Servicecenterutredningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

NUAK Förnyad förvaltning
Nyttorealisering på 10 min
Checklista för jurister
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Nordisk slutkundsmarknad
Skicka Svefaktura till Stockholms stad
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
P4 En modern, tillgänglig och effektiv myndighet med service anpassad till nutidens krav
Skapa förutsättningar för e-arkiv och ett digitalt informationsflöde
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Folktandvården Norrland
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Att få rätt saker att hända
Styrning Mina meddelanden
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Välkomna till en dag om eArkiv
SITHS anslutningsprocess
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Lanseringsmöte för Agresso-tjänster
Att tillsammans påverka!
Arkivfrågor för fakultets-administratörer
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Kulturdepartementet Nationell samordning för en positiv supporterkultur och mot våld och annan brottslighet i samband med idrottsevenemang Agneta Blom.
NEA Seminarium 7 december 2004
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
PA 2.0 Nya system och arbetssätt inom personaladministrationen.
Region Skåne Dialogmöte privata vårdgivare
PA 2.0 Nya system och arbetssätt inom personaladministrationen.
Presentation av Östergötlands status vid införande av Stöd och behandling.
Kommunalförbundet Sydarkivera
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
HFR 21 november 2008 Elektroniska beställningar – steget före e-fakturan.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
PA 2.0 Nya system och arbetssätt inom personaladministrationen.
Intern styrning och kontroll Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll Med intern styrning och kontroll avses den process som syftar till att.
Introduktion till The Rational IT Model
Anslutningsprocessen, Högskolan i Gävle
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Analysseminarium – ÖK maj
Nämnden för hälsa, vård och forskning
ArtDatabanken Till styrmodell .
I offentlighetens tjänst
Program för effektivare ekonomiadministration
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Presentationens avskrift:

Servicecenterutredningen Charlotte Johansson Ahlström

Ett myndighetsgemensamt servicecenter som: Erbjuder tjänster inom ekonomi och personaladministration samt systemstöd för e-beställningar Är en egen myndighet med styrelse Är avgiftsfinansierad Är ägarstyrd med effektivitetskrav Är kundfokuserad Separerar kund/kundmöte och produktion. Har sin produktion i Gävle och Östersund Erbjuder standardiserad bastjänster och tilläggstjänster samt specialtjänster

Initialt bastjänstutbud - ex löneadministration är en bastjänst. Personaladministrativa tjänster löneadministration rese- och utläggsadministration beslutsskrivning tjänstepensionsadministration tidredovisning (ej lönepåverkande) Ekonomiadministrativa tjänster kundfakturering och kundreskontra leverantörsfakturahantering anläggningsredovisning löpande redovisning och bokslut tidredovisning Kundmyndighet kan köpa en bastjänst t ex löneadministration Tjänsterna är indelade i: Bastjänst Tilläggstjänst Specialtjänst

Stöd för e-beställningar Statligt samordnade upphandlingar/ ramavtal Myndighetsspecifika upphandlingar/ ramavtal Möjliggöra elektroniska beställningar (som inte kräver förnyad konkurrens-utsättning) Leverantörs-anslutning till elektroniskt stöd Integrerad helhetslösning med ekonomisystem i servicecentret. e-beställning och fakturahantering inom servicecentret, med filöverföring till kundmyndighetens ekonomisystem. Separat e-beställningslösning inom servicecentret utan integration mot ekonomisystem. Traditionell fakturahantering i kundens ekonomisystem Enbart leverantörsintegration/katalogtjänst i servicecentret. Övrig hantering i kundmyndighetens regi. Stöd för e-beställningar - en preliminär indelning av tjänst Inget krav på annan anslutning Bör täcka alla myndigheters behov för anslutning 2012/2013

Tjänster i nästa fas? Genomförandestöd vid myndighetsspecifika upphandlingar E-arkiv och e-diarium Fortsatt utveckling av personaladministration Kontorsstöd IT-stöd E-legitimationer Skapa kvalitet i EA/PA och e-beställ innan vidgning av tjänsteerbjudande. Statligt samordnade upphandlingar/ ramavtal Myndighetsspecifika upphandlingar/ ramavtal Möjliggöra elektroniska beställningar (som inte kräver förnyad konkurrens-utsättning) Leverantörs-anslutning till elektroniskt stöd

