Att marknadsföra DAISY på barnbibliotek och i skola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Talande böcker – läsande barn
Att arbeta med talböcker för barn och unga
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Om att läsa på annat sätt Jenny Nilsson, TPB Äppelhyllor – en dag om specialmedier Göteborg
Innehåll • Bakgrund • Tidplan • Funktionalitet • Visning.
Utveckling av MTM:s service till högskolestudenter Pia Hasselrot 25 april 2013.
Arbetsterapi i skolan.
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
Talböckernas väg till eleverna
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – Egen nedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Hilda Androls Egen nedladdning – nuläge och framtid.
Centrum för lättläst
§17 Upphovsrättslagen och gymnasiebiblioteken
Ljudbok eller talbok? • Ljudböcker – kommersiell produkt för alla som vill läsa.
Varför är det bra med talböcker?
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Lässtöd Anita Kelvgård, specialpedagog
Därför är det bra med talböcker
1 EPUB 3 – MÖJLIGHETER MED ETT NYTT FORMAT Publicering och inkludering. Att publicera digitalt tillgängligt för alla Svenska Daisy-konsortiet och TPB 15.
Tillgängliga läromedel Läromedelsavdelningen
Talböcker idag och imorgon
Från vaggan till graven med talböcker
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
The Swedish Library of Talking Books and Braille Egen nedladdning - Talböcker direkt till eleverna.

Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Vad har MTM som passar Äppelhyllan?
Svenska DAISY-konsortiet Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB) Susanne Axner & Cecilia Mattsson Framtidens taltidning.
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Jesper Klein katalog.tpb.se
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – direktnedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
C-pen Z-pen Skanner Amis och Daisy
Med brukarna i centrum eller vilken roll kan Daisy/Epub spela när det gäller universell utformning? - om Begripsam UD2014 The web and cognitive disabilities.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Nytt från MTM Pia Hasselrot 25 april Samordnare eller bibliotek först? Ni väljer!
TPB:s digitala bibliotek: Talböcker via bredband
Egen nedladdning i praktiken
Skolutveckling via digitala medier
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
Lässtrategier Att läsa på olika sätt.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Läsaren 12 februari 2010 Digitaliserad kultur för alla - om användarvänliga lösningar Malin Wahlquist.
Åsa Forsberg1 ALI Arkiv för lokala inläsningar.
Informationsträff för dyslektiker BIT
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot.
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
Mobila Skolteamet Sjöbo
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Arbetsterapi i skolan.
Wittingmetoden - en läs- och skrivinlärningsmetod
Alternativa verktyg. Hur kan vi hjälpa eleven? Auditiva böcker – Auditiva Läromedel Auditiv förstärkning vid skrivning Digitalisering/skanning av läroböcker.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Hur du kan lära bättre!.
4 processer att behärska:
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Föräldramöte Tomtebogård
Måndag den 22 januari 2018.
Presentationens avskrift:

Att marknadsföra DAISY på barnbibliotek och i skola Växjö 2010-03-10 Jenny Nilsson TPB

Vad är en talbok? Ljudbok - kan alla köpa – avtalat med upphovsrättsinnehavaren. Talbok – görs enligt ett undantag i upphovsrätten för personer med funktionsnedsättningar som gör att man har svårt att läsa tryckt text.

Talböcker för alla barn med läshinder Läs- och skrivsvårigheter/Dyslexi Synskada Rörelsehinder Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar Kognitiva funktionsnedsättningar Tillfälligt läshinder

Högläsning/talböcker förmedlar skriftspråk Överartikulation Utökat ordförråd Meningsbyggnad Berättelsens grammatik Läsandets lust och glädje!

DAISY TPB gör alla talböcker i DAISY- format. DAISY = Digitalt Anpassat InformationsSYstem En öppen, internationellt etablerad standard. DAISY är en digital teknik som strukturerar ljud, text och bild på ett sätt som gör det enklare att söka i och läsa texten. Det är Mp3-filer i talböckerna.

Hur kan man lyssna? Talboksspelare Mp3-CD-spelare Mp3-spelare Läsprogram Amis, TPBReader EasyReader, Lexiläser

Vad finns det för böcker? 10 703 DAISY-talböcker för barn (9/3) 25% av utgiven litteratur Inte bara TPB producerar talböcker: Bibliotekstjänst, Btj – fr a ungdomsböcker Inläsningstjänst AB, Ilab – fr a läromedel Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM – ansvar för läromedel MEN huvuddelen av alla talböcker för barn hamnar i TPB:s katalog!

