Bakelit Forecast & Analysis

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Inloggning Mobil Administration Finns på Ange ditt användarnamn och PIN-kod. Klicka på OK. Ett SMS skickas till din mobil.
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Verksamhetsutveckling
IPad grundkurs.
1. Varför finns det pengar?
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Varför är det viktigt att mäta?
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Mobility on Demand Miljövänlig, kostnadseffektiv och imagestärkande mobilitet.
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Informationsmöte Kungsbacka Bredbandsnät
Öppna kranarna till geodatasamverkan!
Skapa en lönsam kundrelation
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Föreläsare: Per Sahlin
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Miljarder möjligheter på en plats!
Mikael Jarmdahl Kommun och stadsnätsansvarig
Vår tekniska plattform, vår lyhördhet för kundens processer och affärer, vår förmåga att dra till oss rätt kompetens och vår kraftfulla satsning på.
Informationshantering
Svenska Programverket. En offentlig innovation. Bakgrund •En ny utvecklingsmodell för program- vara har växt fram under de senaste åren –Open Source -
Mobiltelefonins utveckling
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Microsoft Dynamics CRM 3.0
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 1 Datorer i Nätverk En introduktion till ’Hård Infrastruktur’ DEL 2.
Hoppsan, jag har fått Internet i mobilen! Erik Hörnfeldt från den GLADA mobiloperatören.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Affärsidé - företagets vägvisare
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Agenda Dagens programfokus Vad är en terminal?
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Informationsmöte 13/ Välkommna! Ta en kaffe och slå dig ner! Vi som kallat till detta möte: Ulrika, Peter, Beatrice, Mattias, Didrik, Johan och.
Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Dissekera ett mobiltelefonerbjudande. Det utvidgade erbjudandet Grundläggande erbjudande Tjänstens tillgänglighet Interaktion med tjänsteorganisationen.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
 Vi hjälper företag att hitta nya kunder!  E-post, banners och mobilannonsering.  Öppnade Mest erfarenhet i Sverige på e- postannonsering. 
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Fiber till Ammenäs Morgan Sjöberg, It- och stadsnätschef Jenny Andersson, Försäljningschef
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
OSS och Ekonomi - Finns det ekonomi OSS? Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla att nyttja denna presentation.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Varför är bra hemsidor viktiga för företag?. En hemsida är en av de mest kraftfulla marknadsföringsverktyg ett företag kan ha. Inget annat marknadsföringsverktyg.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Mobiltelefonins utveckling
[Produktnamn] Marknadsplan
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Malin Forssell, Karolina Henningsson
EAK
E-identitet för offentlig sektor, Efos

[Produktnamn] Marknadsplan
Presentationens avskrift:

Bakelit Forecast & Analysis Slutredovisning Karlskrona, 010514 Bakelit Forecast & Analysis

Bakelit Projektet Projektets mål är att öka Europolitans kunskap om terminaltillverkarnas strategier, samt att föreslå strategier åt Europolitan som säkerställer bolagets behov av 3G terminaler för att komplettera det egna marknadserbjudandet.

Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329 Bakelit Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329 Terminaltillverkarnas visioner Marknadsundersökning tjänster Kundsegmentering Utvärdering av terminalleverantörer Bakelits terminalvisioner

Delpresentation - terminalen Bakelit Delpresentation - terminalen Komponentanalys Tekniska prestanda Begränsningar Teknisk prestanda ingen flaskhals! Problem: -användarupplevelse -produktion -mjukvara !

Delpresentation – applikationer & tjänster Bakelit Delpresentation – applikationer & tjänster Kategorier Marknader Segment En lyckad implementation Tjänsterna måste hålla vad de lovar när de lanseras Skillnader mellan geografiska marknader !

Delpresentation – prissättning Bakelit Delpresentation – prissättning Exempelterminaler Tjänsteintäkter Stor utmaning hitta tjänster med tillräcklig intäktspotential Nya beteendemönster !

