Driftskompatibilitetsdirektivet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Välkomna.
Säkerställd intern styrning och kontroll
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
IHR 2005 Hur mycket kan du?. Inledning Här kan du kontrollera hur mycket du kan om det internationella hälsoreglementet, IHR Du får bedöma tio påståenden,
Slutförvaring av använt kärnbränsle en beslutsprocess som pågått i mer än 30 år Kristina Glimelius KASAM 15 november
Europeiska kommissionens förslag till:
RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
Så styrs Sverige.
Emil 2 och nytt ämnesträd
Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
VETVEM VETVEM En av fem arbetssökande ljuger Enligt en färsk undersökning ljuger 17 procent av svenska arbetssökande, antingen.
Standardiseringsarbete om klimatfrågor, fordon i vinterklimat Design and test of rolling stock under severe conditions.
TSD Infrastruktur konventionella banor
Fjärde Järnvägspaketet
Byggproduktförordningen CPR
Ewa Lidén Kassel Projekt nr Introduktion 2009 Verktyg 6 och 7 Ergo-Check Arbetsställnings- Check.
Fjärde järnvägspaketet
GNS järnväg Håkan Sjöström
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
EU.
Task Force Assessment and Supervision ERA Europeiska Järnvägsbyrån Folke Bark Branschrådet
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Single European Railway Committee (SERAC)
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
1. Att leda EU projekt Margareta Holmstedt.
RISC-möte 23 – 24 oktober Dagordning med 4 omröstningar,
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Nordiska Styrelsens uppdrag Styrelsen anser sig ha ett uppdrag från medlemmarna och SKK att verka för gemensamma Nordiska regler Det föreligger inte något.
Vad gör Språkrådet? Del av språkmyndigheten Institutet för språk och folkminnen Ger råd i språkfrågor Följer språkens utveckling i Sverige Ger ut ordböcker,
Riskhantering Säkrare resultat genom systematisk riskhantering
Systematiserat sunt förnuft En idéskrift om intern styrning och kontroll Översiktligt presentationsmaterial.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
ERA-förordningen Förslag till ny förordning om Europeiska unionens järnvägsbyrå Ersätter nu gällande förordning (EG) nr 881/2004.
Medlemsregistrering SAFF har skapat en förenklad version på hur ni i föreningarna lägger upp era medlemmar. Har ni frågor ring Marika Holm på
Nationella säkerhetsbestämmelser Minskat utrymme för nationell reglering?
6. Inventera projektets resursbehov
Nya föreskrifter och allmänna råd
Lok-stöds regler. Statligt Lokalt aktivitetsstöd Beslutade av Riksidrottsstyrelsen (RS) ( och reviderade , och )
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
Sverige och EU:s arbetstidsdirektiv
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Beslutsstöd i IdrottOnline en väg till en starkare idrott ? ”Siffror ljuger inte, om vi bara kan tolka dem”
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Åsa Tysklind.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Angrepp mot informationssystem Ds 2005:5 Göteborgs Universitet Kristina Ullgren
Vidareutnyttjande.se 2.0 Björn Hagström
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Tillgänglighetskrav på bussar
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Projekt nationella föreskrifter (PNF) Fartygsforum i Stockholm, Sjöhistoriska, /10.
EIDAS införande i Sverige Björn Scharin, PTS. PTS roll idag resp. framtida roll PTS är tillsynsmyndighet över utfärdare av kvalificerade certifikat PTS.
EU:s kulturprogram ( ). Programområden Programområde 1: Stöd till samarbetsprojekt (fleråriga kulturella samarbetsprojekt, kulturella samarbetsinsatser,
1. Import av USA fordon med stöd av registreringsbevis utfärdat i EU-land ? Swedac vill informera sig om besiktningsorganens tillämpning och synsätt vad.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Metodbilder Utveckling och införande av ny teknik och nya metoder för virkesmätning Process med delprocesser Delprocess med aktiviteter.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
. Cross – Audit Information för Branschrådet, Arlanda , Folke Bark.
Godkännande av fordon för tunnelbana och spårväg
Dynamiskt inköpssystem (DIS)
Sverige är en parlamentarisk demokrati och en monarki.
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Presentationens avskrift:

