Ruttplanering Vad är det??.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
FTFs motionsskola.
Talföljder formler och summor
A day as the opposite sex
Formulär Tänkte nu gå igenom vad ett formulär är och hur man kan skapa dem i Access.
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
BEERGAME Ett spel som inte handlar om att dricka öl!
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Nu börjar ett nytt tema i år sju!
Roland Carlsson Flödeskartläggning.
Hur ska vi transportera?
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
MaB: Ekvationssystem Allmänt
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Djur Vilket djur ska bort?
Access med Sebastian och Robert
DAGENS TEMA Lagerlokalisering!.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Logistik, Business Logistics
Dyraste traktorn står i garaget!
Marknaden – ett enkelt exempel Varian kap 1
Block 4: Att driva företag
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Vill du lära dig kort division?
Nytt golv av finaste furu
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
Minnesteknologier Teknologi Accesstid Kostnad $/GB SRAM 1 ns 1000 DRAM
Fotbollsövningar Pojkar 03
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
Polymorfism.
Eller formativt lärande…
Constructive Critique of Design Group 3 reviews Group 5.
FL2 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
732G22 Grunder i statistisk metodik
En bild säger mer än tusen ord !
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Programmering B PHP Lektion 2
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
Fritt efter Paul Vaderlinds bok Matte utan att räkna
VAD ÄR TEKNIK?.
Pathfinding. –Vad är det? –Sökning från A till B.
Programmering B PHP Lektion 3
Hållbar Utveckling Vad är det?.
Vektorer (klassen Vector) Sortering
Beräkna en ekvation (metod 1)
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
Att tillsammans påverka!
Problemlösning Veckodagsproblemet Gissa talet Siffersumman.
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
För att inkludera alla Ljusdal IF
Logistik, Business Logistics
Genetiska Algoritmer En översikt Vetenskapsmetodik - CDT Pablo Santibanez Jara, Ulrika Hjälmgården,
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2007 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
NÄTVERKSPROTOKOLL Föreläsning INNEHÅLL - Routingprotokoll - Interior gateway protocols - Exterior gateway protocols - Link state routing.
© Anders Broberg, Lena Kallin Westin, 2007 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 14.
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 6 ( )‏ Innehåll:  Att designa parallella program - manuell vs. automatisk parallellisering.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Roland Carlsson Strategisk Logistik 2016 Roland Carlsson Ruttplanering.
Ruttplanering Vad är det??.
Verktyg för att prioritera rätt saker
Strategisk Logistik, 20p Mål
-Rutten en viktig bisak
Algoritm för insättning av ett tåg i en befintlig tidtabell
Presentationens avskrift:

Ruttplanering Vad är det??

Ruttplaneringsproblem En definition ”Att finna en så effektiv distributionsplan som möjligt för att försörja ett antal kunder i ett område. Distributionen sker från en eller flera terminaler med fordon som kör vissa rutter. Rutterna ska konstrueras så att alla kunders efterfrågan tillgodoses utan att fordonens lastkapacitet överskrids.” Det låter ju enkelt och självklart men är det enkelt?

Ruttplaneringsproblem har villkor Villkor är något som måste uppfyllas tex: En maximal körsträcka En maximal körtid Fordonets kapacitet (maxlast) Tidskrav (lossa före visst klockslag) OSV

Ruttplaneringsproblem har mål Mål är det man strävar mot, exempel: Lägsta totala transportkostnad Kortast totala körsträcka Så få rutter som möjligt OSV Målen kan stå i konflikt med varandra, t ex lägsta kostnad – kortast tid

Ruttplaneringsproblem Kan se olika ut Två typer av problem ”Det klassiska problemet” ”Handelsresandeproblemet”

Ruttplaneringsproblem Ett komplext problem Många möjliga lösningar Skiljer på ”tillåtna” och ”otillåtna” lösningar. Antalet lösningar ökar lavinartat med antalet besöksställen Andra saker komplicerar också, tex olika fordonstyper, flera terminaler, olika tidsfönster, varor som inte går att samlasta, osv

Ruttplaneringsproblem Många lösningsmetoder Finns optimerande och icke optimerande metoder En icke optimerande metod Den enklaste? ”Svepmetoden”

Svepmetoden Ett exempel Villkor: Max 15 enheter/bil. Max 4 st bilar Mål: Lägsta transportkostnad Kund nummer: 1 2 3 4 5 6 Efterfrågar: 4 10 4 3 3,5 5 Kostnadstabell

Svepmetoden Villkor: Max 15 enheter/bil. Max 4 st bilar Mål: Lägsta transportkostnad Kund nummer: 1 2 3 4 5 6 Efterfrågar: 4 10 4 3 3,5 5 1 2 Bästa lösningen som kan åstadkommas med Svepmetoden. Kostnad: 161. Dock ingen garanti för optimalitet. 3 4 6 5

Fallet KoS KoS skaffar egen bil för att själva sköta distributionen i närområdet. Sju kunder ska besökas. Alla ska ha leverans en gång per vecka. Skapa ett förslag till ruttplanering utifrån att det ska vara den lägsta kostnad som går att få fram med Svepmetoden. Men först lite annat………..

Ruttplanering i lagret Ruttplanering i lagret? Vilken väg ska plockaren ta om det är plockaren – till – produkten som gäller? Man räknar med att ca 50% av plockarens tid går till förflyttning 20% sökning, 15% plockning, 10% start av order och 5% annat Finns alltså mycket att vinna om tiden för förflyttning kan effektiviseras Även här finns optimerande och icke optimerande metoder

Ruttplanering i lagret? Metoder Optimerande metoder är mycket beräkningstunga Finns ett antal icke optimerande (heuristiska) metoder för att lösa problemet Några exempel på sådana metoder: S-shape Largest Gap Combined Aisle-by-aisle

Svarta rutor är gods som ska plockas. En typisk lagerlayout Fyra * sex gångar. Tre block. Svarta rutor är gods som ska plockas. En plats, (depot), som plockrundan utgår ifrån och där godset sedan lämnas

Fortsätter den gången så länge något ska plockas i det blocket. Startar med den gång som är närmast utgångs- punkten och där det finns objekt att plocka. Fortsätter den gången så länge något ska plockas i det blocket. S-shape Varje gång som innehåller minst ett objekt passeras i hela dess längd (inom respektive block).

Largest Gap Startar på samma sätt som S-shape med gången närmast utgångs- punkten. Fortsätter så länge något ska plockas i det blocket. Gå in i varje gång, plocka objekt och ut samma väg. Den sista gången i blocket passeras i sin helhet. Tar ett block i taget.

Combined För varje block görs en beräkning med en dynamisk prog-rammerings-algoritm. Förflyttning mellan block görs den kortaste vägen. Startar på samma sätt som S-shape o Largest Gap. Besöker varje huvudgång som inne- håller plockobjekt exakt en gång.

Väljer den som ger kortast avstånd. Aisle-by-aisle Algoritmen beräknar vilken korsande gång som ska användas för att gå från en huvudgång till en annan. Väljer den som ger kortast avstånd. Man börjar till vänster och tar en huvudgång i taget (om den innehåller plockobjekt).

Optimal Det går att använda optimerande algoritmer. Här ett exempel på resultatet av en sådan. Beräknings-arbetet blir dock omfattande och komplexiteten ökar snabbt när antalet block och gångar ökar.

Simulering Att prova sig fram Detta lämpar sig väl för simulering Kan vara svårt/dyrt att testa ”i verkligheten” En plats på Internet där simulering kan göras Dock begränsad vad gäller optimerande algoritm Här går också att optimera layout för plocklager Gå till Interactive Warehouse