Bakelit Delpresentation 15 intressanta terminaltillverkare – framför allt etablerade Strategiska allianser – främst för applikationer Teleoperatörernas roll – yta mot kund Hur kan Europolitan kombinera terminaler och tjänster? Hur kan Europolitan med rätt prissättning skapa bra erbjudanden till olika kundsegment? ? ?

Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329 Bakelit Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329 Terminaltillverkarnas visioner Marknadsundersökning tjänster Kundsegmentering Utvärdering av terminalleverantörer Bakelits terminalvisioner

Motorola – segment efter behov Bakelit Motorola – segment efter behov Mode Tidsbesparing Underhållning Enkelhet Källor bl.a.: Finanstidningen 20010327 www.motorola.com Vision 20010222 Bakelit artikelsök.

Nokia - segment efter funktion Bakelit Nokia - segment efter funktion Bildtelefon - Person-till-person - Inspirerande användargränssnitt Mediatelefon - Mobilt Internet - Tredjepartsapplikationer Kommunikator Affärssegmentet Kontorsapplikationer Källor bl.a.: Calling the Next Generation, White Paper från Nokia www.nokia.com Bakelit artikelsök

Siemens - segment efter person Bakelit Siemens - segment efter person Professionell Aktiv Medveten Källor bl.a.: www.siemens.be/umts/press1.htm www.siemens.com/umts Bakelit artikelsök Intervjuer vid CeBit, Hannover 2001

Leverantörernas segmentering Matsushita Mitsubishi Ericsson Motorola Samsung Kyocera Siemens Alcatel Philips Sagem Toshiba Nokia Sharp Sony NEC Bakelit Leverantörernas segmentering Fokus Bolagens visade intresse genom prototyper eller existerande terminaler 1 Kontor 2 Bild 3 Roligt 4 Kompakthet 5 Mode 6 Internet 7 Enkelhet 8 Tålighet 9 Underhållning Källor: Officiella hemsidor, Bakelit artikelsök, Intervjuer på CeBit, Hannover 2001

Lansering Bakelit Samsung Mitsubishi Matsushita NEC Toshiba Motorola 2001 2002 2003 2004 Samsung Mitsubishi Matsushita NEC Toshiba Motorola Ericsson Siemens Alcatel Sagem Nokia Philips Sharp Kyocera Sony Fujitsu 3G GPRS Källor: Officiella hemsidor, Bakelit artikelsök, Intervjuer på CeBit, Hannover 2001

Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329 Bakelit Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329 Terminaltillverkarnas visioner Marknadsundersökning tjänster Kundsegmentering Utvärdering av terminalleverantörer Bakelits terminalvisioner

Marknadsundersökning Bakelit Marknadsundersökning För att hitta svenskarnas tjänstepreferenser Koppla tjänster till terminaler 2 veckor i april Drygt 300 enkätsvar

Tjänsteranking Bakelit Genomsnitt 1 2 3 4 5 Källa: Bakelit SMS Banksaldo E-post Elektronisk kalender Vägbeskrivning Nyheter & Väder Surfa Hämta/skicka bilder Musik Aktier Kompis position Ta bilder Betala i butik Beställa varor Elektroniska visitkort Textdokument Filer Ringtoner Sport Chat Reklam Videoklipp Dataspel Nätverksspel Lotto Genomsnitt 1 2 3 4 5 Källa: Bakelit

Tjänsteranking topp 10 Bakelit SMS Banksaldo E-post Elektronisk kalender Vägbeskrivning Nyheter & Väder Surfa Hämta/skicka bilder Musik Aktier Genomsnitt 1 2 3 4 5 Källa: Bakelit

Tjänsteranking 21-40 Arbetande Bakelit Tjänsteranking 21-40 Arbetande SMS Banksaldo E-post Elektronisk kalender Surfa Hämta/skicka bilder Vägbeskrivning Nyheter & Väder Elektroniska Visitkort Kompis position Genomsnitt 1 2 3 4 5 Källa: Bakelit

Tjänsteranking - slutsatser Bakelit Tjänsteranking - slutsatser Demografiska grupper Populära tjänster Inga identifierbara skillnader mellan könen eller mellan olika sysselsättningar Vissa skillnader finns mellan olika ålderssegment Nytta Igenkännande Nöje lågt rankat

