Från vaggan till graven med talböcker

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att arbeta med talböcker för barn och unga
Advertisements

SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Lektion: Sekretess Axplock Frågorna 1. Vilka situationer kan innebära att man behöver överväga en moralisk tystnadsplikt i verksamheten..?
Taltidningen 2.0 På god väg mot inkluderande dagstidningar
Innehåll • Bakgrund • Tidplan • Funktionalitet • Visning.
Utveckling av MTM:s service till högskolestudenter Pia Hasselrot 25 april 2013.
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
Talböckernas väg till eleverna
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – Egen nedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Hilda Androls Egen nedladdning – nuläge och framtid.
Centrum för lättläst
§17 Upphovsrättslagen och gymnasiebiblioteken
Ljudbok eller talbok? • Ljudböcker – kommersiell produkt för alla som vill läsa.
Varför är det bra med talböcker?
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Biblioteksbussar med avtal. Vår verksamhet i korthet •Två stora fordon •Servar landsbygden och vissa stadsdelar i Uppsala kommun •Vi besöker enskilda.
Lässtöd Anita Kelvgård, specialpedagog
Läsa fast man inte kan? Det går med läshjälpmedel.
Därför är det bra med talböcker
Tillgängliga läromedel Läromedelsavdelningen
Talböcker idag och imorgon
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
The Swedish Library of Talking Books and Braille Egen nedladdning - Talböcker direkt till eleverna.
Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Vad har MTM som passar Äppelhyllan?
Att marknadsföra DAISY på barnbibliotek och i skola
Svenska DAISY-konsortiet Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB) Susanne Axner & Cecilia Mattsson Framtidens taltidning.
Taltidningen 2.0 Jesper Klein och Susanne Axner, TPB
Nationell talbokskampanj. Inleds hösten 2012 under Bok & Bibliotek Syftet är att nå ut till talboksberättigade som ej känner till tjänsten Egen nedladdning.
Jesper Klein katalog.tpb.se
Emmaboda bibliotek Emmaboda BC Emmaboda bibliotek Emmaboda BC Bjurbäckskolans bibliotek SKUTAN Bjurbäckskolans bibliotek SKUTAN Lindås bibliotek Yttre.
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – direktnedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
C-pen Z-pen Skanner Amis och Daisy
Taktila bilderböcker för fler barn!. Ny lag – nytt uppdrag Nya upphovsrättslagen 2005 gav fler rätt att få anpassad bild Nytt uppdrag för TPB fr o m 2006.
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
Nytt från MTM Pia Hasselrot 25 april Samordnare eller bibliotek först? Ni väljer!
Cecilia Stiernstedt Anna-Klara Ehn Ericson
TPB:s digitala bibliotek: Talböcker via bredband
Egen nedladdning i praktiken
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Informationsträff för dyslektiker BIT
Folket och skolan hittar hem - att samsas och trivas i ett integrerat folk- och skolbibliotek Exemplet Söderbärke bibliotek Pedagogen Göteborg 17 april.
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Legimus App och webb Maria Nylander Åsa Wallström Legimus.
Utbildning i SIP – Samordnad individuell plan
ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
Bemötande är kompetens Erfarenheter från ett kompetensutvecklingsprojekt Cecilia Stiernstedt och Anna-Klara Ehn Ericson.
Alternativa verktyg. Hur kan vi hjälpa eleven? Auditiva böcker – Auditiva Läromedel Auditiv förstärkning vid skrivning Digitalisering/skanning av läroböcker.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
”Utan Legimus hade jag inte klarat tentan” läs- och skrivstöd på Göteborgs Universitetsbibliotek. Träffar en del studenter som inte har vågat testa att.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Måndag den 22 januari 2018.
Ny Remissrutin till BUP
Nya Celianet.
Dagstidningen som taltidning
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Alla läser II Vasa
Nyheter i skollagen från och med
Alla kan läsa och hör sen!
Presentationens avskrift:

Från vaggan till graven med talböcker

Vem får låna talböcker? Läs- och skrivsvårigheter/Dyslexi Talböcker är till för den som har en läsnedsättning: Läs- och skrivsvårigheter/Dyslexi Synnedsättning Rörelsehinder Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar Kognitiva funktionsnedsättningar Tillfälligt läshinder

Talboken i skolan Talboken ersätter den skrivna texten – barn ska vara i ”läsåldern” för att läsa dem. Talböcker förmedlar skriftspråket! Överartikulation Utökat ordförråd Meningsbyggnad Berättelsens grammatik Läsandets lust och glädje!

