HÖGLANDETS TERMINAL AB Anders Wittskog
BAKGRUND Transportaktiebolaget Nässjö Åkeri ( Transab ) Bolaget ägs 50/50 av Nässjö kommun och Transportaktiebolaget Nässjö Åkeri ( Transab ) Affärsidén är att skapa intermodala transportlösningar och med ett mervärde för företagen i regionen. Kvalitet i tjänsterna Rationell hantering Flexibilitet Depå med kapacitet Korta avrop från terminalen Kapacitet i forslingen genom Transab Personal som kan både köra truck och lastbil Andra tilläggstjänster
FAKTA I utkanten av en järnvägsstad med tillgång till lok-, vagnverkstäder, reservlok, lokförare samt annan järnvägskompetens. - Terminalen ligger med direktacces till stambanan, järnvägens E4. - Utmed riksväg 40. - Terminalen är ca 700 meter lång och 80 meter bred 4 st last- och lossningsspår på vardera 650 meter Drift och bemanning sköts av ett dotterbolag till Transab Bolaget äger tre Reachstaker med kombiok samt en terminaldragare (Tugmaster) Terminaldatasystem med truckdatorer Kamerabevakat skalskydd
DETTA HAR HÄNT 2004 Första tåget ankommer terminalen med Green Cargos Höglandspendel från Göteborgs hamn. 2005-2008 Ytterligare tåg från Göteborgs hamn med både Green Cargo och SCT Rail. Railkombi kör ett Norrlandståg under ett år Van Dieren körde under ett år tåg via Helsingborg till Herne, Tyskland. 2006 -Terminalen byggs ut till 48 000 kvm stensatt yta och spåren förlängs att klara heltåg. Containerdepå med upp till 1400 lastade 40 Fots container.
UTVECKLING 2009 beslutade vi att ta nästa steg i vår utvecklingen av terminalen till att bli en nationell och internationell kombiterminal i norra Småland.
TRAFIKUTVECKLING HTAB blir norra Smålands terminal för ”just in time” transporter CargoNet utökat destinationerna till/från norra Småland och flyttat från Jönköping till HTAB Van Dieren utökar sin kapacitet på Tyskland Green Cargo börjar med trafik till Stockholm.
KOMBITRAFIK 2011 Trafik till / från HTAB Mån-, Ons- och fredag Herne ( Ruhrområdet ), Tyskland Dagligen Oslo via Göteborg Oslo via Hallsberg Malmö Helsingborg Stockholm Sundsvall Umeå, Luleå Merparten lastbärare är idag trailers mot tidigare containers
GODA EXEMPEL Ewals Cargo tar Scanias hytter från Oskarshamn ned till Zwolle i Holland med hjälp av Van Dierens tågskyttel.
UTBYGGNAD Vi projekterar för utbyggnad av spåranläggningen i två etapper. Etapp 1 Heltåg kan ankomma och avgå direkt från terminalen söderut. Kontaktledning byggs ut så att tågloket kan användas för inväxling av tågsätten. Etapp 2 Terminalen ansluts till stambanan i den norra änden. Överlämningsbangård byggs. Förbigångsspår för stambanan skapas genom utbyggnaden.
FRAMGÅNGSFAKTORER Terminalens strategiska läge vid stambanan. Bearbetat marknaden. Terminalens strategiska läge vid stambanan. Stambanan öppen dygnet runt. Har en helt annan kapacitet än enkelspårs linjerna. Geografiskt läge i Norden och i en stark logistikregion. En anläggning med långsiktigt kostnadseffektiv produktion. Kapacitet och flexibilitet i forsling till slutkunderna. När stormarna Gudrun och Pär härjade forslade vi på bil volymerna till IKEA mfl En järnvägsstad med lok-, vagnverkstad, reservlok, lokförare m m.
FRAMTID Med vår ”Bussficka” kommer vi att bli unika och bla göra snabba omlastningar i genomgående kombiskyttlar. Projekt CargoTo Skapa en ny trafikled Oskarshamn – Ventspils med Scandlines och vidare till Moskva och central Asien. Utbyggnad av järnvägs infrastrukturen med bla signalsystem, dubbelspår Mjölby-Hallsberg m m. Fehmarn Bält:s utbyggnad kommer att öka kombitrafiken.
TRAFIKVERKET TÄNK LEAN Förenkla järnvägsprocessen. Många mindre åtgärder gör stora kvalitets förbättringar på hela järnvägssystemet. Bygg triangelspår vid strategiska järnvägsknutpunkter Smidigare tillgänglighet till kombiterminaler. Bygg ut signal och kontaktledning för enmans växling med tåglok för att minimera växlingar. Bygg långa godstågspår på de större stationerna.
FRÅGOR