Kriterier för tjänstekaraktärer Bakelit Kriterier för tjänstekaraktärer Terminal Nätverk Skärm Inmatning Navigering Minne Processor Mjukvara Säkerhet Bandbredd Uppkopplingstid Fördröjning Säkerhet Källa: Bakelit

Tjänstekaraktärer Uppkopplingstid Säkerhet Bakelit Inga tidskrav Krav på kort tid Aktier/aktiehandel Banksaldo Positionering Höga krav Säkerhet Hämta/skicka bilder Unified Messaging Låga krav Vägbeskrivning Nyheter/väder/sport Hämta ringtoner Lyssna på musik Surfa på Internet Källa: Bakelit

Tjänstekaraktärer Bakelit 3 2,5 2 1,5 1 0,5 Navigering Skärm Inmatning Navigering Skärm Inmatning Minne Processor För bakgrundsinformation se appendix Källa: Bakelit Mest populära Minst populära

Marknadsundersökning slutsatser Bakelit Marknadsundersökning slutsatser De mest populära tjänster är krävande vad gäller input/output De minst populära tjänsterna kräver mer minne och processorkapacitet Begränsade krav på terminalernas tekniska prestanda. Säkerställ tillgången på terminaler som fokuserar på yttre egenskaper Tjänsterna kan lanseras tidigt. ! ! De mest populära tjänster är relativt sett ej bandbreddskrävande

Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329 Bakelit Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329 Terminaltillverkarnas visioner Marknadsundersökning tjänster Kundsegmentering Utvärdering av terminalleverantörer Bakelits terminalvisioner

Kundsegmentering Bakelit 1. Demografiska grupper Oavsett kön eller sysselsättning är preferenserna i stort sett lika, bara ålderssegmenten visar vissa olikheter. 2. Tjänster kopplade till terminaltyper Vi har inte kunnat gruppera tjänster efter intresse såsom exempelvis nöje. 3. Prisdiskriminering En segmentering av kundgrupperna efter hur mycket de kan tänkas vara villiga att betala Business Class Economy Class Viss ålderssegmentering

Kundsegmentering Bakelit Segment Business Class Economy Class (Kilroy) (Happy Meal) Kunderbjudande Värde för operatör Ett abonnemang med hög månads-avgift, men med få tillkommande kostnader utöver detta Stor intäktsbas genom abonnemanget för att säkra månatliga intäkter. Ett abonnemang med låg månads-avgift, men med ett flertal tillkommande kostnader utöver detta Billigt abonnemang skall locka kunder, intäkter drivs av intressanta nättunga tjänster Vanligaste tjänsterna kostar efter användande, andra tjänster ingår i abonnemanget Fånga studenter, samt vänja denna intressanta kundgrupp vid nya tjänster Ett abonnemang med enbart förbetalda tjänster. Föräldrar kan spåra barnen Få mobilanvändande i lägre åldrar. Tillvänjning av mobil telefoni och dataöverföring Källa: Bakelit

Kundsegmentering Business Class Bakelit Filer från andra datorer Nyheter/sport/väder Ladda ned videoklipp Datatrafiktjänster Skicka/hämta bilder Ladda ner dataspel Unified Messaging Kompisars position Dataspel on-line Ladda ned musik Surfa på Internet Vägbeskrivning Extra tjänster Bastjänster Aktiekurser Spel/dobbel Banksaldo Chatta Business Class Tid Mängd Meddelande Abonnemang Transaktion 1 1) Internetsurf upp till en viss tid/mängd ingår i abonnemanget Källa: Bakelit

Kundsegmentering Economy Class Bakelit Filer från andra datorer Nyheter/sport/väder Ladda ned videoklipp Datatrafiktjänster Ladda ner dataspel Skicka/hämta bilder Kompisars position Unified Messaging Surfa på Internet Dataspel on-line Ladda ned musik Vägbeskrivning Extra tjänster Bastjänster Aktiekurser Spel/dobbel Banksaldo Chatta Kundsegmentering Economy Class Tid Mängd Meddelande Abonnemang Transaktion 1 2 3 En viss mängd meddelanden ingår i abonnemanget En specifik nyhetstjänst ingår i abonnemanget, ex Europolitan-TT En viss mäng surf ingår i abonnemanget Källa: Bakelit

