Costa Concordia: Kommentarer till haveriutredningen ur ett MTO-perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Explorer of Sweden December 2009 bildspel nr. 14 ”Pura Vida” December 2009 bildspel nr. 14 ”Pura Vida”
Svenska WebDewey Introduktion
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
•Varför? •När? Resan •Vad ska vi göra? •Vart bor vi? •Nöjen? 13:45- 14:55 Stockholm- Köpenhamn 15:40- 18:10 Köpenhamn- Chicago 20:05- 23:05 Chicago-
• Frågeledaren är den som vet svaren. De finns under en länk på sidan i kalendern. • Ni behöver antingen en 12-tärning eller två vanliga tärningar. • Slå.
GRÖNT KORT KURS När? 5 st onsdagar v. 45, 46, 47, 48 och 49 Tid? Var? Gula huset på Berg Anmälan till? Miranda Johansson eller.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Familjehem och föräldraskap
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
SYV Studie- och yrkesvägledning
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Förhandla för bättre arbetsmiljö
material till Kundforum
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
UTBILDNING Målgrupp Kursen vänder sig till samtliga personer som vill få grundläggande kunskaper inom PSA och MTO i framförallt kärnkraftsbranschen. Kursdelarna.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
LIKHETSTECKNET Learning study i skolår 6 och 7
Psykologi A henrik LARSSON (LAH)
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Svenska WebDewey Introduktion
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Kapitel 4 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Kapitel 4 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
SAMHÄLLSKUNSKAP B Henrik Larsson
Piteå kommun som samhällsbyggare Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Stora additionstabellen
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Svenska WebDewey Introduktion Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktion
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
ÖVERSLAGSRÄKNING.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
GRs effektstudie 2005 Gällande studerande vid kommunal vuxenutbildning i Alingsås, Härryda, Kungsbacka, Lerum, Mölndal, Partille, Tjörn och Öckerö, 2003.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Smittspårarutbildning
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Presentationens avskrift:

Costa Concordia: Kommentarer till haveriutredningen ur ett MTO-perspektiv Clemens Weikert, Lunds universitet

Kort sammanfattning av händelseförloppet 2012-01-13 kl 19:18 lämnar fartyget Civitavecchia med 3206 passagerare och 1023 mans besättning ombord 21:19 informerar 1. styrman kapten per telefon att man kommer att ligga 6 sjömil från ön Giglio och passera tvärs ön 21:44 21:34 kommer kapten till bryggan och beordrar rorgängaren att övergå till manuell styrning 21:37:11 – 21:38:47 talar kapten i telefon med någon som han fråga på vilket avstånd från ön Giglio det är tillräckligt djupt för att passera och får svaret 0,3-0,4 sjömil från kusten

Forts. händelseförlopp 21:39 tar kapten över vakten vid kurs 290o och beordrar kurs 300o och hastighetsökning till 16 knop och därefter ”mjuk” övergång till 310o. Fartyget är nu fortfarande på den planerade kursen 21:40:48 beordrar kapten kurs 325o (på engelska) och efter ett par missförstånd med rorgängaren så kommer fartyget till den beordrade kursen. Man är nu 0,5 sjömil från kusten Från 21:43:07 beordras ett antal successiva kursändringar till 350o (21:43:44; faktisk kurs 21:43:46 327o) 21:44:05 befinner man sig 0,3 sjömil från klippan ’Le Scole’ med kurs rakt mot klippan och fart 16 knop. Man är 0,5 sjömil ur kurs

Forts. händelseförlopp Kapten över går nu (21:44:11) till att ge styrorder som rodervinklar i stället för kurs (ex port 10) och ger flera sådana fram till 21:45:07 då fartyget kolliderar med klippan ’Le Scole’. Hastigheten minskar till 8,3 knop, motorerna stannar och fartyget driver i riktning 360o Fartyget strömlöst, nödgeneratorn går igång men endast i 41 sekunder. Nödbatterier kopplar in men strömförsörjer bara nödbelysning och intern kommunikationsutrustning Fartyget driver mot ön Giglio och går på grund nära hamnen kl 23:00 med 15o slagsida

Vem har gjort utredningen? Ministry of Infrastructures and Transports Marine Causalities Investigative Body Rapporten talar inte om vem som ingått i utredningsgruppen och vilken kompetens dessa besitter

Kommentarer Rapporten är på 176 sidor. Av dessa ägnas 2 (två) sidor åt att sammanfatta MTO-aspekter under rubriken ’Human Factors Analysis’. HF-analysen kretsar mest runt den s k ”mänskliga faktorn”, man följer inte upp HF/MTO-relaterade iakttagelser som nämns i beskrivningen av händelseförloppet Man ägnar oproportionerligt stor uppmärksamhet åt tekniska aspekter kring förloppet efter första grundstötningen som t ex varför nödgeneratorn inte fungerade, konsekvensen av att länspumparna inte fick el etc

Kommentarer forts Man får egentligen inget riktigt svar på frågan varför fartyget befann sig så nära land, inte heller någon analys av kaptenens agerande Positivt är att man faktiskt påtalar att det brustit i samarbete och kommunikation på bryggan och att ansvarfördelning och rutiner vid vaktskifte är oklara (kapten tog över på bryggan utan formell överlämning k 21:39) Utredningen pekar också på att utbildning i BRM (Bridge Resources Management) inte var ett krav i rederiet före haveriet (ingen på bryggan hade BRM-utbildning) Det ryktades att det var kutym att gå nära Giglio eftersom det bodde någon pensionerad kapten på ön. Normalisering av avvikelser?

Kommentarer forts Utredningen borde fördjupat sig i bl a följande: Varför larmades kustbevakningen så sent (faktum är att när fartyget larmade kustbevakningen kände denna redan till situationen; man hade larmats av någon på Giglio)? Det faktum att fartyget (kaptenen) mörkade allvaret i situationen gentemot både kustbevakningen och rederiet Det sena beslutet att ”abandon ship” (kommer nästan 1 timme efter kollisonen med klippan) Det talades om att det endast var en black-out och att situationen var under kontroll