Ingenjörshuset 1 oktober 2012

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements


Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
En presentation för dig som är lärare
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
En presentation för dig som har barn i förskoleklass
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Luppundersökningens förutsättningar  Rapportens struktur  Jämförelser  Användning  Uppföljning.
Markör Marknad och Kommunikation AB
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Projektföljeforskning
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Medlemsundersökning bland Byggnads medlemmar. Byggnads medlemspanel 1600 medlemmar har svarat på denna enkät som genomfördes i Byggnads medlemspanel.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Undersökning om ålänningars alkohol- och narkotikabruk samt spelvanor år 2011.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
“Bättre vård med facebook” Katrin Moeschlin Charlotta Wolgast Wallman Nov 2011.
A. BOIJ AB Idé- och produktutveckling © 2009 Anita Boij Bild 1 av 41 F A L K Ö P I N G Ungdomars hälsa och drogvanor 2008 Undersökning bland niondeklassare.
SDDB hösten 2003 Preliminära resultat Svensk Njurmedicinsk Förening Riksstämman Stockholm KG Prütz Verksamhetsområde Internmedicin Helsingborgs.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Smittspårarutbildning
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Presentationens avskrift:

Ingenjörshuset 1 oktober 2012 Medias bild av alkohol Ingenjörshuset 1 oktober 2012 Christina Luttropp Voquer, IQ 1

Alkohol kommuniceras i media på många sätt Kommersiellt – reklam, internetsajter, sociala medier För inspiration – dryckestips, mat och dryck För information – hälsa, skador I aktuella frågor – debatt IQ 1 oktober 2012

Kraftig ökning av alkoholreklam +127 procent mellan 2008 och 2011 Explosionsartad ökning av alkoholreklam (Sifo reklammätningar) År 2008: 369 miljoner, År 2011: 837 miljoner, År 2012: Spås den passera 1 miljard i medieinvesteringar IQ 1 oktober 2012

Alkoholreklamens framväxt Kanal 2004 2011 TV 40 438 Morgon/kvällspress 50 286 Populärpress 38 100 Fackpress 2 6 Internet 4,5 Utomhus 1 Radio 0,5 TOTALT 132 837 Miljoner kronor, källa Sifo IQ 1 oktober 2012

2 av 3 uppger att de har sett reklam för öl, vin eller sprit den senast månaden Fråga: Har du sett reklam för öl, vin eller sprit den senaste månaden? Novus 2011 Bas: Samtliga n= 1616

Var har man sett reklam för alkohol? Alla 16-29 år Tidning/tidskrift 74% 68 % TV 69 % 80 % Utomhus (arenor, liknande) 12 % 23 % Sociala medier 11 % 16 % E-post 9 % 2 % Bio 1 % Novus 2011

Alkoholreklam i TV även på barntid 58 av 99 reklamavsnitt var för alkoholdrycker Flest visningar för öl, men även cider, vin och whisky samt likör Barn 3-12 år i Sverige Reklam för mat och dryck i tv Tidsperiod en vecka (ett urval dagar) 2008 TV3, TV4, Kanal 5 (mest populära bland barn) Snabbmat vanligast, alkohol näst vanligast följt av choklad och godis Sverige i ”topp” bland undersökta länder Internationell studie publicerad 2010, Television Food Advertising to Children: A Global Perspective IQ 1 oktober 2012

Svenskarna om alkoholreklamen Novus 2011 IQ 1 oktober 2012

2 av 3 tycker att alkoholreklam är förskönande 2 av 3 tycker att alkoholreklam är förskönande. 6 av 10 att den uppmanar till bruk. Novus 2011 IQ 1 oktober 2012

Internet – en arena för alla, även alkoholproducenter Reklam Officiella webbplatser Varumärkessajter för olika drycker tips och recept Kampanjsajter inbjudningar till events, fester tester, spel och tävlingar Sociala medier, Facebook relationsbyggande interaktivitet, spridande

Sociala medier, en självklarhet 95 % i åldern 16-25 år, är medlemmar i sociala nätverk. För hela befolkningen,12 år och äldre är 52 % medlemmar i sociala nätverk. Källa: Svenskarna och Internet 2011