Tjänsteutveckling Bakelit Tjänst UM Nyheter/sport/väder Banksaldo Vägbeskrivning Aktiekurser Surfa YachtPosition Pollenrapporten Utvecklare Samarbetsform Garanterade tjänster Internetkonnektivitet Specialiserade tjänster Europolitan Europolitan-TT Europolitan-banker Europolitan-Gula sidorna Europolitan-Reuters Europolitan-ISP mobilePosition Palynologiska lab. Egenutvecklad Behöver en innehållsleverantör Bör funka med svenska banker Behöver innehållsleverantör Avtal Fristående, ingen massmarknad

Europolitan 3G-struktur Bakelit Europolitan 3G-struktur Europolitan övergripande I Infrastruktur SP Tjänsteleverantörer T Terminaler = helägt Europolitan = delägt Europolitan = fristående certificerade Garanterade tjänster Internet- konnektivitet Specialiserade tjänster 2

Europolitan: 3G-Erbjudande Bakelit Europolitan: 3G-Erbjudande Europolitan Europolitans kunder Garanterade tjänster Internetkonnektivitet Specialiserade tjänster 3G-erbjudande Tjänsteutveckling Europolitan/banker Europolitan/TT Europolitan/Reuters ISPs, OSPs Roaming partners PSTN/ISDN Restauranger/affärer 3G-terminaler Systemplattform Serviceplattform Applikationer 3G-terminaler, exempel 3G

Internet- konnektivitet Specialiserade tjänster Erbjudande till kunden Bakelit Skapa värde för kunden Garanterade tjänster Internet- konnektivitet Specialiserade tjänster Erbjudande till kunden Kundvärde Tjänst anpassad även för icke-Internetanvändare Innehåll anpassat för den nationella marknaden Förädlad mobil tjänst Personaliserade portaler Ökad valfrihet för abonnenterna Tillför mobilitet till det fasta Internet Tjänst anpassad för smalare kundsegment. Uppfyller speciella krav på mobilitet och innehåll Personaliserade tjänster Värdeskapande Europolitans mål Bibehållet ägarskap över kunderna Ökade intäkter bortom ljudtjänster Ökade datatrafikvolymer och intäkter Stärka sitt erbjudande till kunden Ökade intäkter genom att dra nytta av kundprofil och kundlokalisering Resultat

Befintligt segment av användare av mobila tjänster Bakelit Anammarkategorier Tidig majoritet Sen majoritet Målmarknad: Befintligt segment av användare av mobila tjänster Eftersläntare Tidiga anammare Uppfinnare Skeptiker Garanterade Tjänster Alla ålderskategorier är intresserade av garanterade tjänster Internetkonnektivitet Surfa i ålderskategorin 21-30 Skicka bilder i ålderskategorin 51-60 Musik och ringtoner i ålderskategorin 15-20 Specialiserade tjänster Kompisposition i ålderskategorin 15-20 Vägbeskrivning i ålderskategorin 51- Betala och beställa varor i ålderskategorin 61- Källa: Bakelit (2001)

