Ekomatsligan Olle Eriksson Säljpartner Häll & Co.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

HALLAND Hallands landskaps vapen ska föreställa ett silverlejon.
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Varför är det viktigt att mäta?
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Kort om miljön och vår konsumtion
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Tema Konsumtion/Avfall/Återvinning
Ekologiskt fotavtryck och miljömärkningar
Informationscentrum för Ekologiska Produkter
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Kortare text Vår butik är Svanenmärkt! Miljön, klimatet och en hållbar utveckling är frågor som ligger oss nära. Därför har vi tagit steget till att.
Konsten att göra bra inköp
Mobiltelefonins utveckling
Intervju inför ViV-projektet.
Livsmedelskvalitet ur olika perspektiv Vad anser livsmedelsbranschen? Agneta Dreber 19 januari 2011 Foto: Svensk Mjölk.
Vatten.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Klimatpåverkan från livsmedel
Vår satsning på MSC och KRAV. Vår strategi för framtiden Domstein Foods AB, Ulrica Wahlund.
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Mattis Bergquist
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning). SAMMANSTÄLLNING AV UNDERSÖKNINGEN 18 OBLIGATORISKA FRÅGOR SAMT 2 ÖPPNA 347 SVAR SKICKAT TILL 1343 KUNDER,
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Den öppna ekonomin: en kort introduktion.
Hållbar Utveckling Vad är det?.
Mat och klimat.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
© Cat Holloway / WWF-Canon 21 March Ekomatsligan med tema Den goda fisken WWFs fiskguide och effekter Inger Näslund Världsnaturfonden WWF 12 november.
Ekonomiska system Viktiga begrepp
ÖKANDE GRAD AV NÄRVARO STÄLLER ÖKADE KRAV PÅ ETABLERING I NORGE Etableringskrav på den norska marknaden Källa: Skatteverket, Brreg, KPMG, Business Sweden.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
1 Kort information om lasarettets miljöhänsyn och miljöarbete, i vilket alla vi medarbetare har ett ansvar. Webinar om Miljö för sommarvikarier 2013 I.
Medvetna skolmåltider
Material. Mål om pappersanvändning Allt papper som köps in och används på skolan ska vara återvunnet för att det minskar uttaget av naturresurser och.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Martin & Servera Vårt arbete för hållbart fiske
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Geografi – Produktion, handel och transporter
VÄLKOMNA!. ”VI ARBETAR FÖR ATT FLER SKA SERVERA EKOLOGISK OCH KLIMATSMART MAT I RESTAURANG & STORHUSHÅLL.”
Detta bildspel är hjord av Rebecca, Najah och Julia.
Vad säger bilden oss egentligen!?
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
Material. Mål om pappersanvändning Allt papper som används på skolan ska vara återvunnet för att det minskar uttaget av naturresurser och behöver inte.
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Hållbarutveckling Som en del i vårt arbete med hållbarutveckling så jobbar vi på Hönan med återvinning, att värna om vår naturen och våra leksaker. Här.
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Nya regionala miljömål för Västra Götaland. Miljömålsarbetets styrgrupp (Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och VGR) har beslutat att vi behöver regionalisera.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Nya vägar till matmarknaden Nulägesanalys – utveckling av LRFs Livsmedelsstrategi.
Marknadsföringens källor
Marknad, målgrupp och mål
LATHUND BLODOMLOPPET 2017 Gå in på
Marint program för dig som vill arbeta i skärgården
Produktion, handel och transport
Energiförsörjningen och miljön
Marint program för dig som vill arbeta i skärgården
Presentationens avskrift:

Ekomatsligan Olle Eriksson Säljpartner Häll & Co

Olle Eriksson Jobbat med fisk sedan 1986 Jobbar för Säljpartner Häll & Co som marknadsför Enghav/Ocean för Domstein Sverige AB 50 + – uppfödd på gädda och abborre Fiskinfo (föredrag) i ca. 15 år för offentlig och privat marknad!

Vilken betydelse har det ekologiska sortimentet för företagets inriktning och policy? • Vår marknadsföring utgår från hållbart fiske KRAV – detta har gett oss: • En ledande roll i den marina eko-utvecklingen. • Medlem i Krav. • Vår röda tråd som är grön” Hela hanteringen från fångst till tallrik • Fiskemetoder – Linfiske = passivt fiske • Liten påverkan av djurlivet i havet • Mindre än hälften av koldioxidutsläpp mot trål • Mer riktat fiske på art och storlek – mindre bifångster • Miljöanpassning av fabrik • Energiåtgärder • Återvinning av restprodukter • All hantering sker i Sverige och Norge och ska förbli där! • Vi ska vara en fiskleverantör till kunder som gör ett miljö och kvalitetsmedvetet val!

Är ekologiskt framtidens mat? • Ja – för de som är medvetna och gör ett medvetet val • Nej – det finns alltid de som köper billigt-billigt utan tanke på kvalitet, innehåll eller moraliska värderingar • Offentliga kunder generellt duktigare än privata. • Opinion och efterfrågan styr marknad, d.v.s. Ni!

Strategiskt arbete i företaget med att öka sortimentet av ekologiska produkter? • Vi jobbar med fiskinformation för att kunden ska göra ett medvetet val. Kunskap är bästa vapen! • Vi får även hjälp av grossist som uppmärksammar vårt miljöarbete.

Framtiden för svenska ekologiska produkter kontra importerade? • Våra kuster och sjöar kan inte förse oss med all fisk. • Idag importerar vi 80% av all vår fisk – viktigt är att vi miljö-kontrollerar vår import!

Framtiden för närproducerat kontra ekologiskt? • Ekologiska tanken ska även styra närproducerat. • Man glömmer lätt den totala energiåtgången. – Linfångad fisk från Norge är alltid energisnålare än trålad fisk från Östersjön. Läs SIKs och KRAVs rapport.

Möjligheter och begränsningar på den framtida marknaden för ekologiska produkter? • Möjligheten ligger i kunskap som ger medvetna val och prioriteringar. • Begränsningarna ligger i ekonomin. Man kanske inte alltid har möjlighet att välja det bästa alternativet.

Slutligen en personlig reflektion…….. • Vi är barn av vår tid, för 30 år sedan var haven outtömliga. • Inga miljömärkningar fanns. • Kortsiktigt pratar vi om livsdugliga bestånd – inte om balans. – Hur såg Östersjön ut för 100 år sedan? • Vi måste få balans i Östersjön – – Att aggressivt fiske (d.v.s. trål etc.) i industriellt syfte borde förbjudas i Östersjön för överskådlig framtid. – Småskaligt passivt fiske ska däremot uppmuntras. – Hela fiskens vattenmiljö ska kartläggas och hälsoaspekten ska analyseras. – Vi ska värna om nationell/Skandinavisk fiskindustri – galet att skicka fisk till Kina t.o.r. • Vi måste ta ett personligt ansvar!