Facebook – möte mellan producenter och (unga) konsumenter Egna sidor Appar Annonsering Kampanjsidor Delning, spridning Användarna bidrar själva med material Marknadsföringen handlar i regel inte om smak eller intresse för fina viner. Det är party, livsstil och attityd som gäller. Heineken: Över 8 miljoner. Absolut: Över 950 000. Smirnoff Ice: Över 750.000 Bacardi: Över 3 miljoner. Captain Morgan: Över 1 miljon. Bailey´s: Över 1,4 miljoner Sept 2012 Inofficiella sidor: Startade av utomstående. Varumärket kan inte styra vad som sägs där. Samtidigt förekommer det att varumärkena har en dialog via dessa sidor, lägger in kommentarer och tillhandahåller prylar för utlottning.

”Fullast på Facebook?” ”Förlorade vi? Neeej! Aja är fullast på festen ändå” ”Elin ger sig vid 03:40 Jag är salongs VEM VILL DRICKA VIN?” Idag ska jag flippa #alkohol Mer än hälften i åldern 18-25 år har skrivit eller lagt upp bilder i sociala medier när man druckit alkohol, oftast på Facebook. Xtreme Nordic 2011 IQ 1 oktober 2012

”Party” i bloggvärlden Bloggvärlden är i första hand en ung kvinnovärld. Här handlar det om glamour, mode, shopping, och – förstås – party. De två största svenska bloggarna – båda unga tjejer – har 170.000 besökare om dagen. IQ 1 oktober 2012

Drygt var femte 18-25-åring upplever mycket alkoholreklam i sociala medier. Något fler kvinnor upplever alkoholreklam än män. I glesbygd upplever något fler alkoholreklam än i mellanstora samt storstäder. IQ 1 oktober 2012

3 av 10 upplever att alkoholreklamen ökat i sociala medier det senaste året Kvinnor upplever I högre utsträckning än män att alkoholreklamen har ökat. I storstäder samt glesbygd upplever man att alkoholreklamen ökat mer än I mellanstora städer. IQ 1 oktober 2012

18-25-åringar som fått inbjudningar 4 av 10 har fått inbjudningar till fester av alkoholproducenter, barer, pubar eller liknande via sociala medier. I åldersgruppen 18 till 20 år har 17 procent fått inbjudningar en eller flera gånger i veckan. Ytterligare 33 procent har fått inbjudningar någon gång i månaden eller någon gång per år (18-20 år). Små skillnader mellan kön. Vanligare I storstäder än I mellanstora städer samt glesbygd. Var åttonde 12,5 %. Det var 13 %. Novus 2012 IQ 1 oktober 2012

Alkoholreklam i sociala medier - en extra stor utmaning På FB behöver man sällan ange födelsedatum för att komma in på en sida. På vissa står det att man måste vara 25 år för att gilla. På nätet tycks inte alla bry sig om att reklam för alkohol inte får riktas till eller skildra barn eller unga vuxna som inte fyllt 25 år eller att reklam inte får ge intryck av att alkoholkonsumtion leder till social eller sexuell framgång. Skillnaden i reklamens utformning gällande exempelvis tidningsannonser jämfört med i sociala medier är mycket stor. Gränsen mellan vad som är marknadsföring och redaktionellt utrymme blir otydligare.

Youtube De flesta reklamfilmer för alkohol ligger på Youtube. Flera varumärken har även egna ”kanaler” där de samlar andra filmer för spridning. Exempel antal visningar på youtube sept 2012: Heineken ”Walk-in fridge” 12 miljoner Carlsberg ”Stunt with148 bikers in cinema” 11 miljoner Captain Morgan ”Party like a champion” 2 miljoner Inofficiella sidor: Startade av utomstående. Varumärket kan inte styra vad som sägs där. Samtidigt förekommer det att varumärkena har en dialog via dessa sidor, lägger in kommentarer och tillhandahåller prylar för utlottning.

