Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Advertisements

FOKUSERA PÅ FÖRJÄNSTEN!
1. Varför finns det pengar?
Kort tillbakablick Vem startar ett eget företag, och hur gör man?
FL 3 kap 4,7,9,10,17 Förra kapitlet visade hur efterfrågan och utbud samspelar på marknaden. Under vissa förutsättningar sades att de kommer mötas i jämvikt.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Hur ska vi transportera?
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Informationshantering
Kapitel 11 Prissättning.
Så kan vi sälja fototurism. Vem är Jan Ljungberg?  Delägare och VD i Koch & Ljungberg sedan  Hanterat gruppresor sedan 1985.
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Aktiviteter och upplevelser
Kunder och konkurrens driver ekonomin
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Några viktiga begrepp Marknad Efterfrågan Utbud Jämviktspris
Block 4: Att driva företag
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Hur jobbar Sigtuna turistbyrå?
Konsumenttjänstlagen
Affärsidé - företagets vägvisare
För dig som ska resa En resa är ofta en härlig upplevelse men ibland händer det att den av något skäl måste ställas in eller avbrytas.
Förslag till planering kapitel 12
Stora IT-Dagen 30 november 2005 Håkan Olsson. Skandinaviens största affärsresebyrå Vision: ”Världens bästa affärsresebyrå” VIA Travel VIA Gruppen AS Norge.
Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi. Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi.
Resor och reseförmedlare
Företag.
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Lefflers HiFi & Hembio AB
Geografi – Produktion, handel och transporter
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Vårt behov av att resa Fundera över och lista orsaker till varför vi vill resa/Varför vi reser?
Mäklarens ersättning Ersättningsformen – provision
OLIKA VAL ATT TA STÄLLNING MELLAN.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Från hyresrätt till bostadsrätt. Förberedelse Registrera förening Göra intresseanmälan till Svenska Bostäder.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Så gör företagare fel med momsen En sammanställning av BDO Sverige.
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp) Du kan ge ett bidrag till miljön som kompenserar för de utsläpp som din flygresa orsakar. Finnairs hemsida.
Hur kan man öka insynen på elmarknaden - och varför är det viktigt? Sven–Olof Fridolfsson, fil dr Thomas P. Tangerås, docent
Högre brödpris gör att antalet bagerier nu ökar för första gången på decennier. Sveriges bagare och konditorer Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi.
Om jag hade givit folk vad de hade velat ha, så hade de fått snabbare hästar. Henry Ford Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Hur ska vi transportera?
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
boka.livemusik.se/norrköping
Räkna ut priset Först måste man räkna ut vad varan kostar. Två kostnader: fakturakostnad (det man ska betala till tillverkaren) hemtagningskostnad (frakt,
Prisdiskriminering Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Sveriges bagare och konditorer
KAPITEL 9 Pris och moms.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
15-21 Juli 2018.
Engelsktalande land Australien, England, USA
Skatter Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Sveriges bagare och konditorer
Att sluta avtal.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Bidragskalkylering.
Presentationens avskrift:

Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.

Tre faktorer att ta ställning till: Företagets kostnader Kundens vilja och förmåga att betala Konkurrensen på markanden

Påläggskalkylering: priset + extra kostnad Bidragskalkylering: täcka det som inte såldes

Hur man tar sig in på en markand: Skumma marknaden: ny marknad, högt pris, exklusivt, vill vara där först Penetrera marknaden: befintlig marknad, ta från konkurrent, lågt pris

Det är viktig att man har med kostnaderna för alla turismens fem beståndsdelar i kalkylen.

Kostnader för transporter: Biljett priset Service nivån Resevilkor Transportörensregler Skatter

Kostnader för boende: Geografiskt läge Service nivå

Sälja/Köpa: Boka själv eller via resebyrå? Resebyrån arbetar på provision så de lägger på mellan 7-9% på priset vid charter och 3-5% på flygbiljetter