Hjälp och stöd i skolan Sedan 2006 har elever med inlärningssvårigheter rätt till utredning enligt Grundskoleförordningen – rektor beslutar ”Om utredningen visar att eleven behöver särskilt stöd, skall rektorn se till att ett åtgärdsprogram utarbetas. Av programmet skall det framgå vilka behoven är, hur de skall tillgodoses samt hur åtgärderna skall följas upp och utvärderas.” Kommunerna har olika regler för vilka hjälpmedel som erbjuds – mycket beror på i vilken skolan man hamnar

Hjälpmedel i skolan Svårt att få hjälpmedel förskrivna för elever i grundskola och gymnasium Skoldatatek kan hjälpa till med alternativa lärverktyg: talsyntes, rättstavningsprogram, mm. Ny teknik gör det lättare att få tillgång till hjälpmedel i mobilen och surfplattan även utan diagnos

Talböcker i skolan MTM kräver ingen diagnos för att elever ska få tillgång till talböcker. Elevens behov ska styra – lärare, specialpedagoger samt skolbibliotekspersonal kan bedöma detta Talböcker lånas endast ut via bibliotek – skolan måste ha ett skolbibliotek För att kunna registrera elever för Egen nedladdning måste skolbiblioteket ha talbokstillstånd och vara bemannat med personal som har kunskap om de regler som styr talboksutlåning

Talböcker i skolan Läromedel för grundskolan och gymnasiet produceras främst av Specialpedagogiska skolmyndigheten Talböcker/e-text Inläsningstjänst producerar läromedel i Daisyformat men som ljudböcker

Folkbiblioteket Till för alla låntagare – barn, unga, vuxna Intyg på dyslexi/läs- och skrivsvårigheter krävs ej Bistår med utbildning och support Boktips, författarträffar, läsecirklar Fritidsläsning för skolungdom och studerande Hjälper ofta distansstuderande

Avtal med låntagarna Vid registreringen måste låntagaren/låntagarens målsman godkänna ett avtal med MTM Talboken är ett lån med sex månaders lånetid Vattenmärkning av upphovsrättsliga skäl Olaga spridning kan leda till åtal

Vid registreringen Registreringen ska ske vid ett personligt möte med låntagaren på biblioteket Målsman ska vara med eller ges information om tjänsten och godkänna avtalet innan Använd checklistan i Legimus Avsätt tid att visa hur man laddar ner

Vad får biblioteket göra? med talbokstillstånd kan biblioteket ladda ner talböckerna som CD, minneskort eller till bibliotekets egna mp3-spelare biblioteken får informera om att den enskilde får göra en kopia för privat bruk registrera för Egen nedladdning

Annat Yrkesutbildningar: Myndigheten för yrkeshögskolan ansvarar för läromedel för KY-utbildningar Arbetsplatslitteratur: Den som behöver talböcker för att klara sitt jobb eller vidareutbilda sig kontaktar kan låna dem från folkbiblioteket Om boken inte finns inläst ansöker låntagaren hos Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan, som köper produktionen av MTM De färdiga böckerna läggs upp på Legimus

Talboken kommer Låntagaren får talboksspelare installerad i hemmet Låntagaren ringer biblioteket och beställer böcker Biblioteket lägger över böckerna på låntagarens konto Böckerna överförs till spelaren via internet Låntagaren trycker på knappen och börjar läsa!