Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Ett ämnesövergripande arbete i arbetslag C
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008.
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Rapportskrivning – rep.
Att skriva projektrapport
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Formellt, skarpt och snyggt
Intervju inför ViV-projektet.
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Hur presentera och opponera?
Rapport skrivning Rubrik (Times New Roman 26p)
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Att arbeta vetenskapligt
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Camilla Widmark Inst för Skogsekonomi
Teoretisk referensram
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
En guide för arbeten i SO
Om skrivande av uppsats
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Presentation med PowerPoint för PA1
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
om företaget där du gör din praktik!
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Inledning och avslutning
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Essäprov = uppsats.
Formellt, skarpt och snyggt
Skriftlig framställning
Rapportskrivning Filmprojekt TNKA40.
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Första utkastet – Enkel rapport Skriv till dig själv - inte till någon annan. Antag att du blir borta än längre tid (3 år). Skriv så utförligt, detaljerat.
Att skriva rapporter Det som ställer till mest frustration bland studenter är det avsnitt som kallas Systembeskrivning. Studenterna får lära sig att en.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Att skriva essä.
Rubrik Förnamn Efternamn (klass)
Kandidatarbetets planeringsrapport och planeringen (ZEDIT)
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Utredande text Labbrapport.
Projektrapport Olika mallar. En vanlig sådan bifogas.
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Presentationens avskrift:

Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation

Planeringsrapport •Försättsblad •Preliminär titel •2-3 sidor •Preliminär innehållsförteckning Inledning Bakgrund Problemformulering Syfte/Mål Avgränsning Metod Grovplanering Ganttschema

Tidsplan

Examensarbetet  Inledande del  Försättsblad  Sammanfattning  Innehållsförteckning  Huvuddel  Inledning  Bakgrund  Problemformulering  Syfte/Mål  Avgränsning  Metod Rapportdel Teoretisk referensram Empiri Diskussion Avslutning Analys Slutsatser Avslutande del Källförteckning Bilagor

Inledande del  Försättsblad  Sammanfattning  Innehållsförteckning  Kom ihåg:  Använd Protekos mall  Bild är tillåten  Inga sidnummer på dessa sidor  Avsnittsbrytning kan hjäpa dig

Försättsblad

Sammanfattning

Innehållsförteckning

Huvuddel  Inledning  Bakgrund  Problemformulering  Syfte/Mål  Avgränsning  Metod  Kom ihåg:  Utgå från problemet inte från dig själv  Börja hellre för snävt än för vitt

Huvuddel  Rapportdel  Teoretisk referensram  Empiri  Diskussion  Kom ihåg:  Rapportdelen objektiv  I diskussionen jämför du teori och empiri  Referenser, gärna med sidhänvisning¨  Lämpliga rubriker och underrubriker

Huvuddel  Avslutning  Analys  Slutsatser  Kom ihåg:  Analysdelen subjektiv  Egna antaganden endast i nödfall och då i denna del  I analysen resonerar du om ditt resultat  I Slutsatsen besvarar du dina frågor från problemformuleringen  Och ger om möjligt förslag på fortsatt forskning eller utveckling  Referenser, gärna med sidhänvisning

Avslutande del  Källförteckning  Bilagor  Kom ihåg:  Bokstavsordning  Numrera bilagorna  Hänvisa till bilagorna i texten

Opponering  I POSITIV ANDA  BERÖM  FRÅGA  VAR KRITISK Ditt uppdrag: Se på innehållet Lärarnas uppdrag: Se på formalia

Beröm / Kritik  Vad  Varför

Frågor  Oklarheter  I framställningen  I tankegång  Sådant du är nyfiken på  Brister

Checklista  Fokusera särskilt på  Är arbetet utformat enligt givna regler  Är inledningen intresseväckande  Problem och syfte  Teori och empiri  Är relevanta teorier med i teoriavsnittet  Hur har undersökningar genomförs  Är empirin noggrant och logiskt redovisad  Diskussion  Används teorierna för att tolka empirin

Checklista  Analys/Slutsatser  Finns det ett klart samband mellan syfte och slutsatser  Besvaras frågorna i problemformuleringen  Visar analysen på eget tankearbete  Sakinnehåll  Är sakinnehållet faktamässigt korrekt  Är figurer, tabeller och diagram korrekta  Språk  Är uppsatsen lättläst  Stämmer fackuttryck som används  Är fackuttrycken korrekt förklarade

Formulär  Förbered frågor  Anteckna svar  Ha klart nerskrivet ris och ros

Viktiga punkter •Skriv för din läsare •Läs ditt arbete som du vore din opponent •Kontrollera grammatik, stavning och lay-out med dator OCH på papper •Be någon oinsatt person kontrolläsa och anmärka på ALLT som är felaktigt eller oklart •Det färdiga arbetet ska vara KORREKTURLÄST och RÄTTAT före slutinlämning. •Håll viktiga tider: –Planeringsrapporten v. 5 –Slutrapport till handledare v. 9 –11 mars färdigt arbete till Proteko, handledare och opponenter •Bjuda in handledare