Luncha & lär! Indirekt tal ii.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Berättande texter Kännetecken för berättande texter –
Anne Frank Historia.
Tänk på vad du säger innan du uttalar orden!!!
Varför förlorade jag mitt favoritjobb?
Författare Josefin Berntsson År 2013
Sagan om Piffy.
Partikelverb hälsa på eller hälsa på?
Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
Om verb Olika former Introduktionsfilm Hanna Hägerland
Ronja och Bojj på äventyr av Moa Eliasson och Marcus Mäkele.
1:a person 2:a person 3:e person singular/plural
Karlsson på taket av Kristine och Simon.
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Svenska som andraspråk
Relativa pronomen & adverb
ÄVENTYR MED HÄSTARNA Utflykten Martin och Filippa var ute och red. De red i skogen och tillslut kom de fram till en jättebrant backe. De bestämde sig.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Ett Brott Är Ett Brott... Av Lovisa Wirdemo.
Heter det ”BLI” eller ”vara”?
Luncha & lär! passiv © Birgitta Ryding.
Luncha och lär! rumsadverbial.
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
Det va en gång en katt och hund del 1
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Intervju inför ViV-projektet.
Underordnade konjunktioner
Pronomen Tryck på F5 på tangentbordet för att börja.
Satsdelar.
Satsdelar Predikat Subjekt Direkt objekt Indirekt objekt Adverbial
DAGENS DIKT I dag är det torsdag och det är mulet - men inte så kallt.
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
presens, preteritum och futurum
Futurum Framtid alltså
Luncha och lär! Tempussystemet.
Luncha och lär! hjälpverb.
” kommer att, Tänker eller ska”?
DAGENS DIKT I dag är det måndag och det är mulet - men inte så kallt.
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Det svenska kulturarvet: spår 1
Huvudsatser och bisatser
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Jul, jul strålande jul. Ja visst är det strålande. eller
Klicka på F5 Klicka på vänster musknapp när du vill gå vidare
Tryck på F5 för att börja. ”Klicka” sedan för att fortsätta.
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Mening eller fråga TRYCK F5.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Den magiska dörren.
Undra när pappa kommer????. Jag blir så arg!!! För va då????? Äntligen kommer han!!!!
SPARKVIPA.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Det va en gång en katt och hund del 1
Den magiska dörren.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Kajsa och mormor i Danmark av Cajsa och Hannes. Det var en fin sommardag. Kajsa skulle gå ut och sälja kolor på torget.
Meningar med bisats När vi skriver texter är det bra att använda bisatser. Det är bra att använda bisatser i meningar av många olika anledningar. Dels.
Presens Verb i presens beskriver något som händer nu men vi: använder också verb i presens när vi pratar om något allmänt. Det regnar på hösten eller Många.
Skriva meningar i huvudsats Alla meningar måste innehålla minst ett verb. Verbet kommer alltid på andra plats i en huvudsats. En mening kan ha flera verb!
Satsadverbial Du måste alltid tänka på satsadverbialen när du läser, lyssnar, skriver och talar! Satsadverbial är viktiga eftersom de ändrar meningens.
Verb (Något man gör) Verb beskriver något som man gör. Verbet kan böjas i olika tempus. Tempus = tid. Verb kan beskrivas på olika sätt. Imperativ Infinitiv Presens.
Vecka 40 Tisdag den 3:e oktober 2017 Dagens namnsdag Evald Osvald.
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Presentationens avskrift:

Luncha & lär! Indirekt tal ii

Varför indirekt tal? Vi använder indirekt tal är vi vill återberätta vad någon annan har sagt eller skrivit. Det är skillnad mellan direkt tal – och indirekt tal

Skillnaden mellan direkt & indirekt tal Direkt tal (Eva pratar själv) ”Jag är glad” säger Eva. ”Kommer du?” frågar Eva. ”När går tåget?” undrade Eva. ”Varför kommer du inte?” undrade Eva. Indirekt tal (Någon annan säger vad Eva har sagt) Eva säger att hon är glad. Eva frågar om jag kommer. Eva undrade när tåget gick. Eva undrade varför jag inte kom.

Perfekt Presens Futurum Tempus NUTID NUTID - tempus ändras inte (Hon säger…) Perfekt Presens Futurum har köpt köper ska köpa ”Jag har köpt en ny jacka” säger hon. Hon säger att hon har köpt en ny jacka. ”Jag ska köpa en ny jacka” säger hon. Hon säger att hon ska köpa en ny jacka.

Pluskvamperfekt Preteritum Futurum Preteritum Tempus DÅTID DÅTID – tempus ändras! Hon sa… Pluskvamperfekt Preteritum Futurum Preteritum hade köpt köpte skulle köpa ”Jag har köpt en ny jacka” sa hon. Hon sa att hon hade köpt en ny jacka. ”Jag ska köpa en ny jacka” sa hon. Hon sa att hon skulle köpa en ny jacka.

Nutid - Dåtid Perfekt Presens Futurum har köpt köper ska köpa/köper Pluskvamperfekt Preteritum Futurum Preteritum hade köpt köpte skulle köpa

Ändring av ordföljd + tempus Direkt ”Vad vill du?” undrade hon. ”Vad läser han?” frågade hon. ”Vart ska du resa?” undrade hon. ”När går tåget?” undrade han. Indirekt (S+V) Hon undrade vad du ville. Hon frågade vad han läste. Hon undrade vart du skulle resa. Han undrade när tåget skulle gå.

”Om” (i ja/nej-fråga) + tempus Direkt ”Reser han imorgon?” undrade hon. ”Har hon arbetat här länge?” frågade han. ”Har tåget redan gått?” undrade han. ”Vill du åka till Paris?” frågade hon. Indirekt Hon undrade om han skulle resa dagen efter. Han frågade om hon hade arbetat där länge. Han undrade om tåget redan hade gått. Hon frågade om jag ville åka till Paris.

Satsadverbialet före verbet (dåtid) Direkt ”Ni får inte röka här.” sa han ”Jag kan inte köra bil.” sa hon. ”Varför är han inte här?” frågade hon ”Jag förstår kanske.” Indirekt Han sa att vi inte fick röka här. Hon sa att hon inte kunde köra bil. Hon undrade varför han inte var här. Han sa att han kanske förstod.

Vi övar! Direkt …sa hon ”Jag har haft kul på mitt jobb” ”Vi ska gå på bio ikväll” ”Min mamma är ung” ”Erik har inte rökt länge” ”Kommer du inte på festen?” ”Går inte tåget klockan 15?” ”Hur mycket väger du?” ”Kan ni indirekt tal nu?” Indirekt Hon sa att/frågade om… …

Nästa vecka blir det något annat TACK FÖR IDAG! Nästa vecka blir det något annat