Driftskompatibilitetsdirektivet Föreslagna ändringar i fjärde järnvägspaketet Maria Fahlén

Driftskompatibilitetsdirektivet Stora ändringar av direktivet föreslås på flera områden Hur järnvägsfordon godkänns När tekniska specifikationer för driftskompatibilitet (TSD) måste tillämpas Hur delsystem trafikstyrning och signalering godkänns Krav på anmälda organ Hur framtida ändringar fastställs av TSD och av direktivets bilaga II med definitioner av delsystem

Driftskompatibilitetsdirektivet ändringar fordonsgodkännanden Hur vill kommissionen förenkla godkännandeprocessen för fordon? Dagens process: Första fordonsgodkännande i en medlemsstat + ytterligare fordonsgodkännanden i andra medlems-stater utfärdade av nationella säkerhetsmyndigheter Föreslagen process: Ett fordonsgodkännande av Järnvägsbyrån (ERA) giltigt i alla medlemsstater + järnvägsföretaget ansvarar för att kontrollera kompatibilitet med infrastrukturen

Driftskompatibilitetsdirektivet ändringar fordonsgodkännanden

Driftskompatibilitetsdirektivet ändringar fordonsgodkännanden Fler ändringar för fordonsgodkännanden Järnvägsbyråns godkännande (APM) kan ange vissa linjer som tekniskt kompatibla, om sökanden begär det och skickar med bevis för kompatibilitet i ansökan Godkännande (APM) för fordonstyp utfärdas av ERA samtidigt med godkännande för första fordon av typen Ändring i tekniska filen som påverkar gjorda kontroller medför ny EG-kontrollförklaring (gäller alla delsystem) Nytt godkännande (APM) krävs om parameter ändras

Driftskompatibilitetsdirektivet ändringar fordonsgodkännanden Fler ändringar för fordonsgodkännanden Möjligheten till korsacceptans försvinner Möjligheten försvinner att godkänna befintliga fordon i ytterligare medlemsstat Enda kvarvarande möjligheten att godkänna fordon som inte uppfyller TSD är via typgodkännande (APM) av ERA Övergångsbestämmelse: Nationell myndighet får godkänna fordon parallellt med ERA under två år

Driftskompatibilitetsdirektivet ändringar godkännanden delsystem Ändringar i godkännanden av delsystem TSD ska användas oftare Vissa möjligheter till undantag försvinner ”Långt gånget projekt” definieras så att projektets lönsamhet måste vara hotad ifall ändringar införs för att följa TSD Alla undantag ska beslutas av kommissionen, inom 4 månader TSD gäller alltid vid ombyggnad/modernisering (tidigare endast vid större ombyggnad/modernisering) Möjlighet att införa TSD delvis vid ombyggnad tas bort (tidigare fanns artikel 20, där medlemsstaten fick besluta) Tidsfrister för etappinförande av en TSD kan införas om det behövs

Driftskompatibilitetsdirektivet ändringar godkännanden delsystem Järnvägsbyrån (ERA) beslutar om godkännande för delsystem trafikstyrning och signalering Enligt definitionen av delsystemet inkluderas hela signalsystemet, inte bara ERTMS, utan även ställverk, vägskyddsanläggningar, tågdetekteringssystem, system för tågtrafikledning etc. Vid ombyggnad/modernisering av fasta delsystem ska en projektbeskrivning till Transportstyrelsen/ERA, som inom fyra månader beslutar om godkännande krävs Text om att giltighet för TSD ska utvidgas till hela järnvägsnätet tas bort eftersom detta redan genomförs

