Schemaläggnings- och bokningssystem för Linnéuniversitetet HT12

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Tomas Sandström, Adtollo
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
IPad grundkurs.
Ett utvecklingsprojekt i Landstinget i Jönköpings län
Ladok
Om studentwebben Mitt Lnu – Bakgrund
Energi BIM SBUF-projekt för effektivisering av indata från A-modell till energiberäkningssystem Presentation för buildingSmart Energi BIM
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Med efterföljande After Work. Repetition från januari samt nyheter och fördjupning Intresseinriktningarna och kunskaperna är olika.  Repetition av grundhanteringen.
Zenit Drift & Underhåll. Arbetsflöde Kalender Importera fordon Välj i menyn, leta upp filenVänta på att importen blir klar.
TJÄNSTEN PULSEN COMBINE Nacka, Upplands Väsby, Täby
Teknik som ger trygghet, rättvisa och ekonomi
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Eva Pärt Enander och Malin Wester
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Laterna Compact Booking Saknar du ett bra bokningssystem? Pröva det här! Lättanvänt Flexibelt Pålitligt.
Workshop för GIS samordnare
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Strategi för användning av den sociala webben i Ingå bibliotek Barbro Nystedt Raija Selén
Privata och publika moln Kund X Anders Brännfors
R E D A regionalt digitalt arkiv - ett samverkansprojekt.
1. Vad? Med kvalitetsdeklarationer sätter vi tydliga nivåer på våra tjänster och vår service 2.
Gemensam gymnasie- och vuxenutbildning i Hälsingland.
LabOra Medarbetaren Kyrkans första medarbetarsystem!
Spam/virus-kontroll 1 Spam/virus-kontroll vid Lunds universitet.
Kompetenshöjning Öka verksamhetsnyttan av gjorda IT-investeringar Kompetenshöjning.
Taxi 2000 för taxiåkerier Taxi 2000 för taxiåkerier är ett administrativt system på Internet, som sparar mycket tid för det enskilda åkeriet och underlättar.
INKA-projektet - IN tegration av verksamhetsprocesser och K unskapsh A ntering i nätverksorganisationer En gemensamt projekt mellan IbisSoft, DSV vid SU/KTH.
Hjärntorgets beroenden av andra system
Uppföljning 2.0 Sverker Djerf, Logica.
Version 1.5 SV VÄLKOMNA! UTBILDNING FÖR UTBILDARE SVPL-IT.
Bra Studiegång Framtagen av Madeleine Andrén, Studerandeavdelningen
Samarbetsytor i Aurora
Välkomna till Projektledningskurs. Önskar Carina Höyheim carina
Kurslistan på Mitt Lnu Kommunikationsavdelningen
Ladok/Kursinfomöte 19 mars Agenda Katarina Holm – sektionschef för Ladok, Kursinfo och Examen Gamla kurser kvar efter AF-skalan Överlappning Nya.
Dokumentation Workshop Stockholm | Målsättning Gå igenom en students väg från programmets start till examen via Byte av program Byte av programtillfälle.
En förhandstitt på nya sfam.se Eva Norell
Hur går det till att rapportera in betyg idag? Varje lärare fyller i ett Excel- dokument där varje delmoment i kursen fylls i. När betyget är satt skickas.
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
GUI. Dålig visning av kurser vid sök på student När man söker.
Lokalbokning i Office 365 Falkenbergs kommun
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
DiVA: Rapport från systemägarmöte (med mera)
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
Gratis testkonto med egen inloggning
Rapport om ALMA-projektet
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Power Point - grundkurs
Behörighetsadministration – systemaktiviteter, behörighetsprofiler mm
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
Direktupphandling av varor och tjänster
IT Databas Göran Wiréen
Direktupphandling av varor och tjänster
Välkommen till utbildningsdag i EpiServer
Sammanställning av anteckningar i Ladok
Projektets namn | Företagets namn | Presentatör
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Schemaplaneraren För lärare och kursansvariga.
Att boka bil i Zenit kalender. (enklare variant av kalender)
Programtillfällesstruktur! Anta studenter till kurser inom program
Direktupphandling av varor och tjänster
Rapportera resultat med titel
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Tillfällesbyte Innehåll Återuppta studier, tillfällesbyte
Presentationens avskrift:

