Att bygga en fungerande webbplats

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
Barnanpassad utredning
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Att söka och förvalta kunskap
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Informationssökning & Källkritik
Börja blogga! Så här skapar du en hemsida för att börja blogga.
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Mål och betygskriterier
Hur använder vi Internet ?. • till att få kontakt med andra.
Skriva för webben.
En reviderad läroplan för förskolan
Kommunikation.
Enkel dator teknik Tips och tricks.
INFINITE96BLOG PRESENTATION. ÄGARE JAG HETER DEMAN JAG HAR EN PASSION FÖR SKÖNHET OCH VILL HJÄLPA ANDRA NÅ SINA FULLA SKÖNHET POTENTIAL. DÄRFÖR ÖPPNADE.
Att skriva en artikel.
Syftet med en personlig handlingsplan
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
Att hålla en presentation
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Nya studera.nu Målgrupper och struktur. Målgrupper Potentiella studenter Studenter i systemet Forskarstudenter Andel av besökarna per målgrupp? Prioritering.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Källor! Hur gör man egentligen?
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Skrivarskolan KÄLLHÄNVISNING.
Stefan Andersson, Uppsala universitet 1 TestSök Presentation av ett BIBSAM-projekt.
Hur gör du för att förstå en text?
Att rita en instruktion
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Kommunikation och information för personer med funktionshinder
För att Nyheter ska visas som egen rubrik skall denna ruta vara ibockad. Markera Nyheter Klicka därefter på ”Ny sida”
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Hur du säljer in dig själv och dina kunskaper!
Webbutveckling Med fokus på grunder i html och css.
Webbdesign Vittert vetande om webbdesign, SBe, PK
Hur skriver man ett reportage?
Vittert vetande om webbdesign
Skriva.
Ett mänskligare internet Stefan Johansson
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
Sagoanalys 1. Läs din saga.
Välkommen till årets andra nätverksträff Sundsvall 30 maj, 2006 Funda Denizhan och Magnus Burell Verva, Nätverket 24-timmarswebben.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Retorikens grunder.
om företaget där du gör din praktik!
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Personligt brev.
Att referera och ange källa!
Skriftlig framställning
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Skrivtips för webben Skrivtips för webben.
Presentationens avskrift:

Att bygga en fungerande webbplats Användbarhet Att bygga en fungerande webbplats

De 4 dörrarna* För att användaren ska nå målet måste hon passera 4 dörrar: - Utseende - Språk - Struktur - Interaktionen ”Varje dörr som ska passeras måste hon kunna öppna” *från Användbarhetsboken av Tommy Sundström http://www.anvandbart.se/

Formens funktion Utseende Tar hand om användaren Ska vara lågmäld Ska ge information Vara läsbar Typsnitt Bra storlek Korta texter Rätt radavstånd (större än tryckt text) Utseende 1:a intryck viktigt! - Bygger förtroende (eller förstör) - Visar personlighet

Tilltal Läsvänlig Flera språk(?!) Språksvårighet Handikapp Språk Formell Informell Läsvänlig Enkelt språk Viktigast först Stilguide Stavning Undvik kursiv Flera språk(?!) Språksvårighet Handikapp Språk TT språket Svenska skrivregler Myndigheternas skrivregler

Överskådligt Navigation Struktur Logiska namn Samla likvärdig information Navigation Länkar Menylänkar Kunna läsa fristående Rubrik som länktext Ange Title (vad länken innebär, e-post, pdf etc) Bildlänkar Formulär – för sökning och valboxar Struktur Det ska vara lätt att hitta information Handlar om organisation och ordning

Ska vara lätt att förstå hur man gör! Fylla i formulär Handla Chatta Redovisa Tid Ekonomi etc Ska vara lätt att förstå hur man gör! Interaktion Handlar om samspelet, dialogen mellan system och människa

Standard Användare Webbläsare Andra aspekter ISO 9241-11 - Standard för användbarhet WCAG - Web Content Accessibility Guidelines, handikappanpassning Användare Med handikapp Olika förståelse för mediet Webbläsare Olika läsare / olika presentation Andra aspekter http://www.santai.nu/ artiklar/iso.htm http://www.w3.org/

Läsbarhet Målgrupp Användarorienterad Lagom stor text Andra aspekter Okända ord Förkortningar Text i bilder Målgrupp Vem vill du nå? Vem ska använda sidan? Användarorienterad Tjäna användarnas intressen Andra aspekter http://www.santai.nu/ artiklar/iso.htm http://www.w3.org/

Utan användare ingen användbarhet Från idé till rutin Utan användare ingen användbarhet

Idé och syfte Tänkt publik Formulera mätbara mål Börja enkelt Dessa två kan förändras över tid Formulera mätbara mål Börja enkelt Ta lite i taget Planera för, men bygg på komplexitet Vad ska göras?

Intervjuer Enkäter Iakttagelser ”Brainstorma” Målgrupp? Användare? Enskilt Fokusgrupper Enkäter Iakttagelser ”Brainstorma” Målgrupp? Användare? Lär känna din målgrupp! Ta reda på deras intressen, vad de gillar…

Processanalys Målgrupp? Användare? Vad startar processen? Vad ska göras? Finns samverkande processer? Vad ska levereras? Målgrupp? Användare? Utan användare

Vilket är användarnas mål? Hur uppnås målen idag? Vilken är dina konkurrenter? Varför använda just denna sida? Inte bara funktion, även underhållning! Målgrupp? Användare? Utan användare

Vision Design Utvärdering Återkoppling Utformning Sätt upp mål En väg att nå mål Utvärdering Rätt väg? Rätt kvalitet? Återkoppling Utformning

Produkt Sluttest Lansering Uppföljning

Vad sidan ska ge besökaren Den färdiga sidan Vad sidan ska ge besökaren

Vad sidan ska ge besökaren Sidan ska besvara besökarens frågor. Fundera över vilka behov som kommer sedan. Vad sidan ska ge besökaren

Vad sidan ska ge besökaren Var är jag? Finns det jag vill ha/söker? Hur hittar jag? Har jag kommit rätt? Relevans! Finns det mer? Hur kommer jag tillbaka? Vad sidan ska ge besökaren Sidan ska besvara besökarens frågor.

Vad sidan ska ge besökaren Hur ger jag mervärde? ”Återbesökare” Hur tilltalar jag dem vidare? Vad sidan ska ge besökaren Vilka behov kommer sedan?

Helhetsintrycket skapar förtroende. Satsa på att interaktionen fungerar. Design kan lätt bytas ut! Glöm inte!