3G-marknadsriktlinjer Bakelit 3G-marknadsriktlinjer WAP-tjänster SMS-tjänster 3G-tjänster Icke komplett produkt Brist på innehåll Alla utlovade attribut inte Tillgängliga Utlovade attribut levde inte upp till vad man utlovat Teknologin möte inte kundernas behov Enkel produkt Enkel teknologi som inte utlovade mer än vad den kunde leverera Teknologin möte ett behov hos kunderna Komplex produkt Stort utbud av innehåll och tjänster utvecklat i affärspartnerskap med andra Alla utlovade attribut måste vara tillgängliga Teknologin måste möta ett behov hos kunderna Produkt Pris Ett högt pris är i konflikt med en massmarknadsansats Fast pris. Billigare än ett telefonsamtal. Priset måste vara i paritet med en massmarknadsansats Dåligt jobb i att utbilda konsumenter om produktens natur Informationen inte objektiv Dåliga produktrecensioner avslöjade brister Kunderna väl medvetna om produktens begränsningar Initialt sparsam marknadsföring. Lovade inte för mycket Utbilda konsumenter om produktens sanna natur Marknadsför inte 3G som mobilt Internet Rikta produkten till den nationella marknaden Promotion Distribution Distributionen av terminaler, tjänster och innehåll ofullständig En enkel tjänst som var anpassad efter de befintliga terminalerna Alla komponenter måste finnas tillgängliga samtidigt Målmarknad Adresserade inte tidiga anammare; fokus var på massmarknaden Enkel, komplementär tjänst riktad till ett brett befintligt marknadssegment Komplex tjänst riktad till ett befintligt marknadssegment Nät, terminaler, mjukvara, tjänster och innehåll borde vara integrerat och funktionellt innan lansering Produkten lanserades innan mjukvaran fanns tillgänglig för att leverera vad som utlovats Intensiv brådska för att komma ut snabbt medförde att produkten var inkapabel att utföra en stor andel av tjänsterna Produkten var funktionell när den levererades Timing av marknadsentré Källa: Bakelit (2001)

Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329 Bakelit Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329 Terminaltillverkarnas visioner Marknadsundersökning tjänster Kundsegmentering Utvärdering av terminalleverantörer Bakelits terminalvisioner

Bakelitranking Bakelit Matsushita Mitsubishi Ericsson Motorola Samsung Kyocera Siemens Alcatel Fujitsu Philips Sagem Toshiba Nokia Sharp Sony NEC Marknadsandel Produktbredd Inriktning Varumärke Snabb lansering Lokal etablering Plattform* P S MP P M S S M P MS P 3 1 2 Siffrorna i de blå cirklarna är ett betyg där tre är bäst och ett är sämst * M = Microsoft, P = Palm, S = Symbian Källa: Bakelit (2001)

Bakelit Bakelit Topp 5 Produktbredd, inriktning, varumärke, Sverigenärvaro, tidiga Produktbredd, inriktning, tidiga, innovation/utveckling, i-mode Storlek, produktbredd, varumärke, Sverigenärvaro, design Produktbredd, varumärke, Sverigenärvaro Produktbredd, tidiga Källa: Bakelit (2001)

Strategier – några slutsatser Bakelit Strategier – några slutsatser Asiatiska och västerländska leverantörer söker samarbeten med varandra Etablerade terminalleverantörer är de viktigaste spelarna inom tidig 3G Etablerade leverantörer söker samarbeten främst inom mjukvaru och tjänsteutveckling Avvaktan i väntan på fungerande infrastruktur Källa: Bakelit (2001)

Samarbetsformer med terminaltillverkare Bakelit Samarbetsformer med terminaltillverkare Bakelitidéer Tala tidigt om vilka typer av terminaler som ska subventioneras. Gynna öppna plattformar och trafikdrivare, tex. kameror Att beställa specificerade terminaler eller låsa sig vid vissa leverantörer ökar risken. Leverantör Tidig leverans Volymer Öppna plattformar Trafikdrivare Stöd för tjänster Operatör Kundinformation Garanterad subventionering Nätverksbeställningar Stöd för funktionalitet Källa: Bakelit (2001)

Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329 Bakelit Agenda Sammanfattning av delredovisningen 010329 Terminaltillverkarnas visioner Marknadsundersökning tjänster Kundsegmentering Utvärdering av terminalleverantörer Bakelits terminalvisioner

Visionsterminaler - metodik Bakelit Visionsterminaler - metodik Marknadsundersökning Tjänstekrav Tjänsteinnehåll Hårdvaror Förundersökning Mjukvaror Design/tekniskt innehåll Kundsegmentering Fyra huvudterminal-uppsättningar Leverantörer Priser o abonnemang

