Alf Hector Erik Ryrlind

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att mäta besparing Biträdande avdelningschef Karin Peedu
Advertisements

E-handel i Kungsbacka kommun Vår modell och syn på elektronisk handel
Effektivisering av inköp i staten: e-beställningar
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Branschfakta teknikföretag i Sverige •Sveriges export av teknik uppgår till över 500 miljarder kronor per år. •Svenska teknikföretag exporterar i genomsnitt.
Skicka Svefaktura till Stockholms stad
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
BRANSCHSTATISTIK FÖR år 2012 Inkasso och Kronofogdemyndigheten 23 april 2013 Grand Hôtel, Stockholm SVENSK INKASSO.
Elektronisk handel – Effektiva inköp
Kort om Örebro gammal handelsplats från 1200-talet invånare
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Mina vårdkontakter En säker e-tjänst till vården
IT-dagen 22 nov 2006 Elektronisk inköps- och fakturahantering Projektledare
Lunds universitet / LDC Lunds universitets egen IT-partner Presenterar nyheter och vad som är på G Jan-Inge Månsson.
Helhetsgrepp om versionsbyte av Raindance
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: Okänd Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Projektföljeforskning
Pågående projekt Uddevalla, Lejdeberget -Steg 1, 2 verk vardera på ca 2-2,5 MW och ca 80 m navhöjd, uppförande planerat till Besked från Länsstyrelse.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Strama Skåne Antibiotika öppen vård Skåne 2010 Förskrivare, typ av antibiotika, antibiotika vid luftvägsinfektion, antibiotika vid urinvägsinfektion, antibiotika.
20-24 år år -19 år Aborter i Norrbotten fördelat på åldersgrupper, årsvärden 2002 – 2011 samt 1:a halvåret 2012 för åldersgrupp – 19 år. Mått: antal.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Skåne län PROGNOS hösten 2011 Arbetsmarknadsutsikter.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Mobil Uppföljningsapplikation
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Nya lokalerna i Frescati backe (ej med i gamla systemet) Övrigt: Mätningen.
Areamöten våren 2010 guv Ausma Pavulans / vice guv Anna Hedin 1.Ekonomi D21.
Anna Wikholm Kjellberg
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Seminarium Arbetsmarknadspolitik för utveckling och välfärd Palaestra nedre, Universitetsplatsen i Lund Arbetsmarknadspolitik för utveckling.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
1 GfK Consumer TrackingHomogen marknad Fredrik Ydell Maj 2009 Exempel på hur layouten ser ut för undersökningen. De indelningar som ingår i undersökningen.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
NyföretagarCentrum Resultat 2009 Rådgivning Företagsstarter Nätverk Finansiering.
Idrottsverksamhet 2010 i Motala kommun Omfattning totalt Största idrotterna Största flickidrotterna Största pojkidrotterna Jämställdheten inom olika idrotter.
Gruppanförande - illustration I 1 Hur ser då landskapets ekonomiska läge ut? 2 Djupdykningarna åren Ett annat budgeterat resultat 4 Motsvarande.
Basinkomst En realistisk möjlighet?
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Bygga lön ”Bygga lön” är ett arbetsvärderingssystem som syftar till att bedöma kraven i de arbeten utförs inom kansliet, det vi brukar kalla ”vad- delen”.
När min dotter Christina föddes år 1971 fanns det 24 personer i yrkesverksam ålder per 80-åring och äldre. 1.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
DIVISION Länsteknik VIS mininyttoanalys Nyttoberäkningar.
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Confidentiality notice / Copyright notice Siemens Wind Power.
Elinstallatören har i genomsnitt läsare/nr enligt Orvesto Näringsliv Därmed är vi byggbranschens största tidning. VVS-Forum och Elektrikern.
Detta ska vi prata om… En tillbakablick – vad har hänt? Finansiering Beställning TV Barn- och ungdomstandvård Uppsökande tandvård Tredje steget.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Svefaktura Umu Fakta Umeå universitet Omsättning ca 3 miljarder ca anställda ca studenter leverantörsfakturor kundfakturor.
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
Budgetdialog budgetberedningen – barn- och utbildningsnämnden
Henrik Heyman Bakgrund 1997 KS-beslut om e-handel 1998 Pilotprojekt e-handel Omogen teknik för e-handel 2000 Uppdrag att se över internfakturering.
Greppa Näringen Vad är Greppa Näringen? Greppa Näringen erbjuder kostnadsfri rådgivning som både lantbrukare och miljön tjänar på. Målen är: › minskade.
Raindance Region Skåne 2 installationer 25 ramföretag Ca Användare beställare 400 – 600 samtida användare Ca ordrar/dag levfakturor.
Arbetsmarknadsutsikter Blekinge län 2012 Prognos hösten 2011.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
NyföretagarCentrum Resultat 2009 Rådgivning Företagsstarter Nätverk Finansiering.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Anpassning av den ekonomiska hanteringen och anpassning mot e- handel.
Presentationens avskrift:

