A new era? En kampanj för digital delaktighet i Sverige Digital delaktighet - vad kan biblioteken och folkbildningen göra? 2 mars 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtidens trygghetsboende
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Reveal Kurs HR och Volontärsamordning Medel This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
 " Gränsen mellan folkbildning och utbildning – något som förenar eller skiljer?" Konferensen: Samverkan och flexibilitet för livslångt lärande 2013 Folkbildningsrådet.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
NÅ UT PÅ NÄTET. ”Massmedia, i första hand dessa nyhetsmedia (tidningar, radio och TV, red:s anm), är den dominerande förmedlaren av kunskaper och åsikter.
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
DI21 Mål Vilja Våga Verka Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia 1.
1.
En nationell kampanj för digital delaktighet i Sverige
Telia Header: Relation Internal/Identier/File name
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Kira Berg, Länsbibliotek Östergötland Christine Cars-Ingels, Kanslichef Digidel
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Kira Berg, Anne Héderen. Digidel 2013  Sep 2011 – Mars 2012  Rapporter genomförda aktiviteter (filialer)  kr avsatt för aktiviteter,
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Tillgänglighet BEHOVSDRIVNA UTVECKLINGSPROCESSER HANS VON AXELSON.
1.
1.
Fiona Winders Hur kan stadsplaneringen bidra till ett socialt hållbar stad?
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
VERKSAMHETSPLAN Verksamhetsplan UPPDRAG / SYFTE 2.VERKSAMHETSINRIKTNING Vision Mål 3.ORGANISATION 4.AKTIVITETER Autosport International,
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Välkomna till en dag om eArkiv
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Nannette Büsgen Facebook/Volontär i Nacka Twitter/volontarinacka Instagram/volontarinacka.
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
Det nationella digitala biblioteket
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Kira Berg  1 Samverkansledning (tidigare kampanjledning) Nätverksträffar, KB, Folkbildningsrådet, Sambruk, Folkbildningsförbundet  2En.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Kompetens och utvecklingsplan för KUR Fråga 1: Beskriv hur ni kommer att ta vara på och sprida era nyvunna kunskaper inom era respektive organisation Fråga.
Projektet DUBBELT SÅ BRA. P rojektet DUBBELT SÅ BRA delfinansieras av ESF-rådet och är ett PO1-projekt Budget är på drygt 10 miljoner Projekttiden är.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Green citizens - Åbo 2011 Individuell mätning av el, kallt vatten och varmt vatten i AB Bostadens lägenheter Projektledare Harry Jonsson Inom ramen för.
Samverkan – stöd och utmaning Trollhättan Susanne Rolfner Suvanto - SKL.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Digitization and Management Consulting
Ann Wiklund, nationell samordnare för biblioteken i Digidel2013
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Det här är Folkbildningen i Västmanland
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Presentationens avskrift:

A new era? En kampanj för digital delaktighet i Sverige Digital delaktighet - vad kan biblioteken och folkbildningen göra? 2 mars 2011

Värderingar • Vi tycker om och tror på Internet • Vi vill ha ett stabilt och skalbart Internet • Vi vill ha öppenhet och delar med oss • Vi vill ha ett Internet för alla Varför.SE är med i Digidel

Verksamheter för att uppfylla urkunden

Av.SE:s finansierade projekt 2008/09 UppdragstagareMålgrupp för utbildningen Tiohundraförvaltningen i Norrtälje Äldre i glesbygd och på äldreboende. ”Internetbussen” Kista FolkhögskolaNysvenskar på Järvafältet Värmdö kommunUnga på Värmdö, för att undvika utanförskap Östergötlands bibliotekÄldre i Östergötland genom biblioteken Kulturföreningen Sloga i Uppsala Nysvenskar från forna Jugoslavien, Eritrea och Somalia. MedborgarskolanÄldre i olika föreningar, ”punktmarkering” på några områden. Regionbiblioteket i Stockholm Äldre med basal internetkunskap Stiftelsen Hotellhem i Stockholm Boende inom stiftelsens anläggningar

•Utbildning är viktig! –Det finns en god efterfrågan på utbildning –Gratis viktigt för många –Inte bara äldre och ett problem försvinner –Viktigt finna varje individs motiv/nytta –En personlig handledning är viktig, såväl under som efter utbildningen –Olika målgrupper kräver olika metodik –Förståelse för tillämpningar snarare än IT-kunskap –De som kommer igång vill ha mer utbildning –Flera skaffar egen utrusning när nyttan har klarnat –Det tar tid att få fram bra handledare –Ideella krafter är viktiga Erfarenheter från projekten 2008/2009