Visionterminal - Mainopolitan Bakelit Visionterminal - Mainopolitan Teknisk beskrivning Mjukvaror Leverantörer Svartvit Touch-screen Pen-input Vridbar skärm Blåtand Dual band Öppen plattform E-post Minibrowser Kalender OCR Motorola Mitsubishi Ericsson Nokia Tjänster - tjänsteleverantörer Priser och abonnemang Voice Europolitan UM Europolitan Banksaldo Europ/banker Surf Europolitan ISP Nyheter Europ/TT Vägbeskrivn. Europ/Gula Sidorna Office extension Fristående Business Subventionera ej med pris. Erbjud i stället office extension tjänster. Economy Prissubventionering kombinerat med lång låsning av abonnemang.

Visionterminal- Pictopolitan Bakelit Visionterminal- Pictopolitan Teknisk beskrivning Mjukvaror Leverantörer Färg Touch-screen Pen-input Kamera Minneskort MP3 Vridbar skärm Blåtand Dual band Öppen plattform E-post Minibrowser Kalender OCR MP3-spelare Bildredigering Motorola Samsung Tjänster - tjänsteleverantörer Priser och abonnemang Voice Europolitan UM Europolitan Banksaldo Europ/banker Surf Europolitan ISP Nyheter Europ/TT Vägbeskrivn. Europ/Gula Sidorna ”Photoloft” Europolitan Office extension Fristående Hård subventionering för att locka användare till att använda vykortstjänster och liknande. Driver trafik i näten med kamera och färgskärm.

Visionterminal- Connectopolitan Bakelit Visionterminal- Connectopolitan Teknisk beskrivning Mjukvaror Leverantörer Svartvit Blåtand Knappsats Tillbehörshantering E-post Telefonbok Röststyrning Ericsson Motorola Tjänster - tjänsteleverantörer Priser och abonnemang Voice Europolitan UM Europolitan ????? Kan vara intressant att subventionera både för privata och företagskunder, eftersom tillbehörsmöjligheterna driver trafik.

Visionterminal- Trendopolitan Bakelit Visionterminal- Trendopolitan Teknisk beskrivning Mjukvaror Leverantörer Svartvit Knappsats FM-radio MP3 E-post Telefonbok Röststyrning MP3-spelare Nokia Mitsubishi Samsung Tjänster - tjänsteleverantörer Priser och abonnemang Voice Europolitan UM Europolitan Ingen subventionering eftersom den ej är trafikdrivande.

Nästa steg Analysera den svenska marknaden mycket noggrant Bakelit Nästa steg Analysera den svenska marknaden mycket noggrant Sök samarbeten med terminalleverantörer utan att låsa sig vid en enda Ta särskild hänsyn till användargränssnitt och öppen plattform Knyta avtal med leverantörer av ”garantitjänster” Lansera ”garantitjänster” tidigt, redan i GPRS-näten

Bakelit Frågor?

Motorola – oväntad etta Bakelit Motorola – oväntad etta Motorola har varit en av de spelare som tidigast lanserat produkter för GPRS, och är en av de icke-japanska leverantörer som i år tänker leverera en 3G-terminal. Företagets designavdelning har tagit fram ett antal koncept där mycket tunn teknik skall utnyttjas för att integreras i helt andra produkter än vad som finns idag. Man har ett flertal designstudios i Italien och i USA, och ambitionen verkar vara att hålla en ledande position inom innovationer. Motorola har trots sina goda försäljningsresultat inte uppvisat någon större lönsamhet. En av de större tillverkarna för GSM-terminaler Bakelitbetyg: 16 + har en rad olika intressanta produkter + har idéer om terminaler med typiska 3G-egenskaper + starkt varumärke + etablerade med egna återförsäljare i Sverige

