Technical Visits från Japan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Som medlem i DSL Ekonomiska förening erbjuder vi dig fler grundläggande fördelar, dessa är oberoende av vilken nivå du/ni väljer att engagera er på. DSL.
Advertisements

Hållbar utveckling är kanske mänsklighetens största utmaning.
Clean is more than green!. Svenska Cleantechföretag – en dokumentationsidé.
Världens resurser är begränsade
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Resmål och resvägar Önskan och behov.
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
IVA Ulf Svahn SPBI. Fracking teknologin - risker Bild: Transitionculture Läckage vid rörfordringen Gas/olja och eller kemikalier läcker upp.
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Reseproduktion och försäljning
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
Tema Konsumtion/Avfall/Återvinning
Vision Att arrangera det bästa världsmästerskapet någonsin Mål Att skapa ett attraktivt och lönsamt evenemang som blir en internationell folkfest och.
Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
Världens största näring
Det fortsatta arbetet Projekttiden för Scandinavian Islands är 1 juli juni 2012 Huvudområden för projektet blir: • Kompetensutveckling • Produktutveckling.
Profu Profu (Projektinriktad forskning och utveckling) etablerades 1987 och består idag av 19 personer. Profu är ett oberoende forsk- nings- och utredningsföretag.
Thai Airways International
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Handel – ord och begrepp
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Klinisk läkemedelsprövning: Sponsors roll och ansvar Protokoll enl GCP
1sempo.org Search Engine Marketing Professional Organization.
Swedish Biogas International
Handel i världen - varför då?
Årsbokslut för svensk turism 2013
WEB - landingsite med bokningsbara produkter WEB - landingsite med bokningsbara produkter SOCIALA MEDIER – facebook, twitter.
Erfarenheter AC International. ”Caught by Västerbotten Lapland!”
Enkel turismkunskap.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Ekoturism i Thailand Nawarat Wichien. Thailand Att besöka Thailand är mycket mer än sol, bad och shopping Har mycket varierad miljö. Eko-aktiviteter omfattar.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Stora IT-Dagen 30 november 2005 Håkan Olsson. Skandinaviens största affärsresebyrå Vision: ”Världens bästa affärsresebyrå” VIA Travel VIA Gruppen AS Norge.
Makt och Demokrati.
Reseproduktion och försäljning
Ostindiefararen – Vänern Tour 2015
Konkurrentanalys mellan Helsingfors och Oslos turism
Energiförsörjning.
Val av transport till resmålet.
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Välkommen till Sommarkollo 2006
1.
Örebroregionen - Indiens brofäste till Skandinavien Tisdag
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Geografi – Produktion, handel och transporter
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
VÄLKOMNA!. ”VI ARBETAR FÖR ATT FLER SKA SERVERA EKOLOGISK OCH KLIMATSMART MAT I RESTAURANG & STORHUSHÅLL.”
Ledningsgrupp Swedish Lapland Från ord till handling.
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
Turistbyråservice Sverige som resmål.
{ Ekonomiska system Olika sätt att försöka styra samhällets ekonomi.
Stockholmskonjunkturen Konjunkturläget 2015 kv2 September 2015 Photo: Henrik Trygg.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Juni 2016.
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
Miljoner ton Produktion Export Inhemska leveranser Papper produktion och leveranser 2009.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Konjunkturen i Stockholms län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Globaliseringen Hur märks globaliseringen i vår vardag? Varor: teknik kläder skor hemelektronik, bilar, bensin, etanol filmer, möblernas träslag. Lyxprodukter.
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2017
Företagsekonomiska institutionen
@GreaterCph #GreaterCph
Massaleveranser till vissa marknader 2009
Gränsen som attraktion
Photo: Richard Ryan SVB
Produktion, handel och transport
Export och import.
Presentationens avskrift:

Technical Visits från Japan Scandinavian Tourist Board Mattias Mannberg 14 Januari 2010

Dagens Agenda Technical Visits från Japan Bakgrund Japan idag Fördelar med Technical Vists Efterfrågan och utbud Vem reser och varför Skandinaviska TV produkter Hur arbetar STB med TV? Aktiviteter

Överblick Japan

Japan idag Ekonomi: Världens näst största ekonomi (BNP) Befolkning: 127 miljoner Arbetslöshet: 5,2% Viktiga industrier: Tillverkning (fordon, elektronik), kommunikation Efter USA…

Japansk turism 15.9 milj resor Kina, Korea, Hawaii, Australien Technical Visits/business 3,02 milj Skandinavien: 300 000 övernattningar 10 000 TV pax

TECHNICAL VISITS vs. LEISURE?

