1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Talföljder formler och summor
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
• Frågeledaren är den som vet svaren. De finns under en länk på sidan i kalendern. • Ni behöver antingen en 12-tärning eller två vanliga tärningar. • Slå.
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Kapitel 1 Geografi – världens ämne
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
1 Approaches to Road Network Vulnerability Analysis Licentiatseminarium Erik Jenelius, Transport- och lokaliseringsanalys, KTH 6 november 2007.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Behöver vi främja kvinnors företagande? Vad behöver kvinnor som företagare? Ser kvinnors och mäns behov olika ut? Gör stöden någon nytta? Spelar kön någon.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Kapitel 5 Stickprovsteori Sid
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Regionala skillnader i det svenska vägnätets sårbarhet
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Rita av.
F11 Olika urvalsmetoder, speciellt obundet slumpmässigt urval (OSU)
Stora additionstabellen
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Georgia Destouni, Klas Persson, Jerker Jarsjö
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Fakta om undersökningen
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 28 juni 2006.
Robert Gidehag & Jonas Arnberg. Studiens frågeställningar Övergripande: Är den svenska alkoholpolitiken effektiv på 2000-talet?
Byggnadsmekanik gk 2.1 SNITTKRAFTER
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Tomas Winnerholt Sektionen för vägteknik Samhäll och Trafik Vägverket, Borlänge
Fakta om undersökningen
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Kunskapsintensiva miljöer och ekonomisk tillväxt Hans Lööf Centre of Excellence for Science and Innovation Studies, KTH. 1.
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Skattningens medelfel
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
1 Södertörnsrapporten 2009 Fokusera på det övergripande (och icke det enskilda) Gymnasieskolans nyckeltal Naturvetenskapliga programmet Byggprogrammet.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
BREDDAD REKRYTERING.
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
FL7 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Binomialsannolikheter ritas i ett stolpdiagram
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
Stora subtraktionstabellen
Sannolikhet Stickprov Fördelningar
Vägda medeltal och standardvägning Index
Föreläsning 7 Fysikexperiment 5p Poissonfördelningen Poissonfördelningen är en sannolikhetsfördelning för diskreta variabler som är mycket.
1.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Hur bra är modellen som vi har anpassat?
Placera siffrorna i rutorna så att summorna i kanten stämmer
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 13 maj 2008.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 22 maj 2007.
Överklagande av detaljplaner i praktiken Masterexamensarbete i mark- och fastighetsjuridik Gustaf Davidsson
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Algoritm för insättning av ett tåg i en befintlig tidtabell
Presentationens avskrift:

1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH Transportforum, Linköping, 8-9 januari 2009

2 Bakgrund Vägnätet en förutsättning för moderna samhället Störningar och avbrott kan ge stora konsekvenser för människor och näringsliv Händelser kan orsaka avbrott över utbredda områden, t.ex. kraftigt snöfall, storm, översvämning, skogsbrand, …

3 Bakgrund Tidigare storskaliga sårbarhetsstudier i litteraturen har fokuserat på avbrott på enskilda länkar Vårt mål: studera sårbarhet mot utbredda avbrott –Komplement till studier av enskilda länkar –Utveckla metodik för systematisk studie –Tillämpbar på stora, verklliga vägnät –Dra generella slutsatser –Studera Sveriges vägnät

4 Metodik Problem: Oändligt många tänkbara utbredda avbrott, hur begränsa? Lösning: Analysområdet täcks med rutnät av lika stora, likformade celler Varje cell representerar läget och storleken på en avbrottshändelse Alla väglänkar som helt eller delvis täcks av cellen blir oframkomliga för trafik, övriga länkar opåverkade

5 Rutnät Undviker kombinatoriska problem

6 Alla ytor täcks av lika många celler Rutnät

7 Undviker kombinatoriska problem Alla ytor täcks av lika många celler Lätt att kombinera med sannolikheter/frekvenser Rutnät

8 Undviker kombinatoriska problem Alla ytor täcks av lika många celler Lätt att kombinera med sannolikheter/frekvenser Ju fler rutnät, desto högre noggrannhet Rutnät

9 Konsekvensmodell Indikator: Förseningar (restidsökningar/uppskjutna resor) för resenärerna Antar konstant, inelastisk reseefterfrågan Ursprungliga länkrestider beräknade med trängsel, antar ingen påverkan av avbrottet

10 Konsekvensmodell Under avbrottet i cellen finns två möjligheter: 1.Omvägar finns Resenärer väljer kortaste omvägen, eller skjuter upp resan till efter avbrottet 2.Inga omvägar finns Otillfredsställd efterfrågan, måste skjuta upp resan till efter avbrottet

11 System- och användarperspektiv Cellers betydelsefullhet: Totala förseningen för samtliga resenärer när alla länkar som täcks av cellen stängs Resenärers utsatthet, worstcase-scenario: Största möjliga genomsnittliga försening per resenär som startar i ett visst län vid avbrott i någon cell

12 Tillämpning: Sveriges vägnät Data från SAMPERS: 174,044 riktade länkar, 8,764 start/målnoder Matris med skattad reseefterfrågan (fordon/timme) mellan varje start/målpunktspar, persontrafik och lastbilar Tre cellstorlekar: 12.5 km, 25 km, 50 km 12-timmars and 48-timmars avbrott Cellstorlek# celler/nät# rutnät 12.5 km km km24116

13

14 Totala konsekvenser Alla länkar som täcks av rutan stängs Medelvärde över de fyra rutnäten Interna, utgående och ingående resor till cellen själv utgör nästan all försening, särskilt för betydelsefulla celler Kons. ökar linjärt med cellarea Ökar kvadratiskt med avbrottslängden, men relativa skillnader i princip oförändrade

15 Alla länkar stängs jämfört med Slumpmässig meter väg stängs 11 värsta rutorna finns i Skåne Nätverkets täthet av liten betydelse, till skillnad från avbrott på enskilda länkar Skillnad cell/enskild länk

16 Worst-case användarutsatthet Genomsnittlig försening för resenär som startar i länet Avgörs av hur koncentrerat resandet är till ett visst start/mål-område I värsta fall över 60% av resor kan inte genomföras

17 Skillnad cell/enskild länk Värsta cellen jämfört med värsta länken 12 av 21 län: Värsta länken inom värsta cellen Skillnaden störst i län med hög befolkn.täthet, vägtäthet

18 Några slutsatser Andra faktorer bakom sårbarhet mot utbredda avbrott jämfört med enskilda länkar Annan geografisk fördelning Sårbarhet kan minskas genom snabb återställning eller begränsning av avbrottets yta