Praktikpass ombord på Cantella 2. Sjökort 932 med specialer. Cantella 2 är en ketch typ Ansö 42. Byggd 1988 av 5 m/m fartygsplåt. Vikt ca 15 ton. Skrovlängd 12,65 och bredd 4,00 meter. Masthöjd ca 16 meter. Registrerad i Sjöfartsverket fritidsskeppsregister med signalen SDXW. Försäkrad till fullvärde hos Alandia för användning året runt i sjön. Motor inmonterad 2005, 60 hp, högergängad fast 3-bladig propeller. Dieseltank 1000 l och vattentank 300 l. Gasolspis med ugn samt en 230 V ugn. 2 pulversläckare på 2 kg av god kvalite i salongen. 2 brandfiltar, 1 vid pentry och 1 i motorrummet. Brandvarnare i taket förut och akterut. Vattentoalett med hålltank som kan tömmas direkt i sjön eller via suganläggning i land. Gummijolle finns ombord, ej uppblåst, förvaras i BB däckslåda. Hydraulstyrning med ratt. Fast VHF, handhållen VHF och GPS-navigator i salongen. Magnetisk stålbåtskompass, elektrisk logg och ekolod samt GPS-navigator vid styrplatsen. GPS-navigator monterad på mesanmasten. Reservdelar / verktyg finns i motorrummet / verkstaden. 2009-05-01 Per Lindquist
Här går vi i den röda ( norra ) enslinjen mot Kraftverkshamnen. Vi passerar färjan som går mellan Svanesund och Kolhättan. Alla tränar förtöjning och losskastning mot kajen norr färjeläget på Orustsidan. Förbered kompasskursen från fyren Halsenabb Q WRG ( ca 50 meter utanför strandlinjen ) mot grundet ”5,9” väst babordsmärket FL R 3s. Gå fram till grundet, här stannar vi och pejlar vårt läge mot lämpliga fasta punkter. Rita in bäringarna i kortet, stämmer vårt läge ? Loggkontroll mellan fyren Galterö, FL (2) WRG 6s, och fyren Sundholmen FL(2) WRG 6s. Läs av loggen, ta tiden, mät distansen i sjökortet. Håll 2000 varv på motorn. Anteckna uppgifterna på ett papper. Läs av igen vid passage av Sundholmens fyr. Vilken fart har vi gått med Demonstration / övning med livbojar, kastlinor och MOB-övning med livboj. Här går vi i den röda ( norra ) enslinjen mot Kraftverkshamnen. Följ den gröna ( södra ) enslinjen sydvästvart. Rorsman styr efter order från en person som med kikare leder in oss i enslinjen akterut. När vi ordnat in oss väl i enslinjen vänder vi och går in i samma enslinje, men då in mot Saltkajen. 2009-05-01 Per Lindquist
Genomgång av praktikpassets upplägg. Genomgång av fartyget, säkerhetsutrustning, navigationsutrustning, motor, segel, förtöjnings- och ankringsutrustning. Genomgång av praktikpassets upplägg. 2009-05-01 Per Lindquist
Navigering i enslinje. 2009-05-01 Per Lindquist
Man över bord övning. 2009-05-01 Per Lindquist