HÖGLANDETS TERMINAL AB

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om KBN från Gothia Forum
Advertisements

Malmös befolkning invånare (31 dec 2011)
Det moderna svenska inrikesnätverket
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Rapport Öresundstågtrafiken Punktlighetstatistik Kapacitet – tåg på verkstad.
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN
Land transport Danmark Sweden
Tv pucken framtid Bosön 6 Oktober. Resultat historik resp
Åtgärdsprogram Inför vintersäsongen 2010–2011
Det moderna svenska inrikesnätverket
Menigo ”Vår kunskap — din framgång”
Namn/talare Datum.
Projekt Eskilstuna kombiterminal ESKILSTUNA Logistik park.
Vasaregionens logistikhelhet
- Utveckling och ekonomi
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN. Är ett nystartat terminalbolag som ägs till hälften av Malmfalten AB och hälften av LTH AB.
Strategiska stråk och centrala noder för långväga gods
Goda kommunikationer med omvärlden
Fossilbränslefri region
Transporter av farligt gods Uppdrag 5 – Åtgärd 5:1 Riskbild Östergötland II.
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
Västsvenska paketet.
Vindkraft ONE Nordic koncernen
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Copyright © 2008 Sevenco Lars Arvidsson, Sevenco Konsultföretaget Sevenco etablerades 1963 och består idag av 20-talet konsulter i Stockholm och Göteborg.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Ökad konkurrenskraft med rätt trafiklösningar Handelskamrarnas trafikprogram.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Dialog om utbytestakten av spår på sträckan Boden - Bastuträsk.
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Stora Kombidagen Stockholm 31 mars 2011 Björn Widell Kockums Industrier.
Inledning till 2011 års Ediel- och avräkningskonferens
Hamnstrategiutredningen
Näringsdepartementet Gröna Korridorer – hållbara logistiklösningar över landgränser Jerker Sjögren och Kenneth Wåhlberg Hållbara transporter 2010, 18 november.
ESS-S presentation för Region Skåne Utgångspunkter Ett unikt tillfälle En stor potential Hård konkurrens.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Logistik Vad är det?.
Från Shanghai till Nässjö via Göteborgs Hamn
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Cnossos-eu Mikael ögren.
CHALMERS Computer Engineering MonNet A project for network and traffic monitoring Tomas Olovsson Inst. för Datorteknik Chalmers Tekniska Högskola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Reduceringsplan Öst T Infrastruktur Reducering grön Normal trafik Reducering gul Mindre störning Reducering orange Större störning Reducering.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Malmös befolkning Foto: Leif Johansson Xray invånare (31 dec 2014) Sveriges tredje största stad Ung befolkning, 49% är under 35 år högskolestudenter,
Utbildningar inom infrastruktur Viktor Finn Chef Trafikverksskolan.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Samrådsmöte T / Solna Strand.
– It’s Logic Infrastrukturutredning CMP Presentation av utredningsresultat
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Samordningsmöte T / Solna Strand
Samrådsmöte T / Solna Strand
Samrådsmöte T / Solna Strand
Samordningsmöte T / Solna Strand
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Samrådsmöte Tågplan / Solna Strand
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Samordningsmöte Tågplan / Solna Strand
IUC NORR ökar konkurrens- kraften i industrin genom att förflytta företag och individer IUC Norr ökar konkurrenskraften i industrin genom.
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Möjligheter med DB Schenker
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
NIKLAS NORDSTRÖM (S) Kommunstyrelsens ordförande i Luleå.
Intermodalt Hub-system
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Presentationens avskrift:

HÖGLANDETS TERMINAL AB Anders Wittskog

BAKGRUND Transportaktiebolaget Nässjö Åkeri ( Transab ) Bolaget ägs 50/50 av Nässjö kommun och Transportaktiebolaget Nässjö Åkeri ( Transab ) Affärsidén är att skapa intermodala transportlösningar och med ett mervärde för företagen i regionen. Kvalitet i tjänsterna Rationell hantering Flexibilitet Depå med kapacitet Korta avrop från terminalen Kapacitet i forslingen genom Transab Personal som kan både köra truck och lastbil Andra tilläggstjänster

