Konferens och evenemang

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Så skyddar du dig mot bedragarna!
Advertisements

easyresearch. se/s. asp Varför?
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Integrationsplats För ett mänskligare och tryggare Göteborg.
Samtala om böcker.
Distans- och hemförsäljningslagen
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
Anneli och Christians Datorskola
Via SMS så får du erbjudande om nya vikariepass, kan acceptera eller avböja dessa erbjudanden, eller blir direktbokade på pass. Förfrågningarna besvaras.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå. BANK OCH FINANS Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter Kontakt via telefon,
Informationssökning & Källkritik
En kort lektion i hur du inte blir blåst
LAGAR OCH REGLER.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Lagar och Regler Kap. 5.
Betaltjänster E-legitimation Juni 2013.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
vid Offentlig Upphandling
FMN, MAJ BRA ATT VETA OM Budgivning vid försäljning av fastigheter, tomträtter och bostadsrätter som förmedlas av fastighetsmäklare Vid köp av fastighet,
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
Betalningsformer vid utlandsaffärer
Konsten att göra bra inköp
Säljsamtalet Vägen till köp.
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Ett arbetsområde om poesi
Regler vid bokning och/eller boende på hotell
Konferens och evenemang
Affärsidé - företagets vägvisare
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Inköpsrutiner.
Inköp Processen Direktleveranser Behov Beställningspunkt Larmlista
1. Uppgiften presenteras
Avtalsrätt.
Konsumentköplagen.
Vem är du?.
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Fråga 14 Oy Företag Ab:Kund 12345:Beställning P1023:Produkt
Hur gör man en debattartikel?
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Ska du lämna anbud eller utföra tjänster för Halmstads kommun?
Boendekostnadskalkylen - en viktig del i marknadsföringen.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Referat Hur och mall.
Försäljning av Newbody Säsongen Mål Målsättningen är att sälja 1000 st paket. Förra året sålde vi totalt 801 st paket, vilket gav ett överskott.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
ska innehålla följande uppgifter
Personligt brev.
Köprätt.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
ABFF 04 - Omfattning Titel:
Organisationer och logistik
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Betalningsformer vid utlandsaffärer 1 Anders Persson Cash Management Regionbanken Östra Sverige Telefon
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
Att lämna anbud Ett bildspel om hur du lämnar anbud Information från Upphandlingsenheten.
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
Ska du lämna anbud eller utföra arbete för Renova AB?
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Lagarna inom handel Kap. 13.
Direktupphandling av varor och tjänster
Att sluta avtal.
Direktupphandling av varor och tjänster
Direktupphandling av varor och tjänster
Presentationens avskrift:

Konferens och evenemang Affärskommunikation Konferens och evenemang

Affärskommunikation Vi måste kunna formulera oss i olika sammanhang De texter vi skriver i arbetet ska ha ett budskap och användas av någon Därför måste man tänka igenom vem som ska läsa texten redan innan man börjar skriva en text Texten i ett dokument ska vara så disponerad att den underlättar för läsaren att hitta Ett bra sätt är att följa svensk standard (SIS) för handelsdokument Genom att följa standard underlättar du ditt eget arbete

Handelsdokument Anbudsbegäran (Inquiry, Invitation for offer) K → S Köparen begär i förfrågningen upplysningar han är intresserad av Man bör ange var man fått upplysningar om säljaren

Handelsdokument Offert – anbud (Offer) S → K En offert ska innehålla allt en köpare behöver veta för att kunna göra ett bra val inför sitt köp Det är viktigt att ange vilka villkor som gäller för affären I offerten ska man noga ange när man senast vill ha ett svar för att villkoren ska gälla Offerten är bindande för säljaren, men han kan tidsbegränsa den

Handelsdokument Beställning – order (Order) K → S Köparen accepterar att köpa genom beställningen Beställningen är i stort sett en kopia av offertens faktadel

Handelsdokument Motbud – motoffert (Counter offer) K → S Köparen kan, om han inte är nöjd med pris, villkor etc i anbudet, genom motbud föreslå ändringar Motbudet kan vara uppställt precis som ett anbudeller formuleras i löpande text

Handelsdokument Beställningserkännande (Order acknowledgment) S → K Säljaren erkänner att han har fått och kommer att utföra beställningen Beställningserkännande förekommer: Om det är lång tid mellan beställning och leverans Om köparen beställt utan föregående anbud Om köparen sänt motbud Om kutymen inom branschen föreskriver det

Handelsdokument Beställningsbekräftelse (Order confirmation) K → S Om köparen har lämnat ett inte juridisk bindande beställningsdokument

Handelsdokument Försändningsavi – leveransavi (Advice of dispatch) S → K Avin är ett meddelande om att varorna sänts till köparen Den förekommer ofta vid stora varumängder så att köparen får tid att skaffa lagerutrymme Försändningsavin ska innehålla: Datum när godset avsändes Transportmedel Vilken vara det gäller När varan beräknas anlända

Handelsdokument Faktura (Invoice) S → K En faktura är en anmodan att betala för något inom en viss tid Därför är det viktigt att alla faktauppgifter som behövs för en korrekt betalning finns med Extra viktigt är att betalningsvillkoren som är avtalade med kunden stämmer mot fakturan

Handelsdokument Följesedel (Delivery note) S → K Följesedel bipackas varorna och är förteckning på de varor som levererats

Handelsdokument Reklamation (Complaint) K → S Köparen meddelar att han är missnöjd med en leverans, ett villkor etc Reklamationen kan byggas upp enligt ”trestegsmetoden”: Erkänn att varorna anlänt Beskriv felen Gör förslag till uppgörelse

Handelsdokument Reklamationssvar (Reply to complaint) S → K Säljaren ger i reklamationssvaret sin syn på reklamationen Alla reklamationer måste naturligtvis inte godtas Ofta kan det emellertid vara en avvägningsfråga hur långt man ska tillmötesgå en begäran i en reklamation Faktorer som lång affärsförbindelse och hopp om framtida affärer kan spela roll

Handelsdokument Betalningspåminnelse – kravbrev (Reminder) S → K Om köparen inte betalar i tid, sänder säljaren en uppmaning till honom att betala Betalningspåminnelsen bör innehålla: Fakturanummer Fakturadatum Belopp