Varför en ny myndighet? Servicecentrets verksamhet renodlas Ökad möjlighet till en tydlig och långsiktigt hållbar styrning av verksamheten förbättras Stödverksamhet blir kärnverksamhet Gör arbetsplatsen mer attraktiv Kundernas förtroende för servicecentrets stärks, Ökad transparens i kostnadsbasen och servicecentrets verksamhet Kundorientering kommer i första hand för servicecentret. Gemensam utförarmyndighet som kan användas som stöd/bas också vid andra myndighetsgemensamma initiativ utan målkonflikt

Successiv anslutning av kundmyndigheter Från 1 januari 2012 – totalt 8-10 myndigheter Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och Lantmäteriet Fem till sju nya kundmyndigheter (inklusive Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten) för anslutning under 2012. De nya ansluts dock inte in förrän kundgränssnitt är på plats Frivillig anslutning till Servicecentret Myndigheter som inte vill ansluta sig måste visa att den aktuella verksamheten sköts minst lika effektivt i egen regi eller på annat sätt Servicecentrets omfattning 2012–2014 År Antal nya myndigheter Antal myndigheter totalt 2012 5–7 8–10 2013 13–17 2014 21–27

Kundservice Enhetlig samverkansmodell En strukturerad process för överenskommelse och anslutning med stöd av anslutningteam Överenskommelsen ska spegla både servicecentrets och kundmyndighetens förväntningar och krav på samarbetet vidare ange tjänstebeskrivningar, tjänstenivåer, prissättning och övriga villkor för leveransen

Kundservice via en väg in Separera kund och produktion ger ökad specialisering, ökad effektivitet och professionell kundkontakt. Ingången till servicecentrets kundservice ska vara enkel, tydlig och gemensam för kundmyndigheterna via kundtjänst och kundwebb

Tydliga gränssnitt och ansvarsfördelning Tydliga gränssnitt och klar ansvarsfördelning fastställs i överenskommelser en klar ansvarsfördelning detaljera ansvarsfördelningen i berörda processer samt hur de ska mätas (SLA) vilken information som servicecentret ska hantera hur servicecentret skall utföra tex kontrollplaner för ISK hur behandlingen av personuppgifter ska ske kundmyndigheternas tillgång till de handlingar som arkiveras checklista för anslutning Kundmyndigheten har allt ansvar för t ex bokslut ansvarar fortsättningsvis för sin verksamhet går från en utförarroll till en mer strategisk roll interna styrning och kontroll kommer att omfatta verksamhet som utförs av servicecentret på kundmyndigheternas uppdrag.

IT-modellen Produktionssystem Under en övergångsperiod kunna koppla upp sig mot kundmyndighetens befintliga system om det bedöms lämpligt. På sikt ska dock kundmyndigheterna hanteras i servicecentrets egna enhetliga system. Servicecentret ska inte ha drift och förvaltning av IT i egen regi. För att etablera IT-modellen kommer upphandling alternativt avrop av systemstöd att krävas för interna system, produktionssystem och kundrelaterade system

Genomförande i tre faser Uppstart (2011) Stabilisering (2012) Expansion och kontinuerlig utveckling (2013 och framåt)

Några aktiviteter i fas 1 Ta fram instruktion och regleringsbrev för servicecentret och hantera praktikaliteter (såsom lokaler) i samband med att en ny myndighet etableras. Rekrytera och utse ledning för servicecentret. Fastställa servicecentrets organisation, roller, gränssnitt och ansvar i detalj. En arbetsordning måste tas fram. Planera och säkerställa övergång av verksamhet från Skatteverket och Försäkringskassan. Säkra och anpassa produktionsprocesser och gränssnitt utifrån det tjänsteutbud som föreslås samt hur dessa gränssnitt skall mätas. Detaljera överenskommelse- och anslutningsprocessen. Träffa överenskommelser med de kundmyndigheter som ska anslutas under 2012. Ta fram en plan för kundanslutning för de kommande åren. Ta fram en verksamhetsplan och budget för första verksam­hetsåret. Förbereda samt införa delar av funktion för kundservice. Påbörja upphandling och implementering av IT-stöd (stöd för egna behov, kundservice och produktion). Planering, kommunikation, införande och uppföljning av uppstartsfasen.

Status just nu

Kontakta oss: servicecenterutredningen@social.ministry.se Charlotte Johansson Ahlström 0722-117282 Björn Hammarstedt 0727-266646