Några definitioner av Digital delaktighet • Wikipedia – om utmaningen för digital delaktighet - “..bringing the benefit of the Internet and related technology into all segments of the population, including people who are disadvantaged due to education, age, gender, disabilities, ethnicity, and/or those living in remote regions.” • UK Department for Business – The best use of digital technology, either directly or indirectly to improve the lives and life chances of all citizens, particularly the most disadvantaged, and the places in which they live. - Lord Carter - Minister for Communications, Technology and Broadcasting.”

Några definitioner av Digital delaktighet • Det europeiska i2010-initiativet för e-integration – ”E-integration avser åtgärder för att integrera alla med informationssamhället, med andra ord ett informationssamhälle för alla. • Washington State University – Digital Inclusion as social inclusion in the 21st century that ensures individuals and disadvantaged groups have access to, and skills to use, Information and Communication Technologies (ICT) and are therefore able to participate in and benefit from Washington’s growing knowledge and information society. • o.s.v.

enkel definition Digitalt delaktig är man om man drar nytta av samhällets digitala tjänster!

Till nytta för • den enskilda individen – För personliga angelägenheter i vardagslivet (socialt, ekonomiskt och/eller kulturellt), utbildning, vård, arbetsliv och demokrati • och för hela samhället – Produktivitetsökning både för privat och offentlig sektor – Tillväxt för IKT-sektorn. – Minska det socialt och ekonomiskt utanförskap

Följdfrågor • Vad är samhällets digitala tjänster? • Vilka tjänster vill ”vi” premiera? • Vad krävs för att bli digitalt delaktig? • Vem är/vem är inte digitalt delaktig? – Målgrupper – Vad är en minsta godtagbar nivå? – Hur mäta digitalt delaktig? • …

Nöje Utbildning Arbetsliv Vardagsnära sysslor Vård och omsorg Demokrati och Integration Nöje Under- hållning Vilka är samhällets digitala tjänster?

Vad som krävs (IT-kommissionen) Tillgäng- lighet Tillit Kunskap Ekonomi Användarnytta

Minskad oro för kredikortsbedrägerier år BAS: Befolkningen

Kunskap Motivation! Tillgäng- lighet Ekonomi Användarnytta Motivation Tillit

Vem är/vem är inte digitalt delaktig? Hur mäta?

Danskernes it-færdigheder It-barometeret 2009 Niveau 0 har aldrig brugt en computer Niveau 1 bruger computeren lidt, men har svage it-færdigheder Niveau 2 har middelgode it-færdigheder Niveau 3 har meget stærke it-færdigheder Generell kompetens Professionell kompetens

It-barometeret 2009 Danskernes it-færdigheder

Vilken kunskap är relevant för vem? IT och ”apparatkunskap” Informations- och applikationskunskap Förmåga att åstadkomma förändringar Förmåga att använda

Upplevd delaktighet

Källa: Svenskarna och Internet 2010

Faktisk användning

Andel dagliganvändare och tidsåtgång BAS: Internetanvändare

Statistiken skiljer sig åt! SCBPTSNordicom.SE Åldersurval16-74 år16-75 år12-79 år16-75 år16+ år Ingen övre gräns Tillgång till Internet 89% 90%85% Användning av Internet 92%91% 90%84% Svenskarna och Internet 2010, sid 13

Totalt är det 19,5% som svarat att de aldrig använder Internet i hemmet, eller endast någon gång gör det (mindre än månadsvis). 19,5% av personer är personer, dvs. ungefär 1,5 miljoner icke- användare hur-manga-ar-det-egentligen-som-inte-anvander-internet-i-sverige.html

Inte oväntat är det huvudsakligen de äldre; det finns drygt svenskar som är äldre än 75 år och bland dessa är det som inte använder Internet. Lägg till dem bland de yngre pensionärerna (66-75 år) som inte använder Internet och vi är uppe i människor, närmare två tredjedelar av den totala gruppen icke-användare. Men det innebär ju att det också finns mer än en halv miljon icke-användare i åldrarna år.

