MMS & Webb-TV Av:
Traditionell TV Mobil-TV Webb-TV Out-of-home Fritidshus Pod-TV
Situationen med Webb-TV idag • Publika siffror på totaltittandet för fåtal sajter. • Flertal mätbolag, som står för sina siffror • Ingen fullständig kontroll att standard följs • Ingen oberoende part som garanterar kvalitén • Siffrorna går inte att jämföra med trad. TV • Internet Explorer 8, Firefox 3 & Chrome kan stoppa cookies helt, vilket ger uppblåsta siffror för måttet ”unika webbläsare”.
Webb-TV-tittandet minuter/dag
MMS & Webb-TV • Tillsammans med några av de stora aktörerna i branschen tagit fram en första standard. • Vision att samla in detaljerad data och stå som garant för kvalitén. • Vision om att Webb och TV-siffror på sikt ska vara jämförbara. • Brett informationsintag under våren.
Vägval för Webb-TV Dagens situation är ej tillfredställande. 1.Köra vidare som idag? 2.Vänta på möjlighet att mäta webb-TV via handset meter. – Tar lång tid och svårt för program med liten volym. 3.Branschgemensam mätning via webben, där oberoende part står som garant för kvalitén.
MMS förslag • MMS sluter avtal med ett mätbolag som skall mäta rörlig bild på webb för MMS räkning. • MMS samlar in och förädlar datat, som för traditionell TV. • MMS arbetar vidare med att utveckla standarden (tillsammans med KIA/IAB ?)
Fördelar med MMS förslag • Jämförbarhet • Trovärdighet • MMS garant för produkt • Validering m.h.a. audits • Webb-TV redovisas tillsammans med traditionell TV. • Transparenta publika siffror kan bidra till att lyfta mediet
Möjlighet att mäta följande på daglig nivå • Vilken sajt • Visningar av program/klipp • Antal besök på sajt (user sessions) • Exakt tittartid per unikt program/klipp. • Unika besökare (unika webbläsare) • Visningar av reklam
Exempel 1: (Illustration) Webb-TV siffror i analysverktygen
Exempel 2: Presentation av siffror i Holland
Exempel 3: (Illustration) Webb-TV siffror i ”HotTop”
Status för MMS och Webb-TV • Request For Proposal (RFP) utskickad till 4 mätbolag. Svar de närmaste dagarna. • Preliminära offerter mottagna, prisindikation finns.
För branschen att besluta om • Redovisa webb-TV-siffror endast för broadcastat material eller för alla prg/klipp? • Redovisa program/klipp eller även reklam? • Tagga program/klipp fr.o.m. ett visst datum, eller även äldre program/klipp? • Bl.a. (Det som sajtägaren ”taggar” är det som mäts.)
Tidsplan • Upphandling: aug/sep – MMS förhandlar med mätbolagen. • Beställning : okt/nov – Vinnande mätbolag utsett. • Implementation: början av 2009 – Taggning, script, rapportering, systemutveckling hos MMS, m.m.