FAKTA I utkanten av en järnvägsstad med tillgång till lok-, vagnverkstäder, reservlok, lokförare samt annan järnvägskompetens. - Terminalen ligger med direktacces till stambanan, järnvägens E4. - Utmed riksväg 40. - Terminalen är ca 700 meter lång och 80 meter bred 4 st last- och lossningsspår på vardera 650 meter Drift och bemanning sköts av ett dotterbolag till Transab Bolaget äger tre Reachstaker med kombiok samt en terminaldragare (Tugmaster) Terminaldatasystem med truckdatorer Kamerabevakat skalskydd

DETTA HAR HÄNT 2004 Första tåget ankommer terminalen med Green Cargos Höglandspendel från Göteborgs hamn. 2005-2008 Ytterligare tåg från Göteborgs hamn med både Green Cargo och SCT Rail. Railkombi kör ett Norrlandståg under ett år Van Dieren körde under ett år tåg via Helsingborg till Herne, Tyskland. 2006 -Terminalen byggs ut till 48 000 kvm stensatt yta och spåren förlängs att klara heltåg. Containerdepå med upp till 1400 lastade 40 Fots container.

UTVECKLING 2009 beslutade vi att ta nästa steg i vår utvecklingen av terminalen till att bli en nationell och internationell kombiterminal i norra Småland.

TRAFIKUTVECKLING HTAB blir norra Smålands terminal för ”just in time” transporter CargoNet utökat destinationerna till/från norra Småland och flyttat från Jönköping till HTAB Van Dieren utökar sin kapacitet på Tyskland Green Cargo börjar med trafik till Stockholm.

KOMBITRAFIK 2011 Trafik till / från HTAB Mån-, Ons- och fredag Herne ( Ruhrområdet ), Tyskland Dagligen Oslo via Göteborg Oslo via Hallsberg Malmö Helsingborg Stockholm Sundsvall Umeå, Luleå Merparten lastbärare är idag trailers mot tidigare containers

GODA EXEMPEL Ewals Cargo tar Scanias hytter från Oskarshamn ned till Zwolle i Holland med hjälp av Van Dierens tågskyttel.

UTBYGGNAD Vi projekterar för utbyggnad av spåranläggningen i två etapper. Etapp 1 Heltåg kan ankomma och avgå direkt från terminalen söderut. Kontaktledning byggs ut så att tågloket kan användas för inväxling av tågsätten. Etapp 2 Terminalen ansluts till stambanan i den norra änden. Överlämningsbangård byggs. Förbigångsspår för stambanan skapas genom utbyggnaden.

FRAMGÅNGSFAKTORER Terminalens strategiska läge vid stambanan. Bearbetat marknaden. Terminalens strategiska läge vid stambanan. Stambanan öppen dygnet runt. Har en helt annan kapacitet än enkelspårs linjerna. Geografiskt läge i Norden och i en stark logistikregion. En anläggning med långsiktigt kostnadseffektiv produktion. Kapacitet och flexibilitet i forsling till slutkunderna. När stormarna Gudrun och Pär härjade forslade vi på bil volymerna till IKEA mfl En järnvägsstad med lok-, vagnverkstad, reservlok, lokförare m m.

FRAMTID Med vår ”Bussficka” kommer vi att bli unika och bla göra snabba omlastningar i genomgående kombiskyttlar. Projekt CargoTo Skapa en ny trafikled Oskarshamn – Ventspils med Scandlines och vidare till Moskva och central Asien. Utbyggnad av järnvägs infrastrukturen med bla signalsystem, dubbelspår Mjölby-Hallsberg m m. Fehmarn Bält:s utbyggnad kommer att öka kombitrafiken.

TRAFIKVERKET TÄNK LEAN Förenkla järnvägsprocessen. Många mindre åtgärder gör stora kvalitets förbättringar på hela järnvägssystemet. Bygg triangelspår vid strategiska järnvägsknutpunkter Smidigare tillgänglighet till kombiterminaler. Bygg ut signal och kontaktledning för enmans växling med tåglok för att minimera växlingar. Bygg långa godstågspår på de större stationerna.

FRÅGOR