Den redaktionella bilden Inspiration Information Aktuella samhällsfrågor IQ 1 oktober 2012

Inspiration om alkoholdrycker Dryckestips Recensioner av dryckesnyheter Mat och dryck Dryckesprovning Klubbar Temaresor IQ 1 oktober 2012

Dryckestips Dryckestips Dryckesnyheter recenseras Fördjupande artiklar om dryckeskunskap. Tema-artiklar och bilagor om val av drycker inför festsäsonger, som påsk, midsommar, jul Finns i de flesta mediakanaler, främst i press men även i tv. Och på nätet, förstås. IQ 1 oktober 2012

Några exempel från nyhetsmedia… IQ 1 oktober 2012

Mat & dryck – ett STOOOORT tema Mat & dryck-tidningar Bilagor med inspiration till helger, som jul och midsommar, Mat & dryck-sajter på nätet IQ 1 oktober 2012

Några mat & dryck-exempel … IQ 1 oktober 2012

Klubbar för vin och andra drycker Inspiration och information. Provningar, resor. Ofta även beställningstjänster. Ofta i namn av en vinprofil. Eller en kommersiell aktör, t ex en mediakanal. IQ 1 oktober 2012

Några exempel på klubbar … IQ 1 oktober 2012

… provningar och temaresor IQ 1 oktober 2012

Det dricks alkohol i TV rätt ofta, om man tänker efter… I populära TV-serier: Pluras kök Mad men Sex and the city I direktsända event och fester: Nobelfesten Idrottsgalan Kristallen bara som några exempel IQ 1 oktober 2012

Filmer och filmhjältar ”Shaken, not stirred” var bara början… Alkohol fanns i 86 procent av 300 filmer som granskades i en engelsk studie 2011. Specifika varumärken visades i 35 procent av filmerna. IQ 1 oktober 2012

Många lanserar egna drycker Kändisar, företag, musiker, med flera … IQ 1 oktober 2012

Information om alkohol och om alkoholskador Några vanliga områden: Hälsoaspekter Forskningsrön Rattfylla Ungdomsfylla Alkoholberoende IQ 1 oktober 2012

Hälsoanledningar för att dricka Benskörhet, vikten, hjärtat, antioxidanter… IQ 1 oktober 2012

…och för att inte göra det Om de negativa aspekterna och skadorna. IQ 1 oktober 2012

Rattfylla, vanlig och ibland stor nyhet IQ 1 oktober 2012

Ungdomsfylla – valborg och inspark IQ 1 oktober 2012

Nyktra kändisar – äldre och yngre IQ 1 oktober 2012

Alkohol en ofta aktuell samhällsfråga Frågorna varierar över tid, här några från 2012 IQ 1 oktober 2012

Hur mycket är vad? Hur stor andel av mediabilden är Reklam? Inspiration? Information? Aktuella frågor? Vi frågar vår tids allvetare… IQ 1 oktober 2012

Så vad ”säger” Google? Antal träffar sidor från Sverige Mat och vin 12.300.000 Alkohol 10.600.000 Mat och dryck 10.500.000 Mat och öl 7.120.000 Vintips 1.760.000 Fulla ungdomar 1.190.000 Misshandel alkohol 1.120.000 Rattfylla 806.000 Dryckesprovning 769.000 Vinprovning 508.000 Alkohol och cancer 491.000 IQ 1 oktober 2012

Så vad ”säger” Google? Antal träffar sidor från Sverige Alkoholberoende 344.000 Billig sprit 288.000 Alkoholfri 280.000 Alkoholskador 231.000 Ölprovning 219.000 Whiskyprovning 123.000 Dryckestips 74.000 Vinklubb 59.000 Hemleverans alkohol 55.200 Gårdsförsäljning alkohol 42.500 Rött vin antioxidanter 21.500 IQ 1 oktober 2012

Försök till slutsatser om bilden av alkohol i media Omfattande Mångfacetterad Många kanaler Många avsändare Många särintressen Motsägelsefull Svårgripbar i sin helhet Svårkontrollerbar IQ 1 oktober 2012

Frågan är vad den samlade bilden i media säger om alkoholen i vår vardag och i vårt samhälle. Och vad förmedlar bilden till oss alla? Till barn och ungdomar? IQ 1 oktober 2012

Tack! 44