Schemaläggnings- och bokningssystem för Linnéuniversitetet HT12 Ola Flygt

Bakgrund Idag använder Lnu TE Global + TE Lokal + kringsystem för schemaläggning och lokalbokning Det systemet är under avveckling från leverantörens sida varför vi måste byta Det har dessutom kommit en del synpunkter från organisationen på hur TE fungerar idag

TimeEdit Systemöversikt

TimeEdit Samverkan med andra system

TE på Lnu idag Global ca 125 användare (inte alla aktiva) Lokal ca 5 aktiva användare WebReservations används av både studenter och personal på många institutioner Bokning sker i Global av egna lokaler och i Lokal av gemensamma lokaler Kringsystemen visas av ytterligare andra personer

Problem 1 Lärare vill ha direkt kontroll över sitt schema men Global är för komplicerad för att fungera bra. Lägga upp schemat Skapa schemakommentarer Ta bort poster som inte behövs längre

Problem 2 Beställningsprocessen Vilka lokaler måste beställas? Se till att inte missa nekade bokningar

Problem 3 Ett för stelbent system för WR Man skulle vilja ha mer flexibilitet i vilka bokningsperioder som finns, hur man lägger regler på olika typer av objekt mm

Problem 4 En rad småsaker som vi har rapporterat, men där svaret har varit att det inte går att lösa i dagens version. Tyvärr har ganska få lösts efterhand. Ex: Dölja vissa objekt i scheman Status på schemaposter är inte tillräckliga, det går t.ex. inte begära preliminära poster Koppling till externa kalendrar Enkel visning på webben av data i TE, t.ex. alla kurstillfällen med dess metadata Bredd på objektkolumnen i Global

Interna problem Vissa inst. Vill bara boka lokaler, men då blir det inga fullständiga scheman Anmälningskoder Kurs-/programstart måste märkas upp Debiteringar kräver att bokningar förts över till TE Lokal Man glömmer begära eller kontrollera nekade bokningar

Projektet framöver Styrgrupp, projektgrupp och referensgrupp är Under hösten ska vi välja system och diskutera hur det ska användas VT12 sker installation, konfiguration och utbildning Mot slutet av VT12 ska scheman för HT12 kunna börja läggas in HT12 är ett nytt system i full drift.

Frågor Idag har vi en blandning mellan institutionsägda lokaler och centrala lokaler. För- och nackdelar? Fungerar ombokningar tillräckligt smidigt? Idag kan lärare och/eller studenter själva boka vissa rum. Fungerar detta? Ställer det till med problem eller borde tjänsten utökas? Hur lång tid framöver ska i så fall lärare resp. student kunna boka? Hur många timmar ska en lärare resp. student kunna boka in? Bör schemaläggare kunna boka in även andra institutioners resurser, såsom lokaler, personal etc.?

Frågor forts. Vem ska sköta schemaläggningen? Institutionsbundna schemaläggare/programansvariga/lärare/centralbokning? Ska lärare kunna mata in sina egna scheman och lokaler påföras i efterhand? Redigera kommentarer i efterhand? Vilka tidsintervall/bokningspass bör gälla? Idag 8.00-10.00, 10.15-12.00, 9.15-12.00 etc Tidsintervall (idag 15-minuters)?

Frågor forts. Hur ska man hantera konferensrum och ev. behov av tekniker? (centrala lokaler och institutionsägda) Hur ska bibliotekets grupprum hanteras? Kan de även ingå i undervisning? Sändningsstudios, hur ska dessa bokas och utav vem? Hur ska vi hantera debitering? Faktureringsunderlag, statistik och rapporter? Grupper, regler för namnsättning?

Frågor forts. Koppling till Mitt Lnu? Kopplingar till andra program? Schemalägga individer? Boka utrustning: Personal/Student Information om lokalen (karta, bild, data)?