Media.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den hermeneutiska metoden
Advertisements

Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
Etik och moral Vad innebär det?.
Källkritik.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Föräldramöte 12 september 2011
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
- att överföra budskap, påverka, mm
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
MASSMEDIERNA omkring oss
Medievanor.
Medievanor.
Formellt, skarpt och snyggt
Kommunikation.
kommunikation kommer av latinets communicatio
Alla kan påverka!.
Debattartiklar.
Hur kan vi påverka dem som styr?
Övning nationella prov svenska
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Offentlighetsprincipens syften
Demokrati och hur Sverige styrs
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Demokratiska beslut För att ett beslut i riksdagen, kommunen eller i skolan ska vara demokratiskt krävs följande:
Källkritik. Uttryck man bör känna till… Avsändare – den som skickar informationen.. Mottagare – den som tar emot informationen… Syfte – Varför? Skillnad.
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Propaganda.
Demokrati och diktatur
”Böckernas bok” ”Den heliga skrift” ”Guds ord”
Vem är Benny. Vem är Benny Uppgift: Läs texten Vem är ”Benny”? Hur ska ni förstå Benny? Försök förklara hans handlingar utifrån berättelsen? Hur reagerar.
Kommunikation och intryck –
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Massmedia.
”Första gången”. Känslan av de olika filmerna. Vad får ni för känsla kring de fyra olika filmerna. Försök beskriva talsfesten 2. Lördagsträffarna.
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Sociala medier och jämställdhet. ”Det är svårt att förstå om man inbillar sig att det alltid sett.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Kön och socialisation.
Parti och ideologi.
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Massmedia.
Kommunikation.
Sociala medier och jämställdhet. Den digitala vardagen (referensgruppen) Msn Playahhead Lunarstorm Bilddagboken Youtube Facebook.
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
Vad är propaganda? Jenny Manning Åsa Gårdsskolan ht 2015.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Massmedia.
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Självkänsla.
Språk Elevröster.
Kommunikation och information
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
U5: Gallring och konkurrens
Yttandefrihet och Tryckfrihet
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Reklam eller redaktionellt budskap?
Medievanor.
Religion.
Medievanor.
Medias roll i demokratin
Presentationens avskrift:

Media

Vad blir en nyhet? Geografiskt avstånd Kulturellt avstånd Avstånd i tid

Är nyheter objektiva? Objektivitet: Saklighet Allsidighet Är nyhetsrapportering objektiv?

Från händelse till nyhet Nyhetsbyrå  gallring  TT  gallring  Nyhetsredaktion  gallring  läsare  gallring

Påverkan Socialisation genom media - hur påverkas vi av detta? Opinionsbildning - fungerar det?

Opinionbildning Opinionsledare Fungerar som mellanled mellan media och människor Förmedlar kunskap Förmedlar uppfattningar

Grupptryck Människor är rädda att hamna utanför Vi socialiseras att tycka som andra, även om vi inte tycker som dem.

Attityder och fördomar Attityd = varaktig inställning utifrån kunskap och känslor Attityder styr vårt handlande Attityd utan fakta blir fördomar Attityder är svåra att förändra

Propaganda Enkelriktad form av kommunikation Syftar till att påverka åsikter och tankar Försöker skapa eller förändra attityder och beteenden genom manipulation Tydlig och rättfram

Övertalningsstrategier Löften Hot Blickfång Slogan Nyhet Lyx Sex Humor Naturlighet Gemenskap Överföring Narcissism