Affischen

Mål Utifrån våra respektive organisationers uppdrag och mål samverkar vi för att den digitala klyftan minskar med minst personer under treårsperioden

Uppföljning av målet • Jämför den mätning som görs Q med den som görs Q1 2014, dvs 3 år senare. • Siffran 1,5 miljoner kommer från "Svenskarna och Internet 2010 och mätning genomfördes Q

IKT- lyftet Bygg vidare på IKT-lyftet!

IKT- lyftet ”Digidel” Vidga cirkeln!

IKT- lyftet A B C E F H G D I J K

• Samma mål som tidigare, dvs – att vi med gemensamma krafter ska få ytterligare minst svenskar att börja använda Internet innan utgången av år • Förtydligande – Givetvis kan var och en som deltar även utveckla sina egna mål för att få de som redan är på nätet att blir än bättre på att ta tillvara samhällets e- tjänster.

Hur ska vi nå målet?

Alla ska kunna bidra! • Förebilden hämtad från Engelska raceonline2012.org, där deltagarna bidrar med sina ”promises” • “Any organisation of any size can make a contribution. Big or small, your promise could make a real difference. Lack of motivation, access and skills are the key reasons why people don’t get online. Inspiring people and nudging them towards trying the internet for the first time is vital.”

Löften till kampanjen • Genomföra direkta insatser som gör enskilda individer digitalt delaktiga – Utbildning – Support – Hårdvara • Men även – Tillgänglighet – Sponsring – Övrigt

Exempel - löfte från.SE.SE avser att fram till 2013 bidra: – Att via Internetfonden finansiera utbildningsinsatser för att göra personer digitala delaktiga • Med andra insatser Att bidra till kampanjens kansli genom att – driva webbplatsen digidel.se – vara värd för 4 publika seminarier per år och ett antal arbetsmöten

Löfte? Kan ni avge ett löfte till kampanjen Digidel? 

Vilken central samordning behövs? • Aktiviteter • Seminarier • Samordnings- och medlemsmöten • Nyhetsbrev till alla medverkande i kampanjen • Administrera och visa upp löften • Webben • Värva fler partners

En bred lansering av Digidel den 5 april!

För att få än fler aktörer 5 april • Lanseringsfest på Münchenbryggeriet, – För alla som vill vara med och göra en insats – Pommac, diplom, band, festligt, viktigt – Korta 5-minuters tal från aktörerna och eventuellt lite diskussioner insatser lyfts fram i form av privatpersoner till större partners – Inbjudan sänds till alla partners och de som anmält sig i gröna rutan samt de som följer digidel 2013 på twitter – Vägbeskrivning, se m-b.se

Planerade seminarier våren mars 2011 Erfarenhetsutbyte om utbildning för Digital delaktighet i praktiken – Målgruppen är handledare och administratörer verksamma på fältet – Om läromedel, handledare, hur rekrytera och motivera deltagarna etc

Inleda fördjupade studier 2011 • Det vore lovvärt att initiera eller genomföra studier inom några områden, så som: om Digital delaktighet betydelse för – Arbetslivet – Vård och omsorg – Samhällslivet (Deltagande, demokrati och – Livslångt lärande – Vardagslivets tjänster

Organisation av gemenskapen ”Kansli” Kampanjledning Arbetsgrupper Partner Elodsjäl Internetanvändarna Eldssjäl Partner Medlemmar

De som idag står bakom kampanjen

Kampanjledningsgrupp – Claes-Olof Olsson, Sambruk – Ann Wiklund, IKT-lyftet – LilliAnn Källermark, Seniornet Sweden – Mikael von Otter, IT&Telekomföretagen – Ove Ivarsen, UsersAward AB – Danny Aerts,.SE – Christina Jönsson Adrial, KB – Hans von Axelsson, Handisam – Christine Cars-Ingels, Folkbildningsförbundet – Ulrika Knutsson, Folkbildningsrådet Kansliet ⁻Christer Marking ⁻Linda Sandberg ⁻Niklas Gunnäs ⁻Staffan Hagnell Samordningsgruppen IKT – Ann Wiklund m.fl. Kommunikationsgruppen – Christine Cars-Ingels m.fl. Statistikgruppen – Janne Elvelid m.fl. Medlemarna • Alla medverkande partners

Synpunkter? • På kampanjen som sådan? • Aktiviteter och planer – Vad bör kansliet prioritera? • Vill ni vara med? 21 marsMedlemsmöte 31 marsSeminarium 5 aprilLansering av kampanjen … • Har ni något löfte att bidra med?