Helhetsgrepp om versionsbyte av Raindance Våra erfarenheter
Bakgrund 32 000 anställda 2005 hade vi ca 600 användare 2008 införde vi LFP och antalet användare ökade till ca 3 000. 2010 införde vi Inköp och antalet användare ökade till ca 10 000.
Bakgrund Vi använder modulerna Bokföring, Kundfaktura, Leverantörsfaktura, Tid, Projekt, Uppföljning, Budget, Internfaktura, Saldoreskontra och Inköp. Raindance berör mångas vardag! Extern drift (CGI)
Bakgrund Inköp 800 – 1000 ordrar om dagen Försörjer sjukvåren med material, livsmedel, ren tvätt etc Korta ledtider Raindance ÄR ett verksamhetskritiskt system
Planeringcykel för uppgradering Ca 3 månaders framförhållning Dag för uppgradering fastställs i samråd med Ekonomi, försörjning, logistik, CGI och kritiska leverantörer. Att uppgradera Raindance är för hos ett projekt
Aktivitetsplan Allokering av resurser intern och externt Grov tidsplan Genomgång av nyheter Detaljplanering Utbildning av testpersoner Test av nyheter Återkoppling till CGI
Aktivitetsplan Uppdatering av handböcker, lathundar och manualer. Löpande information till nyckelpersoner Information till användarna via Intranät och Raindance Löpande go no go beslut. Framtagande av interaktiva utbildningar
Aktivitetsplan Uppgradering – systemet stängt från 12.00 till 24.00 Uppdatering av nya rå och grundlager tar ca 48 h Systemet helt uppgraderat Vad kan vi lära oss till nästa gång?
Slutsats En lyckad uppgradering kräver en noggrann planering, ett väl förankrat beslut och en bra dialog med verksamheten!