Varför TV? 1. Kompletterar leisure turism 1b. Komplement (lågsäsong: Sep-April)

Varför TV? 2. TV Besökarna: Mindre priskänsliga Business Class 4-5* hotell Kombinerar resorna med shopping

VEM RESER PÅ TECHNICAL VISITS?

3 huvudsakliga segment/”organizers”: Myndigheter/NGOs/NPOs: lösa/studera samhällsproblem Företag: processledning, styrning, miljöarbeten Skolor: internationalisering av Japan

Utmaningar/samhällsproblem Åldrande befolkning Energiberoende Import av mat

Åldrande Befolkning Åldrande befolkning Arbetskraftsinvandring vs. kvinnor i arbete (Immigrations, jämställdhetsfrågor, äldrevård)

Energiberoende Energiberoende 19% inhemsk energi produktion (SE 99%) Kärnkraft, natur gas, kol, olja Utveckling kärnkraft, alternativa energikällor

Import av mat Importberoende 60% av all konsumerad mat importeras (Effektivisera jordbruket, alternativ material) …FILM!

Skandinaviska TV produkter idag?

Varför TV till Skandinavien? (2005-2009)

Välfärd/Äldreomsorg (09)

Miljö (09) Nature conservation(nature education), local environmental policy, companies strategies, wastemanagement

Övriga (09)

TV Produkt 1 Destination: Sverige/Norge Tema: business model, välfärd, biomassa, utbildningssystem, ekologi, ergonomisk design Längd: 8 dagar Pris: 640,000 -790,000 JPY

TV Produkt 2 Destination: Belgien, Frankrike, Sverige Tema: Logistik Längd: 9 dagar Pris: 668,000 -698,000 JPY Innehåll: Helsingborg (ICA, EDEKA), Älmhult (IKEA), Bryssel (NIKE), Paris (3 suisses)

TV Produkt 3 Kansai Technical Visit Guide 2009 457 faciliteter, Kategorisering: Industri sektor Innehåll/höjdpunkt On-site observation Industrial experience Exchange of opinions Språk Besökstider Min. Max antal besökare

Hur går man vidare? Säkra utbud: Paketera produkten Klar information Kvalitetssäkra produkterna Bearbeta säljsidan (Tour operators/agenter)

Hur går man vidare?(2) Säkra efterfrågan: Organizers: Köpsidan Stat/landsting NPO/NGO Privata Företag Skolor

Vad gör STB?

Scandinavian Tourist Board Asien: Gateway till Skandinavien Skandinavisk turismnäring: Redskap för produktmarknadsföring mot sälj- och konsumentled

Scandinavian Tourist Board ”VisitSweden” i Asien Aktiva i Japan, Kina, Australien, Thailand, Indien Partnerfinansierade marknadsaktiviteter

STB(2) – Några av våra samarbetspartners Destinationer: Swedish Lapland, Stockholm Visitors Board, Fjord Norway, Finnmark TB, Tromsö TB, Wounderful Copenhagen, Greenbelt, Öresund region, Visit Flåm, Visit Oslo.. Flygbolag: SAS, Finnair, Thai Airways International, Icelandair Hotel kedjor: Scandic, First Hotels, Choice Hotels, Mariott Enskilda Hotel: Lindström Hotel, Ullensvang Hotel, Union Hotel Transport: DFDS Seaways, Viking Line, Silja Line, Hurtigruten Incoming: Miki, Tumlare , GTA, Our Agent, Scandinavian Perspective, Robinsson Scandinavia, RTS… Attraktioner: Skansen, Vasa, Fredriksborg, Millesgården, Floibanen

STB (3) - Aktiviteter Mot Säljledet Mot Konsumentledet Scandinavian Workshops Kampanjer Seminarier i samarbete med större researrangörer/organizers Visningsresor för agenter Publikationer/manualer/nyhetsbrev/ Mot Konsumentledet Pressresor Presssupport Media event Web exponering Diverse publikationer (FIT manual, nyhetsbrev) Mässdeltagande

TV Aktiviteter Säljled: Visnings resor Technical Visit seminarier Workshops (även Leisure) Slutkonsument: Organizer TV publikationer Hygge Sustainable Scandinavia Technical visits guide

STB /Aktiviteter STB Facilitator Marketing Support TV Promotion Institute Organizer Partner Travel Agent Tour Operator Facility Industry End-user Travel Trade Provider

TACK! Kaffe? Mer information: www.stb-asia.com mattias.mannberg@stb-asia.com