Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Varumärkespositionering – hur får man, och håller ihop, ett varumärke
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Staten och det civila samhällets organisationer
Biblioteken i Norrbotten.
J A K O B S T A D S R E G I O N E N En trygg boendemiljö Goda utbildnings- möjligheter Ett mångsidigt näringsliv REGIONCENTRUMPROGRAMMET FÖR JAKOBSTADSREGION.
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
Internationell media Lotte Billing, International Media Officer, Lunds Universitet.
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Folkbibliotek som kulturhus
Vision Göteborgsregionen skall uppfattas som en av Europas mest innovativa och expansiva regioner när det gäller industriell utveckling och utvärderad.
- En presentation av resan dit... Varumärkes- och turismstrategi Öland Per Ekman, Tendensor Borgholm, 24 januari 2012.
Att arbeta praktiskt.
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
FUTURUM.KOM. 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost Regionbiblioteket i Kalmar län.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
IBITS Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Lars Wallrup, Attraktiv region Eivor Bryngelson Lars Wallrup,
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Kommunikationsplanens delar
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Grafisk profil.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Alumnundersökning Presentation Nätverksträffen för karriärvägledare och Alumnkoordinatorer 26 oktober 2013 Magnus Lindqvist Alumnkoordinator MALMÖ HÖGSKOLA.
Ingela Wiese Studie- och karriärvägledare, Studie- och karriärcenter Malmö högskola Var är alla studenter?? ? Våra planer för framtiden Bakgrund till vårt.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Kommunikationskoncept för den Internationella studentrekryteringen DEL [Detta är en ppt- med inspelad berättarröst. Du kan när du vill använda.
Studieavgifter för utländska studenter
OECD Territorial Review of Sweden
Profilering: Identifiering av föreningens verksamhet och profil 1. Verksamhetsbeskrivning - Syfte - Målsättning, målgrupp - Tjänster, metoder, modeller.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Kommunikation OL108A.
Att arbeta för ett starkare lärosäte Agneta Bladh Rektor Högskolan i Kalmar.
nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015
CV & ANSÖKNINGSBREV Per Arvidsson Lina Landström KARRIÄRCENTRUM
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Projektet Bli företagare – Ett exempel på samverkan med det lokala näringslivet för att bidra till generationsskiften i småföretag HSS Karlstad
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
VÄLKOMMEN Forskningsportalen Livsmedels- och läkemedelsproduktion LTH Lunds universitet Anders Axelsson, Rektor LTH.
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
STUDENTREKRYTERINGSTEAMET KOMMUNIKATIONS- OCH MARKNADSAVDELNINGEN STUDENTREKRYTERING.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Bilden av Botkyrka Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
STATUS WP3 Fredrik Grund – Innovatum –. Biogas2020 -tillsammans skapar vi en gemensam Skandinavisk biogasplattform WP3.1.1 Erfarenhetsutbyte, nätverk,
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Vad är en grafisk profil?  Logotype  Symbol (Mjuklogga)  Profilfärger  Typsnitt  Mallar och regler för användandet av den grafiska profilen på brevpapper,
Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
Grafisk profil.
Kvalitet i stödverksamheten Lunds universitet
Grafisk profil.
Alumnrelationer vid LNU
Presentationens avskrift:

Branding Strategimöte den 3 maj , 2010

Vad är ett varumärke? Funktionell och emotionell del Består av innehållet hos en vara eller tjänst, de känslor som den förknippas med och hur den är förpackad Uppfylla löften mot målgrupper I syfte att göra universitetet ännu mer konkurrenskraftigt Lunds universitet skall verka, synas och uppfattas som ett sammanhållet universitet ”Ett varumärke består av innehållet hos en vara eller tjänst, de känslor som den förknippas med och hur den är förpackad. För Lunds universitet innebär ”varan” grundutbildning och forskning. Känslorna är den personliga uppfattning människor får när de möter universitetets ”varor” och de som tillhandahåller ”varorna”. Förpackningen är det sätt man visar upp ”varan” och dess avsändare och som synliggörs och hålls samman av logotyp och grafisk profil. ” (Ur LU:s kommunikationsplattform)

Recruitment Brand Hur potentiella studenter upplever Lunds universitets dragningskraft för studier. Hur potentiella studenter upplever Lunds universitets attraktionskraft när det gäller resultat (jobbmöjligheter, alumner nätverk, möjlighet att få tillträde till avancerad utbildning, etc.) Lunds universitetets allmänna attraktivitet i samhället (arbetsgivare, föräldrar, beslutsfattare, media etc.).

