Datorer gör bilarna säkrare Jonne Kivinen Marcus Siewert
Innehåll ESP (Antisladdsystem) EBA (Bromshjälpsystem) BLIS (Övervakning av döda vinkeln) LKAS (Håller fordonet i rätt fil) ACC (Smart farthållare) Exempelbil Slutsatser
ESP – Electronic Stability Program Antisladdsystem Varje hjul bromsas individuellt Minskar olycksrisken med 20-50% enligt Folksam Finns idag i 96% av alla nysålda bilar
ESP
EBA – Emergency Brake Assist Bromshjälpsystem vid nödsituationer Aktiveras vid plötslig hård inbromsning Applicerar maximal bromsningskraft Ca 18% skillnad med EBA än utan Baserad på ABS-teknologi
EBA
BLIS – Blind Spot Information System Känner av om ett fordon finns i döda vinkeln Signalerar med en tänd lampa vid sidobackspeglarna Ger inga falska varningar Inaktiveras automatiskt vid dålig sikt Är aktiverad om hastighet >10km/h
BLIS
LKAS – Lane Keeping Assist System Ser till att bilen håller sig kvar i rätt fil En kamera övervakar vägen och beräknar sidomarkeringarnas position och form Varnar audiovisuellt En motor mellan framhjulen hjälper föraren att hålla kvar bilen i rätt fil
LKAS
ACC – Autonomous Cruise Control Farthållare som anpassar hastigheten till framförvarande fordon Använder antingen radar eller laser i stötfångaren Lasern billigare men fungerar sämre i dåligt väder. Andra namn: ICC, SCC
ACC
Audi Q7 Innehåller alla nämnda funktioner Ytterligare funktioner: EBF (Elektronisk bromskraftsfördelning) Adaptive Lights Helljusassistent APS (Audi Parking System) Pris: från 473 500 kr (522 300 kr)
Audi Q7 V12 TDI
Slutsatser Datorer gör bilarna säkrare Bilarna kan aldrig bli helt säkra Datorerna kan inte ersätta föraren i dagsläget Funktionerna endast avlastning för föraren Svårt att veta exakt hur mycket dessa system bidrar till säkerheten – lite statistik
Tack för visat intresse!