Finns barnfattigdom? - Att utforska barns sociala och ekonomisk välfärd i Sverige Elisabet Näsman Sociologiska institutionen Uppsala universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Sociologiska studier om klass

MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Barnanpassad utredning
Att leva med multipel skleros
Patientenkät sommaren -13
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Aktör / Struktur.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Demokrati och diktatur
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
ERGONOMI Vad är det?.
Vill du lära dig kort division?
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Operation dagsverke 2013 Jag är här för att vår skola har valt att engagera sig i Operation dagsverke och jag kommer att pratat om det här: UNICEF Om UNICEF.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Demokrati och hur Sverige styrs
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Flickors psykiska ohälsa
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Etik Moral Filosofi.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Skoluniform – en punkares mardröm? Jon Franzén Umeå Universitet VT 2006.
BNP (BruttoNationalProdukt):
Rättigheter och rättsskipning
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Bra initiativ med kalas och en eloge till skåne för detta arrangemang och allt bra som sker i skåne.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Jämställdhet Vad är det?.
Jämställdhet Vad är det?.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Kriminalitet Anna-karin Gålnander.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Barnkonventionen.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Tonåren är en väldigt speciell 
Presentationens avskrift:

Finns barnfattigdom? - Att utforska barns sociala och ekonomisk välfärd i Sverige Elisabet Näsman Sociologiska institutionen Uppsala universitet

Olika röster: M: Det kan hända att det är väldigt knapert sista veckan men då kan jag låna lite av mina väninnor eller av mina föräldrar i värsta fall. B: Jag är liksom lite orolig över mamma… I: Varför då? B: Varje gång jag ska gå och köpa mjölk så ser jag att hon bara har en tjugolapp och fem enkronor… I: I plånboken? B: Jaa, så jag är lite orolig. Men annars ska vi nog klara oss. R: Det är barn som har det riktigt trassligt, då handlar det om mat och kläder, det är helt utslaget på alla områden.

Ekonomisk utsatthet i barndomen Projektet: Ekonomisk utsatthet i barndomen Elisabet Näsman, projektledare Stina Fernqvist, doktorand Christina von Gerber, leg. psykolog Finansierat av Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap (FAS) Barn, Föräldrar, Skola, Socialtjänst, Länsrätt

Upplägg Vad är barnfattigdom? Följder och uppväxtmiljöer Välfärdstaten syn på fattigdom Barnperspektiv Barns perspektiv Ekonomiskt utsatta barn i skolan Samverkan skola – socialtjänst Socialtjänstperspektiv

Finns barnfattigdom i Sverige? Fattigdom på ekonomiska och andra resurser Absolut fattigdom – överlevnadsgräns Relativ fattigdom – varierande levnadsstandard och normer Barns - Föräldrars fattigdom Praktiska val av gränser

Risker för barn Fysisk utveckling Psykisk & fysisk ohälsa, skada, död Kognitiv utveckling Skolprestationer Tillit till sig själva Social utveckling Mobbning - exkludering Ekonomisk utsatthet i framtiden

Miljö Våld Trångboddhet Ekonomiskt resurssvaga områden Riskabla miljöer

Vad har vi råd med? Fattigsverige 20-30-talet: “Den stora depressionen” Barnfattigdom, armod, svält, 90-talets kris Nedskärning för barnfamiljer Barnfattigdom som kom för att stanna? Nutida krisen… Fattighjälpen minskar i kristider: Färre får och får mindre

Ingen kravlös rättighet Arbetslinjen Pröva alla andra försörjningsvägar En kompetent medborgare - hushålla Värdig, förtjänt – Ovärdig, oförtjänt En stödjande/disciplinerande diskurs: Lära, fostra, kontrollera föräldrar Misstro – Tilltro – hur balansera? Var finns barnen?

Hur ser vi på barn? - Barnperspektiv Att se barn - också Barn i fokus: Om barn Barns bästa, barns behov Med barn För att bedöma barn …

Barn som blivande vuxna Barns bästa Barns behov – vuxnas ansvar Omsorgsperspektivet Barn som sårbara Barn som blivande vuxna Barns bästa Barns behov – vuxnas ansvar Vuxna tolkningsföreträde

Barnperspektiv 2 Med barn Barns perspektiv För att lyssna på barn Barns perspektiv Expert på det bara barn kan veta – vad är viktigt - krav i skolan Part & Medborgare: “Det angår ju oss!”