Alf Hector Erik Ryrlind E-rekvisition Alf Hector Erik Ryrlind

Basfakta om arbetsförmedlingen Betalar ut ca 80 miljarder per år Inköp förvaltningsmedel ca 1,5 miljarder Antal anställda ca 12 500 Antal beställare 800-1000, attestanter 400-600 Antal förmedlingar ca 350, ca 750 levransadresser Antal fakturor ca 240 000 varav ca 195 000 avser förvaltningsmedel

Leverantörer och fakturavolymer Aktiva leverantörer ca 5 000 Vi borde ha ca 600-700 avtalsleverantörer Vi borde ansluta ca 200 avtalsleverantörer varje år till olika typer av e-handel I dag, 9 katalogleverantörer Orderlösa- /periodiska, 17 leverantörer antal abonnemang 3 500, totalt 55 000 fakturor från 2008 Målet är att ha 80% e-fakturor och 20% skannade fakturor I jan ca 44% e-fakturor och 66% skannade fakturor, jan-april i genomsnitt 40%

Volymer 2013 Antal fakturor EDI SVE Papper Totalt Jan 4 549 3 302 9 965 17 816 Feb 3 168 3 770 9 859 16 797 Mar 2 353 3 828 11 686 17 867 Apr 2 734 3 745 10 311 16 790 Summa 12 804 14 645 41 821 69 270 Andel EDI SVE Andel E Papper Totalt Jan 26% 19% 44% 56% 100% Feb 22% 41% 59% Mar 13% 21% 35% 65% Apr 16% 39% 61% Summa 18% 40% 60%

Arbetsförmedlingens e-handelsprojekt (INKA) Startade 2007, förstudie PoC* 2008 Avrop av beställningsportal och växelfunktion GLN**-nummer, anpassning Felicia, SFTP Anpassning av Raindance för behörighetshantering Pilot dec 2008 till mars 2009, kontorsmateriel och el Leverantörsanslutning, stödsystem EdiOnet Anpassning Raindance, tummen upp artiklar E-rekvisition och popupp texter Pilot i Lund Utbilningsportal, ca 800 beställare och 400 chefer Direktupphandling, stöd för anslutning av leverantörer Utrullning under hösten 2012 till kärnverksamheten och centrala avdelningar Proof of concept ** Global location number

Bakgrund E- rekvisition Central inköpsfunktion, försörjer kontoren med produkter Kontoren har begränsad budget för egna inköp, vanligen kaffebröd mm Vill inte använda ”Organisationskatalogen” Skulle vara enklare att använda, men uppfylla förordningen med attest Skulle främst användas för inköp < 1000 kr Kontoren skulle kunna beställa vi systemet, trots att leverantören inte var ansluten Skulle kunna användas för hämtköp, mail, telefon

Hur har det funkat Bra! Volymerna nästa lika stor som för anslutna katalogleverantörer Används för alla typer av inköp även över > 1000 kr, både för avtals- och icke avtalsleverantörer Statistik och uppföljning per produktkoder

3 630 31 589 År månad Normal Rekvisition Totalsumma 2012-01 799 2012-02 998 2012-03 1 026 2012-04 883 2012-05 7 1 005 2012-06 831 36 867 2012-07 622 15 637 2012-08 675 53 728 2012-09 1 037 188 1 225 2012-10 1 078 321 1 399 2012-11 1 192 362 1 554 2012-12 668 466 1 134 2013-01 967 373 1 340 2013-02 861 500 1 361 2013-03 810 617 1 427 2013-04 777 692 1 469 År 2012 10 807 1 448 12 255 År 2103 3 415 2 182 5 597 Totalt från start 27 959 3 630 31 589

Volymer 2010-2012

Krav på e-handel för myndigheter Bilaga 3:1 Krav på e-handel för myndigheter Handlingsplan för eFörvaltning* E-faktura Svefaktura E-handel E-upphandling Stora myndigheter ska e-handla från 2013 Övriga myndigheter från 2014 Statens Serviscenter** från juni 2013 * Handlingsplan för eFörvaltning – nya grunder för it-baserad verksamhetsutveckling i offentlig förvaltning (Fi 2008/491OFA/SF) ** Ett myndighetsgemensamt servicecenter (SOU 2011:38), ca 25 myndigheter och besparingspotential på ca 33%

Krav på myndigheternas E-handeln enligt förordningsförslag Bilaga 3:2 Krav på myndigheternas E-handeln enligt förordningsförslag Myndigheterna ska Använda ett IT-stöd med arbetsflöde för att stödja, beställnings-, leverans- och fakturaprocesserna Stegen att Söka produkt och skapa beställning Kontera, godkänna och attestera beställning Hantera orderändring, leveransavisering Bekräfta leverans Hantera faktura Följa upp faktura Attest innan ordern kommuniceras med leverantör