Intervju inför ViV-projektet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Advertisements

FTFs motionsskola.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Muntliga nationella prov i svenska
Svenska som andraspråk
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Viktorija Kalonaityte
Att skriva en artikel.
Min första kontakt med arbetslivet
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
Elva tips inför en intervjusituation
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Workshop inför Projektet
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
Huvudsatser och bisatser
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Debattera.
Modul 5 Att söka arbete.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Praktisk arbetslivsorientering
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Mening eller fråga TRYCK F5.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Studieteknik och inlärning
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Anställningsintervjun
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Snabbkurs: Meritförteckning och ansökan
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Välkommen till utbildning som yrkesföreläsare! Vad gör Tria Trias samarbete med ST, SKTF och Unionen Yrkesföreläsningar Ditt uppdrag Hur går det till?
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Marknadsföring av Projekt X
Undvik intervjumissarna
INTERVJU - förarbetet Vad är du intresserad av?
Hur du tar hand om din kunskap
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Personligt brev.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
/ 1 Hej på er! Det är lätt & rätt att återvinna!.
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
Kommunikationspass Jag heter
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
PRAO – Praktisk arbetslivsorientering
Presentationens avskrift:

Intervju inför ViV-projektet

Förberedelse Ta reda på så mycket som möjligt om personen/företaget du ska intervjua Skriv gärna frågor innan, men tänk på att lyssna och ställa följdfrågor Ta med penna och papper så att du kan anteckna Om du ska spela in intervjun, se till att du vet hur man gör, och fråga personen du ska intervjua om det är okej först Se till att alla i gruppen förstår alla frågorna

Börja intervjun Ta av jackor och mössor Hälsa och presentera er Var trevliga och få personen ni ska intervjua att gilla er – då får ni bättre svar!

Intervjuns innehåll Ställ bra frågor med frågeorden Vem? Vad? När? Var? Hur? Varför? Ställ inte frågor som kan besvaras med ja eller nej Ställ frågor som ger förklarande svar: Vad tror du orsaken kan vara till detta? Undvik ledande frågor: Du tycker väl också om att gå på bio, eller hur? Om svaret är otydligt, fråga om: Hur menar du nu? Hur då?

Kontrollera Var inte rädd att fråga igen om du inte förstår eller vill veta mer: Kan du förklara vad du menar med det? Var noga med att kontrollera siffror, stavning av namn osv. Be gärna om telefonnummer ifall du behöver kolla upp några detaljer

Att tänka på Lyssna uppmärksamt Låt den du intervjuar svara på dina frågor, och hamna inte i diskussioner Se till att få svar på frågorna Ställ följdfrågor Säg till om du inte förstår

Avsluta intervjun Berätta gärna vad du tyckte var intressant Tacka för intervjun och säg hej då

Kom ihåg Du är en representant för S:t Ilians skola Ungdomar Dig själv

Frågor Vad säljer ni? Vilka är ägarna? När startade företaget? Hur många är anställda? Hur mycket omsätter företaget? Vilka är företagets största kostnader? Vilken bolagsform har företaget?

forts. frågor Hur påverkas företaget av omvärlden genom t.ex. teknikutveckling, lagar, EU, miljö, kommunikationer, utbildningsmöjligheter, tillgång till arbetskraft, mm Köper företaget in några tjänster utifrån? Vilka och varför? Vilka utbildningar har de som jobbar här?

forts. frågor Vad vill ni att de som söker arbete här har för utbildning? Finns företaget på andra ställen? Var? Kan du (och din personal) säga vilken affärsidé ditt företag har i en enda mening? Säg i en mening varför kunderna ska välja ditt företag istället för dina konkurrenter?

forts. frågor Vilka är dina 5 huvudkonkurrenter och vad gör de för att marknadsföra sina företag? Vem/Vilka köper era produkter? Hur marknadsför ni ert företag? Kommer ni ändra någonting i er marknadsföring? Har ni någon slogan?

forts. frågor Hur ser ert varumärke ut? Finns det regler för hur man får marknadsföra ert företag? Hur vet du/ni vad kunderna tycker om ert företag? Hur vet ni att kunderna är nöjda? Tar ni någon gång ”kontakt” med kunderna meddelande osm inte är säljrelaterat?

Hur ser din ideala kund ut? Har ni något material vi kan få? Vad tycker ni att vi bör tänka på nu när vi ska göra vår marknadsföring utifrån våra unga ögon?