Samsung – asiatisk utmanare Bakelit Samsung – asiatisk utmanare Ledande tillverkare för den asiatiska marknaden, där man visat god förmåga att ligga i framkant med sina produkter. Man har exempelvis terminaler för ett större testnät i Korea. Samsungs huvudproblem, att bolaget är alltför koncentrerat till några asiatiska marknader, kvarstår och det är osäkert när och hur bra man lyckas etablera sig i Europa. Stora volymer och god innovationsförmåga är viktiga styrkor. Är representerade i Europa, men deras design får ses som typiskt asiatisk, vilket kan vara en nackdel på den europeiska marknaden Relativt fokuserade på CDMA2000-tekniken Varumärket är relativt svagt i Europa, samtidigt som etablering i Sverige uteblivit. Bakelitbetyg: 15 + tidigt ute med lanseringar av nya tekniker + visar idag förmåga att släppa ett brett spektrum av produkter + har visat prototyper på flera intressanta 3G-fokuserade lösningar

Nokia - ingen brådska Bakelit Nokia har inte visat något som tyder på styrka inom 3G-terminaler, men få tvivlar på bolagets förmåga att ta fram framgångsrika produkter. Duktiga på att ta fram nya modeller på löpande band, dock har man inte alltid lanserat produkter som ligger i absolut framkant tekniskt Den överlägsna marknadsandelen ger förmåga att sätta standarder. Bakelitbetyg: 15 + Största mobilterminalproducenten för andra generationen + Har visat förmåga att producera nya modeller i mycket högt tempo + Starkt varumärke, inte minst i Sverige + Väletablerade i Sverige - Har inte övertygat i sin förmåga att lansera nya tekniker tidigt

Ericsson – starka trots problem Bakelit Ericsson – starka trots problem Ericssons position är fortfarande stark i Sverige, men marknadsandelen är stadigt sjunkande. Har ingen tradition av att ta fram konsumentprodukter för en massmarknad. Har haft betydande tekniska svårigheter vid produktionen av GSM-terminaler. Är överlägset bäst lokalt etablerade i Sverige. Har tidigare inte uppvisat förmåga att ligga långt fram rent tekniskt sett på terminalsidan. Bakelitbetyg: 14 + Relativt skickliga på att ta fram ett större antal olika produkter + Mycket starkt varumärke i Sverige + Lokalt etablerade - Är inte så skickliga på att ligga i den absoluta tekniska frontlinjen

Mitsubishi – japan med europeisk design Bakelit Mitsubishi – japan med europeisk design Har, trots sin goda förmåga att ständigt leverera nya produkttyper, inte lyckats vinna tillräckligt med marknadsandelar för att ses som en riktigt stor spelare Liksom flera asiatiska spelare är de skickliga på att anamma och lansera produkter med nya tekniker Som företag betraktat är de även skickliga på hantering av konsumentprodukter Varumärket är relativt okänt, då telefonerna är brandade som Trium. Detta har gjorts med åtanke att ta fram ett speciellt varumärke för den Europeiska marknaden, och med detta även anpassa design etcetera. Bakelitbetyg: 13 + Har visat god förmåga att leverera ett spektrum av olika produkter + har varit snabb i sin lansering av nya tekniker - Är en i sammanhanget relativt liten spelare

Garanterade tjänster Bakelit Segment Mobil Portal Ta betalt för tjänst ISPs Banker Nöjen … Ta betalt för tjänst Konsument Kundprofil Innehållsportal Intäktsdelning Terminalsubventionering Partner Program Kunder Europolitan Tredje part

Internetkonnektivitet Bakelit Internetkonnektivitet Segment ISPs Ta betalt för mängd Konsument Kundprofil Konnektivitet Innehållsportal Ta betalt för mängd Företag Abonnentprofil ISPs OSPs Roaming partners Fasta operatörer Företagsprofil el ISP Nya tjänstemöjligheter Konnektivitet Terminalsubventionering Partner Program Kunder Europolitan Tredje part

Specialiserade Tjänster Bakelit Specialiserade Tjänster Segment Restauranger Detaljhandel Bilar Innehåll Ta betalt för lokaliseringsdata Ta betalt för tjänst Ta betalt för lokaliseringsdata Konsument Företag Kundprofil Kund-lokalisering ISPs OSPs Roaming partners Fasta operatörer Konnektivitet Terminalsubventionering Partner Program Kunder Europolitan Tredje part