Frimisseminariet Replik: Frågemetodik och Frågeformulär
Kommersiella frågor om Mätteknik? Fokusgrupper Beteendekodning Djupintervjuer Processdata Expertgranskning Analys av svarsdata Kognitiva tekniker Debriefings Experiment Återkontakter Medlyssning Vill kunderna betala för detta? Är kunden villig att förlänga projekttiden för detta? Kan konkurrensfördelar påvisas i modeller gentemot Ad-hoc?
Den kommersiella situationen Du har köpt ett arkitektritat hus. Du kontaktar en byggfirma för att montera ditt arkitektritade hus.... Byggfirmans offert: Grundmontering av hus: 1 000 000 kr Experiment av husets hållfasthetslära: 150 000 kr Expertgranskning av husbygge: 150 000 kr Justering av grundmontering: 500 000 kr Provbo + planlösningsändring: 600 000 kr Materialgranskning och ombyggnad: 200 000 kr Beställer du detta eller går du till en expertbyggare direkt?
Några ytterligare tankar om Matteknik Frimis seminariet 2009. Arne Modig – Novus Opinion Toivo Sjören – TNS Sifo Nicklas Källebring – Synovate För att det helt enkelt ger ett korrektare utfall! Varför frågar ni ”om det vore val idag” istället för ”valet i September 20xx”? Vad ger detta för implikationer???
När lämpar sig dessa tekniker Rationella frågor Rationella svar Lämpar sig för: Demografiska frågor (Ex: Vilket år är du född?) Faktabaserade frågor (Ex: Vilket märke är det på den bil i hushållet du oftast använder?) Lämpar sig sämre för: Emotionella frågor (Ex: Varför kör du BMW?) Åsiktsfrågor (Ex: Hur viktigt är bränslekonomin när du köper bil?)
Några tankar om frågor TÄNK PÅ En fråga kan vara helt korrekt ställd men ge fel svar. Att det finns fall där den rent akademiska infallsvinkeln inte ger de svar du söker. Rationella frågor ger rationella svar. Efter att ha genomfört projekt åt specialist efter specialist i över 10 år är min slutsats att.... även de bästa undersökarna har en lång väg att vandra för att göra riktigt bra frågeformulär. Var ödmjuk inför uppgiften!!!