Identitet, profil, image ”Jag är” ”Jag vill vara” A Identitet Profil B C Identitet och profil på olika nivåer – vi är beroende av omvärldens bild! A: Personal och ledning uppfattar organisationen på samma sätt men det delas inte av omvärlden B: Omvärlden uppfattar organisationen som den är men det sammanfaller inte med hur ledningen vill att organisationen ska uppfattas C: Omvärlden uppfattar organisationen som ledningen önskar, vilket inte reflekterar verkligheten Jfr internationalisering som drivkraft för att stärka helheten Image ”Jag uppfattas”

Två större projekt de senaste tio åren Bilden av Lunds universitet (år 2000 och omkring) Lite dokumentation av hela projektet Få synliga konkreta förslag? Gallupundersökning av LU:s image Excellenceprojektet (år 2005 och omkring) Kommunikationsplattform – svag förankring? Imageundersökning (GfK) – bra underlag men inget stöd att arbeta vidare med frågan? Fungerade som nollmätning när kommunikationsplattformen började gälla

Drivkrafter för varumärkesfrågor inom LU Här brinner det akut! Nationell studentrekrytering Internationell studentrekrytering Profilfråga: Ökad synlighet Konkurrens & synlighet Ranking Webbutveckling Sociala medier och rörlig bild Forskningskommunikation Fundraising Ledarskapsutveckling och identitet Regionala samarbeten Infrastruktursatsningar Önskemål om gemensamma satsningar: Två exempel inom LU LU:s strategiska forskningsområden: viss del sätts av centralt, bl a för satsning på gemensam profilering och marknadsföring Starka forskningsmiljöer söker gemensam kommunikationsresurs, t ex Bagadilico, CCL Mål för ökad synlighet? Var? Hos vilka målgrupper? På vilka arenor? Till vilken utsträckning? Behov av gemensam bas och kvalitetssäkring mellan projekt Mål, budskap, bildkoncept, annonskoncept, etc

Branding platform för ”avgiftsstudenter” Akuta behov av: Budskap Kommunicera och förpacka vårt utbud och styrkor Unique selling point (vilka styrkor vi har jämfört med konkurrenter – vad är unikt med LU?) Bildkoncept etc Dessa behöver hänga ihop med andra behov inom LU – kopplas till nationell studentrekrytering etc

Varumärkessatsningar på andra universitet Köpenhamns universitet: Stor statlig satsning på branding och profilering (regeringen gick bl a in med 25 MDKK för profilprogram) Stockholms universitet: 3 msek 2007 för internationell marknadsföring användes till att bygga gemensam bas = visuell identitet - manual, profilprodukter, grund för varumärke, projektledning, konceptarbete, gestaltningsformer etc Ökad kännedom i Ungdomsbarometern

Andra satsningar: Göteborgs universitet Arbetet drevs internt: Analys av befintlig visuell identitet Benchmarking andra universitet visuell identitet Workshops Bearbetning och framtagning av tre ansikten Beräknad designbyråkostnad: ca 100.000

Andra satsningar: Umeå universitet - varumärkesstrategi Har startat två delprojekt: Sammanlagt 17,5 msek för projekten Internationell information och marknadsföring och Nationell profilering och marknadsföring av Umeå universitet. - Såg ett behov av en gemensam plattform då universitetet är decentraliserat och gav ett splittrat intryck av varumärket “Umeå universitet.”

Umeå, forts: Nationell profilering och marknadsföring av Umeå universitet Total satsning: 5 msek Satsar bl.a. på att att ta fram ett konsekvent bildspråk och därmed skapa igenkänning. Vill skapa positiva attityder till varumärket ”Umeå universitet”, både bland potentiella studenter, nuvarande studenter, näringsliv och anställda. Ska ge en gemensam bas till alla fakulteter och områden

Umeå, forts: Internationell information och marknadsföring Har i samarbete med Umeås kommun startat projektet med en budget på 12,5 msek, där Umeås kommun bidrar med 5 msek. Inledde projektet med benchmarking, dvs. de besökte utländska universitet som är framgångsrika inom varumärkesstrategi och internationell marknadsföring.