Driftskompatibilitetsdirektivet ändringar godkännanden delsystem Ändring i tekniska filen som påverkar gjorda kontroller medför ny EG-kontrollförklaring (gäller alla delsystem) En särskild överklagandenämnd inrättas ERA:s beslut kan överklagas Man kan överklaga om ERA inte lämnar beslut i rätt tid

Driftskompatibilitetsdirektivet ändringar för bedömningsorgan Utvecklade krav på anmälda organ (NoBo) Får inte äga, sälja eller köpa komponenter som utvärderas NoBo får höra till branschorganisation om oberoende Medlemsstater får besluta att anmälda organ ska bedömas och kontrolleras av ett ackrediteringsorgan Anmälda organ ska delta i NoBo-koordineringsarbetet Anmälda organ ska följa rekommendationer från ERA:s ERMTS-arbetsgrupp för anmälda organ Krav på kompetens och oberoende gäller också för utsedda organ (DeBo)

Driftskompatibilitetsdirektivet ändringar hur uppdateringar beslutas Kommissionen kan besluta om uppdatering av TSD och bilaga II i direktivet genom delegerade akter Kommissionen får besluta om nya versioner av TSD Kommissionen får besluta om etapper vid införande av TSD, och om tidsfrister för etapperna Kommissionen får besluta om bilaga II med definitioner av delsystem Annan roll för RISC ska inte längre tillfrågas inför uppdateringar av TSD tillfrågas om specifikationer för register, data i ansökningar etc.

Driftskompatibilitetsdirektivet Kommissionens svar på vanliga frågor Hur lång tid kommer ERA:s godkännande att ta? Maximal tid för ERA:s godkännade blir densamma som dagens maxtid för nationell godkännande-myndighet, 4 månader. Idag tar det 1-24 månader Hur blir det med språket i ansökan? Med ERA-godkännande räcker det med en enda översättning. Idag kan godkännandemyndigheter kräva underlag på sitt eget språk, det kan medföra många översättningar.

Driftskompatibilitetsdirektivet Kommissionens svar på vanliga frågor Vad kommer ett fordonsgodkännande att kosta? Avgifter för fordonsgodkännanden inom EU idag 20 olika kategorier (vagnar, lok, EMU/DMU, typ/individ, med/utan ERTMS, …) Kostnad: från 0 till 6 M€ i genomsnitt Dagens avgifter: genomsnitt EU10: 10 909 € Dagens avgifter: genomsnitt EU15: 28 269 € Avgift för ERA:s godkännande, arbetshypotes: ERA:s avgifter ska fastställas till ett medelvärde av de avgifter som medlemsländerna har idag, 17 000 € Framtida avgifter fastställs av kommissionen

Driftskompatibilitetsdirektivet Kommissionens svar på vanliga frågor Har små järnvägsföretag kompetens för att kontrollera kompatibilitet med infrastrukturen? Alla järnvägsföretag, även små, måste ha processer och metoder för riskbedömning och för att hantera risker, annars får de inte något säkerhetsintyg Små järnvägsföretag kan begära att ERA ska intyga kompatibiliteten med utpekad infrastuktur i sitt godkännande, då behövs ingen ytterligare kontroll Säkerhetsmyndighetens personal ska inte ta över uppgifter och ansvar från järnvägsföretagen, något som sker med dagens process

Driftskompatibilitetsdirektivet Kommissionens svar på vanliga frågor Hur ska ERA och nationella säkerhetsmyndigheter samarbeta? Om godkännandekraven är tydliga och vägledningen bra så behövs ingen lokal expertis för godkännande Nationell expertis kan behövas i vissa fall Före APM, för att kolla nationella regler, specialfall, undantag Före DPS, om sökanden önskar ERA-kontroll av kompatibilitet, för kontroll av nationella regler, specialfall, undantag Efter DPS, om det finns tveksamheter kring ERA:s godkännande, kompatibilitet med infrastrukturen eller ifall fordonet inte stämmer med sin tekniska fil