Technical Visits från Japan Scandinavian Tourist Board Mattias Mannberg 14 Januari 2010
Dagens Agenda Technical Visits från Japan Bakgrund Japan idag Fördelar med Technical Vists Efterfrågan och utbud Vem reser och varför Skandinaviska TV produkter Hur arbetar STB med TV? Aktiviteter
Överblick Japan
Japan idag Ekonomi: Världens näst största ekonomi (BNP) Befolkning: 127 miljoner Arbetslöshet: 5,2% Viktiga industrier: Tillverkning (fordon, elektronik), kommunikation Efter USA…
Japansk turism 15.9 milj resor Kina, Korea, Hawaii, Australien Technical Visits/business 3,02 milj Skandinavien: 300 000 övernattningar 10 000 TV pax
TECHNICAL VISITS vs. LEISURE?
Varför TV? 1. Kompletterar leisure turism 1b. Komplement (lågsäsong: Sep-April)
Varför TV? 2. TV Besökarna: Mindre priskänsliga Business Class 4-5* hotell Kombinerar resorna med shopping
VEM RESER PÅ TECHNICAL VISITS?
3 huvudsakliga segment/”organizers”: Myndigheter/NGOs/NPOs: lösa/studera samhällsproblem Företag: processledning, styrning, miljöarbeten Skolor: internationalisering av Japan
Utmaningar/samhällsproblem Åldrande befolkning Energiberoende Import av mat
Åldrande Befolkning Åldrande befolkning Arbetskraftsinvandring vs. kvinnor i arbete (Immigrations, jämställdhetsfrågor, äldrevård)
Energiberoende Energiberoende 19% inhemsk energi produktion (SE 99%) Kärnkraft, natur gas, kol, olja Utveckling kärnkraft, alternativa energikällor
Import av mat Importberoende 60% av all konsumerad mat importeras (Effektivisera jordbruket, alternativ material) …FILM!
Skandinaviska TV produkter idag?
Varför TV till Skandinavien? (2005-2009)
Välfärd/Äldreomsorg (09)
Miljö (09) Nature conservation(nature education), local environmental policy, companies strategies, wastemanagement
Övriga (09)
TV Produkt 1 Destination: Sverige/Norge Tema: business model, välfärd, biomassa, utbildningssystem, ekologi, ergonomisk design Längd: 8 dagar Pris: 640,000 -790,000 JPY
TV Produkt 2 Destination: Belgien, Frankrike, Sverige Tema: Logistik Längd: 9 dagar Pris: 668,000 -698,000 JPY Innehåll: Helsingborg (ICA, EDEKA), Älmhult (IKEA), Bryssel (NIKE), Paris (3 suisses)
TV Produkt 3 Kansai Technical Visit Guide 2009 457 faciliteter, Kategorisering: Industri sektor Innehåll/höjdpunkt On-site observation Industrial experience Exchange of opinions Språk Besökstider Min. Max antal besökare
Hur går man vidare? Säkra utbud: Paketera produkten Klar information Kvalitetssäkra produkterna Bearbeta säljsidan (Tour operators/agenter)
Hur går man vidare?(2) Säkra efterfrågan: Organizers: Köpsidan Stat/landsting NPO/NGO Privata Företag Skolor
Vad gör STB?
Scandinavian Tourist Board Asien: Gateway till Skandinavien Skandinavisk turismnäring: Redskap för produktmarknadsföring mot sälj- och konsumentled
Scandinavian Tourist Board ”VisitSweden” i Asien Aktiva i Japan, Kina, Australien, Thailand, Indien Partnerfinansierade marknadsaktiviteter
STB(2) – Några av våra samarbetspartners Destinationer: Swedish Lapland, Stockholm Visitors Board, Fjord Norway, Finnmark TB, Tromsö TB, Wounderful Copenhagen, Greenbelt, Öresund region, Visit Flåm, Visit Oslo.. Flygbolag: SAS, Finnair, Thai Airways International, Icelandair Hotel kedjor: Scandic, First Hotels, Choice Hotels, Mariott Enskilda Hotel: Lindström Hotel, Ullensvang Hotel, Union Hotel Transport: DFDS Seaways, Viking Line, Silja Line, Hurtigruten Incoming: Miki, Tumlare , GTA, Our Agent, Scandinavian Perspective, Robinsson Scandinavia, RTS… Attraktioner: Skansen, Vasa, Fredriksborg, Millesgården, Floibanen
STB (3) - Aktiviteter Mot Säljledet Mot Konsumentledet Scandinavian Workshops Kampanjer Seminarier i samarbete med större researrangörer/organizers Visningsresor för agenter Publikationer/manualer/nyhetsbrev/ Mot Konsumentledet Pressresor Presssupport Media event Web exponering Diverse publikationer (FIT manual, nyhetsbrev) Mässdeltagande
TV Aktiviteter Säljled: Visnings resor Technical Visit seminarier Workshops (även Leisure) Slutkonsument: Organizer TV publikationer Hygge Sustainable Scandinavia Technical visits guide
STB /Aktiviteter STB Facilitator Marketing Support TV Promotion Institute Organizer Partner Travel Agent Tour Operator Facility Industry End-user Travel Trade Provider
TACK! Kaffe? Mer information: www.stb-asia.com mattias.mannberg@stb-asia.com