Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är studiehandledning?
Advertisements

Läsundervisning på modersmålet och andraspråket
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Om flerspråkiga elevers lärande och andraspråksutveckling
Att hantera två eller flera språk
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Närvaro!!.
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
En reviderad läroplan för förskolan
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p.
Neuropsykiatrisk funktionshinder
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Grammatik.
Det var en gång en igelkott.
Del 1: Språkets uppkomst
Underordnade konjunktioner
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Språklig kod Uttrycksdel Innehållsdel Pragmatik lexikon grammatik
Ett arbetsområde om poesi
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Språkförskolekonferens i Lycksele augusti 2014 Maria Levlin
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Språklig medvetenhet.
Kurs läs och skriv Återkoppling
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Vad är språksociologi?. Vad är språksociologi?
Fonologi Analys av ett okänt språk.
Stefan Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Allmän Grammatik Introduktion. Struktur SvenskanRyskan SVO subjekt verb objekt.
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Läs- och skrivutredningskurs
Inledning till projektstudier Språk- och kulturvetenskapernas didaktik Prof Anna-Lena Østern Akademilektor, docent Ria Heilä-Ylikallio T.f. akademilektor.
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Pontus Johansson 1 grammatiker 21.1 G 1 (BBS 7)
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Kognition och teknik Beata Terzis
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Lässvårigheter/dyslexi och språkstörning – hur ser överlappningen ut? Dyslexi och komorbiditet Dyslexiföreningen februari 2016 Stockholm Maria Levlin,
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Ämnesspecifik läskompetens Kontext - Handlar om att kunna läsa och förstå en text utifrån det sammanhang den finns i. Lärarens jobb blir att ge en förförståelse.
GOTD Ledtråd: Det leende djuret Presenters av Greta och Lina.
Enspråkighet botar inga språkstörningar. Förklaringsmodeller till varför flerspråkiga barn har en sen språkutveckling han/hon är ju flerspråkig han/hon.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
GRAMMATIK - SATSLÄRA Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Eva-Kristina Salameh.
GRAMMATIK – SATSLÄRA 2 Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Svenska som andraspråk 3
Vad är studiehandledning?
Psykiskt funktionsnedsättning
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Vetenskapligt skrivande
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Presentationens avskrift:

www.sprakenshus.se Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p Eva Kristina SalamehEva-Kristina Salameh Språkens Hus

Flerspråkig utveckling Den språkliga utvecklingen börjar inte senare går inte långsammare Lexikon Grammatik Fonologi (språkljud)

Flerspråkig utveckling II Kodväxling Språklig socialisation Basspråk Skolspråk

Flerspråkighet och språkstörning Viktigt att skilja mellan bristande exponering för svenska och språkstörning Ett flerspråkigt barn med språkstörning måste uppvisa en störning i samtliga språk Nödvändigt att göra en bedömning även av modersmålet Tidig diagnos viktig – flerspråkighet orsakar ALDRIG en språkstörning Eva-Kristina Salameh Eva Kristina SalamehEva-Kristina Salameh Språkens Hus

Varför inte ”double delay”? Metaperspektiv Flerspråkigheten förstärker exekutiva funktioner uppmärksamhet bl a på språkliga skillnader impulskontroll förbättrar processförmågan kontrollfunktioner håller tillbaka det ena språket när det andra talas flexibilitet samma begrepp kan ha olika fonologisk form Flerspråkighet som intervention 5

Fonologisk medvetenhet Innebär förståelse för hur det fonologiska systemet är uppbyggt. Prövas med: rim fonemidentifiering stavelsemanipulation non-ord språkligt minne

Processbarhetsteorin (Pienemann & Håkansson 1999) Nivå Exempel Nivå 5 Flickan gungar inte – här är flickan som inte gungar Nivå 4 Sen sprang hunden Hon sover inte Nivå 3 Dricker – har drickit Stor hund – stora hundar Sen han springer Nivå 2 Läser – läste Pojke – pojkor Nivå 1 Hej då! Va e de?

Svensk-arabiska barn med grav språkstörning tar betydligt längre tid än ca två år på svensk förskola för att visa exempel på höga grammatiska nivåer, och behöver betydligt längre tid även för högre grammatiska nivåer på arabiska använder betydligt fler förenklingsprocesser för uttalet på svenska och även på arabiska under betydligt längre tid MEN klarar att utveckla två språk men är sårbara för bristande exponering på båda språken Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p Eva Kristina SalamehEva-Kristina Salameh Språkens Hus

Faktorer av betydelse för en flerspråkig utveckling Sociala faktorer brist på jämnåriga kompetenta andraspråkstalare Språkliga faktorer komplex språklig miljö Pedagogiska faktorer verksamhet/undervisning bedrivs ofta utifrån normer för enspråkiga barn

Lagrat i speciella nätverk Lexikal organisation Lagrat i speciella nätverk ljudlika associationer, klang rim som hund  rund ljudlikhet som i katt  matta syntagmatiska associationer hund  skäller (sats) hund  farlig (fras) paradigmatiska associationer (över- och underordning) hund  katt hund  djur hund  tax hund  koppel, svans Eva-Kristina Salameh

Semantiska associationer Nettelbladt, Håkansson, Salameh 2007 Vilken passar den ihop med? Vad används den till? Var kan man hitta den? Kan du beskriva den? Vad liknar den? Kategori Funktion Kontext Beskrivning Likhet Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p Eva Kristina SalamehEva-Kristina Salameh Språkens Hus