsteamet, SÄS Borås Martin Tirler, överläkare Cecilia Johansson, sjuksköterska Vi tänkte prata om teamet, våra resultat och framgångsfaktorer,
Presentationens avskrift:

"Inter- och intraprofessionell utveckling "Inter- och intraprofessionell utveckling. Pedagogiska utmaningar och möjligheter på en klinisk utbildningsavdelning." Cecilia Benoni SUS/Malmö

KUA-MALMÖ Start våren 2005 8 vårdplatser på en medicinavdelning Äldre multisjuka patienter utan demensdiagnos 2 veckors placering för blivande sjuksköterskor, läkare, arbetsterapeuter och sjukgymnaster under slutfasen av utbildningen I basal omvårdnad möts man kring patienten I teamarbetet lär man känna sin egen roll och kompetens i förhållande till de andras

Teamroterande schema på KUA-Malmö Vecka 1 Team Fre Lör Sön Mån Tis Ons Tors 1 *) C A - C 2 *) 3 Vecka 2 Team Lör Sön Mån Tis Ons Tors Fre 1 A - C C + S 2 S 3 A + S Tur Tid A 06.45-cirka 15.00 C 13.30-cirka 21.00 S = teampresentation 14.15-16.00 *) Introduktion 14.30-16.15 ca Introduktion Team och yrkesspecifik Tjänstgöring börjar en fredag em Avslutning Team och yrkesspecifik torsdag v2

En vanlig dag på KUA Ca-tider 6.45- 7.15 Rapport 7.15- 7.30 Teamplanering 9.30- 10.30 Rond 12.00 Lunch 13.30- 14.00 Yrkesspecifik överrapportering till kvällspasset 14.30- 15.00 Reflektion (vissa dagar) 13.30 - Kvällspasset börjar Yrkesspecifik överrapportering 14.00 Hälsa på patienterna 15.00 Eftermiddagsrond Teamplanering 17.00 Middag 21.00 Dagen avslutas Kort reflektion

Studenter, handledare och pedagogisk miljö På KUA-Malmö består teamet av Läkare (lege), Sjuksköterskor (sykepleier), sjukgymnast (fysioterapeut) och arbetsterapeut (ergoterapeut). Alla yrkeskategorier går i samma schema, för att möjliggöra fler tillfällen till gemensamma diskussioner och gemensamma lösningar. Samma arbetsplats = samma expedition – underlättar gemensamma diskussioner. Förutom de yrkesspecifikauppgifterna, har de ett gemensamt ansvar för exv den basala omvårdnaden. Handledar teamet består av samma yrkeskategorier som handledar teamet. Alla handledare handledar alla (ej samma schema som student), med en gemensam pedagogisk syn. Handledarna har patientansvaret, detta är viktigt att tydliggöra för studenterna. Handledarna är tryggheten. Usk behjälplig 5

Handledning av läkarstudenter Svårigheter Möjligheter Teamen följer arbetstider för sjuksköterskor Begreppet basal omvårdnad svårt – ”jag har redan arbetat i somras som usk” Ingen läkarhandledare på helger och kvällar Risk ifrågasättande, övergivenhet, saknar roll modell. Höga förväntningar på sin yrkesroll. Rädsla att göra fel. Rädsla att sjuksköterske handledaren inte ”förstår allvaret ” Kirurgischemat med samtidig undervisning . Vad är obligatoriskt? Lästid – vilotid mellan pass. Basal omvårdnad är mötet med patienten. Betydande möjligheter till kommunikation Husjour/bakjour övertar rollen som kollega vid helgrond och under akuta konsultationer Studenten ser tydligt ansvarsområden och är trygg Schemakollisioner uppmuntrar till att göra som en doktor gör, lämna avd för ”konferens” , kom tillbaka och berätta.

Läkarhandledarens roll Svårigheter Möjligheter ST-läkare på Akutcentrum har uppgifter och krav utanför KUA ex mott, ledigheter, forsk Dagtidshandledare – risk för utanförskap och monopolisering av vård. Tung tjänstgöring. Betydande medicinskt ansvar i samtidig pedagogisk roll Mindre erfarenhet kliniskt ställer stora krav i handledarrollen Två till tre ST läkare delar på en termin. Reserver skall vara förtrogna med KUA. Behov ger KUA reklam In i handledarringen. Låt pedagogiken omfatta även handledarna. I gemensamma aktiviteter tydliggörs våra olika roller. Gränser för ansvarigas roller blir klara. ST-läkaren får mer energi över till student-handledning KUA tiden får tillgodoräknas i ledarskapsutbildning under ST

Slutsatser I en interprofessionell miljö syns specifika professionella behov. Hänsyn till dessa ökar trygghet KUA Malmö kan vara en modell för lärande i flera olika plan. Under sin tid på KUA kan ST läkaren genom att handleda läkarstudenter och team pröva och under egen handledning utöva ett eget ledarskap Den ledarskapsutbildning som krävs i nya ST utbildningen kan då tillgodoses. På detta sätt kan grundutbildning och vidare yrkesutbildning länkas