Rosa cigaretter, stringtrosor och päronlikör – hur får man flickor att röka och dricka? Ruth Arvidsson, f.d. modell, från KSANs projekt ”Marknadsföring till flickor”
Vad är KSAN? Partipolitiskt och religiöst obunden paraplyorganisation 30 riksorganisationer för kvinnor som medlemmar Arbetar förebyggande mot missbruk av alkohol, narkotika och beroendeframkallande läkemedel Flickan och kvinnan i fokus KSAN - KVINNOORGANISATIONERNAS SAMARBETSRÅD I ALKOHOL- OCH NARKOTIKAFRÅGOR
KSAN:s verksamhet Informationsmaterial/Kampanjer Konferenser/Seminarier Projekt – t ex ”Marknadsföring till flickor” Utbildning Följa och stödja forskning Samarbete med myndigheter och andra organisationer Samarbete inom Norden och internationell KSAN - KVINNOORGANISATIONERNAS SAMARBETSRÅD I ALKOHOL- OCH NARKOTIKAFRÅGOR
Projekt ”Marknadsföring till flickor” KSAN driver projektet sedan 2009 för att: Uppmärksamma och medvetandegöra om marknadsföringen till flickor av tobak, alkohol och läkemedel. - KSAN har 30 medlemsorganisationer och samlar ca 270 000 kvinnor. KSAN mobiliserar detta kontaktnät till ett förebyggande arbete i samarbete med föreläsare Ruth Arvidsson. - Föreläsningar, nyhetsbrev, film. - Vidareutveckling av projektet 2011 med stöd av FHI för spridning av nyhetsbrev och framtagande av ett handledarmaterial. KSAN - KVINNOORGANISATIONERNAS SAMARBETSRÅD I ALKOHOL- OCH NARKOTIKAFRÅGOR
Faktorer till varför ungdomar börjar? Tillgång Acceptans Förebild Socialt tryck Attityd och värderingar
Kort fakta 90% av dem som börjar med tobak och alkohol börjar innan de är 18 år Fler killar än tjejer röker Lungcancer är nu den vanligaste cancerformen hos kvinnor 80 % av alla våldsfall bland unga sker på grund av att de är alkoholpåverkade Ca 12000 personer dör varje år av tobaks och alkoholrelaterade sjukdomar eller olyckor
Tillgång 9/10 ungdomar kan köpa sin tobak. Systembolaget har nästintill totalt ålderskontroll ¼ ungdomar säger sig veta om att någon vuxen kan langa från systembolaget eller var man köper smuggelsprit.
Reklamer Reklam Sponsring Produktplacering Varumärkesutvidning
Tror du på reklam? Blöjor Läsk Kaviar Diskmedel Ketchup Godis som man äter när man åker skidor
Festival
Ryssland
Sex in the city
Konserter
Reklam i skolor
Reseguide i Elle
Citat ”Vi röker inte skiten vi säljer den bara. Rätten att röka reserverar vi för de unga, outbildade, svarta och dumma?”
Vad kan vi göra tillsammans? Begränsa tillgängligheten Begränsa marknadsföringen Stärka ungdomars självkänsla
För mer information kontakta oss på: www.ksan.se info@ksan.se 08-101041/51 KSAN Östermalmsgatan 33 114 26 Stockholm
Bag in da box Vet du hur den går? Ser du något speciellt märke i videon? Vilken känsla ska låten förmedla? http://www.youtube.com/watch?v=c2pmVwFryV8
Stadgar KSAN §1. ÄNDAMÅL KSAN vill medverka till en samhällsmiljö utan skador och missbruk av alkohol, narkotika och andra beroendeframkallande medel som t ex sömnmedel och lugnande medel. KSAN arbetar främst med förebyggande verksamhet inom dessa ämnesområden utifrån ett kvinnoperspektiv genom att sprida information att öka förståelsen för sambandet mellan bruk och skador att stimulera till debatt att påverka attityder och värderingar att följa och stödja forskning att verka både nationellt och internationellt i dessa frågor KSAN - KVINNOORGANISATIONERNAS SAMARBETSRÅD I ALKOHOL- OCH NARKOTIKAFRÅGOR