Delaktighetsperspektivet Bli informerad Få yttra sig Bli tillfrågad inför beslut Få ta initiativ Själv få bestämma Bestämma med andra Barnkonventionen både och

Skenbar delaktighet Manipuleras att ”delta” Används som dekoration Används som symbol Osynlig, egenskap, föräldrars ansvar – inte egna aktörer

Barnet i familjen Oro Empati Ansvar B: Om ett barn vet att föräldrarna har dåligt med pengar så tycker inte jag att dom ska fråga om pengar. Barnet som kostnad Förnöjsamhet Att ställa krav

Att finna sig S: Finns det nåt annat som du saknar eller inte kan göra för att det är dåligt med pengar? B: Mm, att man inte har nåt att gå på…jag gillar att spela gitarr och sjunga. [ja] Men det går inte. Kostar kanske 500 per månad…så det går inte. [mm] Det vill min syster också, och tillsammans med det så blir det ju mycket. Vill jag så vill hon, och vill hon så vill jag så det går oftast inte.

Tjat och utbrott B: Vi blir ofta sura…vi försöker ju att låta bli men det går inte så bra. S: Okej. Vad kan det handla om då? B: Om jag säger till mamma att ”jamen jag vill ha det”, och hon bara ”jag kan inte”, och jag ”men jag vill ha det! Du är så fattig, du bara…” såhär…utbrott. S: Mm. Kan du säga så då, ”du är så fattig”?[Mm.] Hur reagerar hon då? B: Hon blir alldeles tyst. Hon försöker nog att inte…såhär, säga nåt då. Ganska tyst.

Barnkulturens bilder av ekonomisk utsatthet I Förälder: sparsam, prioriterar och mår dåligt – väcker oro Barn: återhållsam, empatisk, jobbar ”Min mamma brukar ha dåligt samvete för att hon inte kan köpa de dyraste byxorna till mig och då brukar jag säga att vi kan ta dem en annan gång” Barnen lär sig Välgörenhet från de andra barnen

Barnkulturens bilder av ekonomisk utsatthet II ”Jag tror att det skulle vara jobbigt för barnet egentligen att se andra som har lite mer pengar och köper allt och sitter där och känner sig utanför.” ”Man behöver inte ha samma som andra...” ”Om man har annorlunda kläder blir man…” ”Man kanske inte säger rakt ut men…”

Utestängd? Rätt och fungerande utrustning Medlem i klubben Resa till stan Resa på utflykt, skolresan

En skola för alla? Barnkulturens normer och krav Utseendets symboliska betydelse Mode Åldersadekvata kläder Rätt storlek Materiell standard Märken - Egna - Ärvda Hemklippt, naglar, smink Variation i normkrav – stigma - vuxenansvar? Skolans krav på pengar /utrustning/material Dolda ekonomiska krav

Lika för alla Begränsad standard för alla: ”Det räcker med att det är ett barn i någon klass som inte kan vara med och då är det förskräckligt” ”Vi har ett gigantiskt skridskoförråd” Sänkta krav på utrustning Upplysning och tips till föräldrar

Olika för olika Särlösningar Alternativ som kostar olika, ett gratis Vid behov: ”Hur gör vi med Pelle nu då? - Hur ska vi få honom med?” ”Man gör det lite försiktigt. Gör inte så stor affär av det: ”Vi ska försöka hjälpa dig.”” Brist på medvetenhet? Fattig bland välbeställda

Ekonomisk utsatthet som märks Lukta illa och ha mens – hygienartiklar Glasögon: ”Det handlar ju om skolmiljön alltså att kunna hänga med på lektioner och ser man inte, då är det ju kört…” Ingen fritidsaktivitet – går och driver Trasiga, urväxta kläder Misär: ”De bodde i ett garage utan vatten” Skolbiståndets & välgörenhetens gräns

Samverkan skola – socialtjänst Att inte anmäla Sekretessen: Är dom redan kända? Var ligger ribban? Vad händer – inget händer Vad får/måste skolan kosta? Ekonomisk utsatthet i skolmiljön Hur kan barnfamiljer ha det? Vilken yrkesgrupp i skolan? Vilken del av socialtjänsten?

Rutinärenden - Socialt arbete Att administrera rutinärenden - normstyrt Socialt arbete med ekonomisk utsatthet ”Det hamnar hos barn & ungdom” Behov som signal om annat Försörjningsstöd som redskap Hembesökets perspektiv De (för) många ärendena Att hålla budget Finns förebyggande socialt arbete med ekonomisk utsatthet?

Ekonomiska problem som vuxenfråga Är barns bästa föräldrar som arbetar? Då föräldern inte lever upp till kraven drabbar barnens rätt till bistånd Långvarigt bistånd – barndomstiden Föräldrar som barns språkrör Ofrivilliga barnsamtal Närvarande barn som föräldrars argument Barn som tolkar och passar på Att tala tonåring till rätta

Ekonomiska problem som barnfråga Rätt till en (lik)värdig barndom? Barns behov – förälder får för mycket Barn dolda behov Barns perspektiv på vad som är viktigt