Olika typer av talböcker Talbok för lästräning – även på engelska Specialinläsning Facklitteratur för seende www.tpb.se

Talbokstillstånd Nedladdning av talböcker kräver talbokstillstånd Bibliotek söker talbokstillstånd hos regeringen Information och exempel på ansökan finns på www.tpb.se

Skolbibliotek och talbokstillstånd TPB:s policy: talbokstillståndet kan sökas för ett skolbibliotek om biblioteket inte kan utnyttja folkbibliotekets talbokstillstånd för en skolbibliotekscentral som blir ombudsbibliotek för de skolbibliotek den har knutna till sig. Skolbibliotekscentralen lånar i sin tur ut talböckerna till skolbiblioteken. Följande förutsättningar ska vara uppfyllda: att tillståndet gäller skolbiblioteket eller skolbibliotekscentralen, inte skolan i sig eller enskilda lärare att det finns en fungerande låneverksamhet på skolbiblioteket att skolbiblioteket har kunskap om vad som gäller upphovsrättsligt vid hanteringen av talböcker

Vad är DAISY text och ljud? en talbok som innehåller den tryckta bokens text och i de flesta fall även bilderna med läsprogram kan man samtidigt se den tryckta boken på skärmen text och inläsning är synkroniserade alla barnböcker är inlästa med mänsklig röst Bilderna beskrivs oftast så att de blir tillgängliga även för personer med synskada. Inläsningen är gjord av en inläsare eller med syntetiskt tal. Hur läser man? När man lyssnar på DAISY text och ljud med läsprogram kan man samtidigt se en elektronisk version av den tryckta boken på skärmen, både text och bild. Text och inläsning är synkroniserade, det vill säga samtidigt som ett textavsnitt läses upp så färgmarkeras motsvarande avsnitt på skärmen. DAISY text och ljud går även att lyssna på i fristående talboksspelare på vanligt sätt, men då har man förstås inte någon nytta av texten.

Ny upphovsrätt – nya möjligheter § 1 juli 2005 ny upphovsrättslag Tillåtet att tillgängliggöra text och bild Tekniken redan förberedd TPB kan göra DAISY text och ljud eftersom den nya upphovsrättslagen, som kom 1 juli 2005, tillåter att talböcker också innehåller text och bild.

Varför barnböcker? Många barn läser med läsprogram Lästräning Bildrika böcker Tryckt bok används jämsides Inte bara barnböcker C:a 200 klara i TPB katalogen

Testprojekt på Lidingö Speciallärare Anita Hildén Enkät till lärare Enkät till elev Testat Amis och EasyReader Rapport finns på TPB:s webbplats

Vilka var barnen? 17 flickor 32 pojkar 7-15 år Varierande läshinder (ej synskada) Ovana att använda talböcker utan text också Datorvana

Resultatet 100% av lärarna ville fortsätta använda DAISY text och ljud i sin undervisning 98% av eleverna ville fortsätta använda DAISY text och ljud Markeringen i texten hjälpte Bilden ökade läsförståelsen Rapport på TPB:s webbplats

Ny broschyr för lärare av Anita Hildén bygger på erfarenheterna från Lidingö och läsforskning

Läslust Öppna för den goda cirkeln Läsning = Avkodning x Förståelse (L = A x F) Det är de lästekniska aspekterna som är huvudproblemet för elever med grava läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Svårigheten i avkodningen kan minska eller elimineras helt med en uppläst bok. (Høien & Lundberg 1999)

Läsförståelse När barn läser själva måste de kunna återskapa ett sammanhängande språk. För vissa barn kan detta vara svårt. Dessa barn kan genom att använda talböcker få möjlighet att lyssna till skriftspråk (Frost 2002). Dessutom kommer den här typen av läsning att ge eleven ordförråd och idéer på samma sätt som om han eller hon läste på egen hand (Schaywitz 2003).

Avkodning Genom att läsa om samma text många gånger hjälper vi eleverna att skaffa sig språklig kontroll över texten (Frost 2002). Senare års forskning har visat att elevernas djupare textförståelse stärks, om man börjar med att läsa texten extensivt, som en översiktsläsning (DfES 2005). När eleven sedan fått en tillräcklig förförståelse för ett textinnehåll, kan de ändra läsmetod från översiktsläsning till normalläsning och även djupläsning.

Talbok för lästräning Dessa arbetssätt stöds av Frost (2002) som beskriver att barn har större förmåga att koncentrera sig på bearbetningen av detaljer när de kan arbeta utifrån en facitkunskap. Elever som arbetat på detta sätt med DAISY text och ljud kom ihåg texten och kunde sedan läsa den riktigt bra. Eleverna läste lika bra som om de tränat flera gånger på en text i en bok och de fick snabbare ett läsflyt (Hildén 2008).

Talbok för att minnas fakta DAISY text och ljud som är multisensorisk passar särskilt bra. Detta lässätt ger tillräckligt med repetitioner för att befästa ordigenkänning. Självkänslan stärks då det är lättare att lyckas med läsning av faktaböcker och inlästa läromedel med DAISY text och ljud.

Självklara tips? Favoritböcker – även som talbok Bokprat – alltid med talbok Böcker till klass – lägg till en talbok Utställningar – visa även talböckerna Visa i biblioteket att ni kan ladda ned talböcker!

Olika sätt att läsa TPB i samarbete med BTJ förlag, 2008 Redaktör Jenny Nilsson

Följ utvecklingsarbetet i TPB:s tidskrift Kostnadsfri prenumeration via webbplatsen