SATSA PÅ ENTREPRENADJOBB! - där finns pengar att tjäna!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LRF LRF är en intresse- och företagarorganisation för alla om äger eller brukar jord, skog och trädgård och för deras gemensamma företag inom lantbrukskooperationen.
Advertisements

Kan företagare få a- kassa?. Vem är företagare? • Företagare är den som • bedriver en näringsverksamhet, • där man har ett väsentligt inflytande och •
Hur gör vi med skolhuset?.  Nuläget i förhandlingarna med Vännäs kommun om eventuellt köp  Fakta om eventuellt köp – kostnader, intäkter, möjligheter,
Samhällskunskap B Moment: Samhällets ekonomi Oskar Walther
Marknadsekonomi eller planekonomi?
FOKUSERA PÅ FÖRJÄNSTEN!
1. Varför finns det pengar?
Samhällsekonomi 2.
* Information på över dokument och som ökar med per timme dygnet runt * Över användare i världen, år 2004 finns det 1 miljard.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Företagsrådgivning – Uppdragsutbildningar Marknadsanalyser – Nätverksbygge Affärsutveckling – Verksamhetsanalyser Prenumerera GRATIS på vårt nyhetsbrev.
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Yrkesförbundet för dig som jobbar med försäljning och marknadsföring.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
TOBINSKATTEN Ett medel söker sitt mål Finansutskottet Klas Eklund
Behövs det pengar? Byteshandel.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Att vara företagare i Glesbygd nära storstad - hot eller möjlighet?
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011och 2012.
Affärsidé - företagets vägvisare
Samhällsekonomi Del 1.
Turismens historia kapitel 2.
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Key Findings - rekryteringstrender
Industritekniska programmet!
Kap 6: Marknadsstrategier
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Tillsammans räddar vi liv
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Samhällsekonomi It´s all about the money!
Almi Företagspartner AB
Penningpolitik Bo Sjö The MOney Market Penningmarknadsinstrument Vad är penningmarknaden? – Internbank marknaden nästa Löptid up till och.
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Företag.
BNP (BruttoNationalProdukt):
Hej och välkomna hit! Jag heter….
Samhällekonomi.
TULL ex.20% En tröja tillverkas i Sverige. Kostar 100kr Nytt pris i utlandet: 120 kr Priset stiger när tröjan skickas utomlands, eftersom landet dit tröjan.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
S AMHÄLLSEKONOMI. Ordet ekonomi betyder hushållning -alltså att få det man har att räcka till.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Del 1. Exempel på svar på frågor Del 2. De samhällsekonomiska målen (politisk ekonomi)
Så gör företagare fel med momsen En sammanställning av BDO Sverige.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Ekonomi & Handel Genomgångar.
Preliminär rekonstruktionsplan
Ska du lämna anbud eller utföra arbete för Renova AB?
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Om Småföretagsbarometern

Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
Produktion, handel och transport
(Företagsnamn) Affärsplan
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Företagets namn Affärsplan.
Export och import.
Presentationens avskrift:

SATSA PÅ ENTREPRENADJOBB! - där finns pengar att tjäna!

LÄGET I STORT Många små företag som konkurrerar framförallt på sin egen lokala marknad och i närregionen runt hemorten. Många nystartade företag. Uppdragsgivarna vill gärna ha F-skattare istället för anställda när marknaden är osäker. Många beställare söker aktivt efter lokala entreprenörer. Stort behov av kompetenta och resursstarka underentreprenörer ute i landet. Lågkonjunkturen är lindrigast där entreprenörerna är mångsysslare, t.ex i Norrland. Entreprenörer med hög belåning och få, stora kunder är mycket sårbara i lågkonjunkturen.

MARKNADSLÄGET I STORT 2 För bättre lönsamhet krävs att entreprenörerna går upp i värdekedjan och satsar kraftfullt på aktiv försäljning och kundvård. Affärsrisken har ökat i större projekt, både p.g.a betalningssvårigheter hos vissa kunder och minskande marginaler. Rätt prissättning och trovärdiga kalkyler/ affärsplaner är avgörande för överlevnadsförmågan.

MARKNADSSIGNALER 1 Skogsentreprenad. ekonomi Skogsentreprenad. Volymerna minskar och priserna är pressade. Skogsbolagen klarar inte längre att garantera full sysselsättning för entreprenörerna. Skogsentreprenörer behöver bredda sitt tjänsteutbud och t ex satsa på arbeten åt kommunerna i s k tätortsnära skog. Även planterings- och maskinarbeten vid vägbyggen och andra infrastrukturprojekt är intressanta för skogsentreprenörerna. volym

MARKNADSSIGNALER 2 Anläggningsarbete och Gräv/Schaktarbete Anläggningsmarknaden har bromsat in l och priserna sjunker. Tidigare var marknaden överhettad. Unga entreprenörer med dyra, lånefinansierade maskiner är särskilt illa ute, liksom de företag som har handel och industri som stora kunder. De mest lönsamma anläggningsarbetena ligger i intervallet 50.000 – 200.000 kr. Rotavdrag för enskilda avlopp och t ex dräneringsarbeten runt privathus är en högintressant marknad framöver. Ligger rätt i både pris och tid.

MARKNADSSIGNALER 3 Grönyte-/Fastighetsskötsel Priserna på yttre fastighets-skötsel är rätt låga. Samtidigt finns det en växande marknad då allt fler privata och offentliga kunder väljer att lägga ut dessa arbeten på entreprenad. Grönyte- och fastighetsskötsel är ganska stabilt för närvarande om den inte bedrivs för handel och industri.

MARKNADSSIGNALER 4 Snöröjning och halkbekämpning Trenden är att snöröjningen varierar kraftigt mellan vintrarna p.g.a klimatförändringarna medan halkbekämpningen inte svänger lika våldsamt mellan åren. Den vanligaste ersättningsformen är fasta a-priser per timme eller arbetsomgång Halkbekämpningen förändras i riktning mot miljöanpassade fuktsalter, t ex att sprida saltvatten från tank. Då minskar också behovet av vårstädning av de hårdgjorda ytorna.

MARKNADSSIGNALER 5 Maskinentreprenader/ Maskinuthyrning. Intresset för att hyra maskin med förare ökar från år till år. Det blir vanligare att uppdragsgivaren kräver en tydlig deklaration av maskinens kapacitet, miljö, säkerhet etc och av förarens kompetens och erfarenhet. Maskin med förare är, med rätt marknadsföring, en mycket intressant nisch vad gäller uthyrning till den offentliga marknaden framöver.

VAR FINNS PENGAR ATT TJÄNA? I entreprenader där både beställaren och entreprenören är klara över vad som förväntas. I entreprenader som kräver kunniga utförare som kan leverera det kunden vill ha. Hos krävande kunder, där man säljer på både relation, kvalitet och pris. På de lokala marknaderna där man är nära kunden både i tid och rum. Då får vi låga transportkostnader, finns snabbt tillgängliga och kunden känner oss utan och innan.